بهترین هارد دیسک های اینترنال برای خرید در سال 2023
  • 20 آبان 1402

بهترین هارد دیسک های اینترنال برای خرید در سال 2023

فضای ذخیره سازی یک کامپیوتر یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قطعات سخت افزاری آن است به طوری که در صورت عدم خرید هارد دیسک اینترنال و نصب آن روی کامپیوتر، عملاً آن کامپیوتر قادر به ارائه عملکرد نخواهد بود. هارد دیسک یا هارد HDD یکی از انواع مختلف فضاهای ذخیره سازی هستند که در ابعاد و ظرفیت های متنوعی به بازار عرضه می شوند. در این مطلب از لپ مال قصد داریم تا ضمن ارائه شرحی کلی از ماهیت عملکرد هارد دیسک ها و انواع مختلف آن، به بررسی 3 مورد از بهترین هارد دیسک های اینترنال در سال 2023 بپردازیم. با ما همراه باشید.

هارد دیسک چیست؟

وظیفه اصلی هارد دیسک، ذخیره سازی اطلاعات مورد نیاز کامپیوتر مانند فایل های اجرایی سیستم عامل، نرم افزارهای کاربردی کامپیوتری و سایر فایل انواع فایل ها (مانند فایل صوتی، تصویری، متنی و ..) است. در حالت کلی، هارد دیسک یک فضای ذخیره سازی غیر فرّار است به این معنا که اطلاعات ذخیره شده روی هارددیسک، در صورت خاموش شدن عمدی (توسط خود کاربر) یا حتی غیرعمدی (مثلاً اتمام شارژ لپ تاپ) کامپیوتر پاک نمی شوند و کاملاً از بین نمی روند. به طور کلی، هارددیسک ها با ماهیت عملکرد یکسان، یعنی ذخیره سازی اطلاعات، به دو دسته هاردهای HDD «اینترنال» و «اکسترنال» تقسیم بندی می شوند. به بیان ساده، این دسته بندی ها بر اساس موقعیت قرارگیری هارددیسک ها نسبت به یک سیستم کامپیوتری سنجیده می شوند؛ به این صورت که هارد دیسک های اینترنال در داخل یک سیستم کامپیوتری و هارددیسک های اکسترنال در خارج از سیستم کامپیوتری و در یک قاب مخصوص قرار داده می شوند.

اجزاء و نحوه عملکرد هارد دیسک

به طور کلی، هارددیسک متشکل از اجزاء زیر است:

      بازو محرک خواندن و نوشتن اطلاعات

      هد خواندن و نوشتن اطلاعات

      اسپیندل (موتور محرک)

      صفحات چرخان (پلاتر)

      مدار کنترل کننده دیسک یا بورد رابط

اما هر یک از این اجزاء دقیقا چه کاری را انجام می دهند؟ شاید بتوان «بازو محرک» و «صفحات چرخان» را به عنوان اصلی ترین اجزاء یک هارد دیسک دانست. صفحات چرخان، صفحاتی دایره ای شکل و پوشانده شده از مواد مغناطیسی هستند که اطلاعات را روی خود حفظ می کنند.

به طور کلی، عملکرد هارد HDD از طریق چرخش بازوی محرک روی صفحات چرخان صورت می گیرد؛ به این صورت که کامپیوتر با ارائه درخواست خود به مدار کنترل کننده دیسک از دیسک می خواهد تا اطلاعاتی را روی خود ذخیره کند یا اطلاعاتی که پیش تر روی خود ذخیره کرده است را به کامپیوتر تحویل دهد. از این رو، بازوی محرک با استفاده از هدهای نصب شده روی خود و با چرخیدن روی صفحات چرخان، یا اطلاعات جدیدی را روی آن ها می نویسد یا اطلاعات ذخیره شده را از روی آن ها می خواند. علاوه بر این، به منظور افزایش سرعت نوشتن/خواندن اطلاعات به/از هارد دیسک، یک اسپیندل یا موتور محرک نیز در زیر صفحات چرخان مغناطیسی تعبیه شده است تا با چرخش مداوم و هم زمان صفحات و بازوی محرک هارد به فرآیند خواندن/نوشتن اطلاعات سرعت بخشیده شود.

تفاوت هارد اینترنال و هارد اکسترنال

جالب است که بدانید که تفاوت های هارد اینترنال و اکسترنال تنها به «قابلیت حمل» هارد اکسترنال و «غیرقابل حمل بودن» هارد اینترنال محدود نمی شود و این دو نوع از فضای ذخیره سازی حداقل در 5 مورد با یک دیگر تفاوت دارند. این موارد عبارتند از:

سرعت انتقال داده

اغلب هارد دیسک های اینترنال به دلیل اتصال مستقیم به مادربرد قادرند تا اطلاعات را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به هاردهای اکسترنال، انتقال دهند.

هزینه

هاردهای اینترنال به نسبت هاردهای اکسترنال، از قیمت پایین تری برخوردارند و با یک میزان هزینه مشابه، می توان هارد اینترنال با ظرفیت بیشتری نسبت به هارد اکسترنال تهیه کرد.

قابلیت ارتقاء

از آنجایی که هاردهای اینترنال داخل یک سیستم کامپیوتری نصب می شوند، کاربران قادرند تا به راحتی هارد را ارتقاء دهند یا حتی آن را با هارد دیگری جایگزین نمایند، اما این مسئله در خصوص هاردهای اکسترنال صادق نیست و به دلیل ماهیت متمایز هاردهای اکسترنال و ظرفیت ثابت آن ها، قابل ارتقاء نیستند.

کاربرد

به طور کلی، از هاردهای اینترنال به منظور ذخیره اطلاعات مورد نیاز سیستم کامپیوتری نظیر: «سیستم عامل، برنامه های کاربری، بازی های ویدیویی و فایل های مورد نیاز» استفاده می شود. این در حالی است که در اغلب موارد، هاردهای اکسترنال به عنوان یک فضای ذخیره سازی جانبی و در کنار هارد اینترنال بهره گرفته می شود. هاردهای اکسترنال معمولاً برای اهدافی نظیر: «پشتیبان گیری (Back Up)، ذخیره سازی داده هایی که به صورت مداوم مورد نیاز نیستند (مانند فیلم، سریال و عکس) یا انتقال فایل ها میان دستگاه های مختلف استفاده می شوند.

قابلیت اتصال

هاردهای اینترنال از طریق کابل های اتصال در داخل سیستم کامپیوتری و روی مادربرد نصب می شوند، اما هاردهای اکسترنال کاملاً مستقل هستند، نیازی به نصب ندارند و تنها از طریق پورت های اتصال (مانند پورت USB، تاندربولت و ..) به سیستم های کامپیوتری متصل می شوند.

در هنگام خرید یک هارد دیسک اینترنال به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

به طور کلی، همه ما در اولین گام برای خرید یک وسیله، بودجه مالی و میزان هزینه ای که می توانیم متقبل شویم را تعیین می کنیم. اما علاوه بر جنبه مالی، در هنگام خرید یک هارد دیسک اینترنال باید به چه مواردی توجه کنیم؟ در این بخش به بررسی 5 ویژگی مهم که پیش از خرید یک هارد HDD اینترنال باید به آن توجه داشته باشید، می پردازیم.

 

در هنگام خرید یک هارد دیسک اینترنال به چه مشخصاتی توجه کنیم؟ 

کاربرد هارد دیسک اینترنال

معمولاً از هارددیسک ها در «کامپیوترهای دسکتاپ، لپ تاپ ها، گوشی های تلفن همراه، لوازم الکترونیکی مصرفی (دوربین های نظارتی و مدار بسته، کنسول های بازی و … ) و آرایه های ذخیره سازی اطلاعات سازمانی روی سرور در مراکز داده» بهره گرفته می شود. از آنجایی که هاردهای HDD در ظرفیت ها و ابعاد متنوع تولید می شوند؛ توصیه می کنیم تا پیش از اقدام به خریداری یک هارد دیسک اینترنال نیازهای اساسی خود را مشخص و اولویت بندی کنید و بر اساس نیازها و انتظارات خود از یک سیستم کامپیوتری، هارد دیسک اینترنال ایده آل خود را تهیه نمایید.

ظرفیت هارد دیسک اینترنال

امروزه، اغلب سازندگان معروف نظیر: «وسترن دیجیتال، سیگیت و توشیبا» هارد دیسک های برند خود را در ظرفیت های متنوعی به بازار عرضه می کنند. ظرفیت هارددیسک های موجود در بازار فعلی در بازه میان 16 گیگابایت تا 22 ترابایت قرار دارد؛ اما برای سیستم های کامپیوتری (کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ) بسیار ساده و مبتدی (به عنوان مثال کامپیوترهای مناسب استفاده روزمره دانش آموزان ابتدایی) حداقل ظرفیت پیشنهادی 256 گیگابایت است.

با این حال توجه داشته باشید که ظرفیت هارد HDD اینترنال یکی از عوامل تاثیرگذار بر سرعت ارائه عملکرد یک سیستم کامپیوتری است و هر چه ظرفیت هارد نصب شده روی یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ بیشتر باشد، آن کامپیوتر قادر است تا عملکرد بهتری را از خود ارائه دهد.

در نهایت ظرفیت هارد اینترنال، متناسب با نیازهای کاربر از آن سیستم کامپیوتری تعریف می شود و نمی توان یک ظرفیت واحد را به تمامی کاربران توصیه کرد؛ اما در حال حاضر برای دریافت یک عملکرد نسبتاً خوب از یک کامپیوتر بهتر است تا از یک هارد دیسک با حداقل ظرفیت 1 ترابایت بهره بگیرید. علاوه بر این، در صورتی که قصد دارید تا اطلاعات پرحجمی را روی هارد دیسک اینترنال نگهداری کنید، توصیه می کنیم تا بنا به حیطه کاربردی مورد نظر خود، به هارددیسک هایی با ظرفیت 4، 8، 10، 12 یا حتی 14 ترابایت نیز نگاهی بیندازید.

سرعت هارد HDD اینترنال

سرعت هارد HDD یکی از اصلی ترین مواردی است که در هنگام تهیه هارد دیسک اینترنال باید به آن توجه داشته باشید. به طور کلی، سرعت یک هارد HDD اینترنال بر اساس شاخص های زیر سنجیده می شود:

سرعت چرخش دیسک (RPM)

همان طور که پیش تر مطرح شد، در معماری یک هارد دیسک اینترنال از صفحات چرخان استفاده می شود. میزان سرعت چرخش این صفحات بر اساس معیار RPM یعنی تعداد دور در دقیقه سنجیده می شود. سرعت رایج هارددیسک های تعبیه شده در داخل کیس کامپیوترهای دسکتاپ در بازه ای بین 5400 تا 7200 RPM قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این میزان از سرعت، با پیشرفته تر شدن فناوری به کار گرفته شده در طراحی هارد اینترنال رابطه مستقیم دارد و سرعت چرخش دیسک برخی از هارد دیسک های اینترنال به 10000 یا 15000 دور در دقیقه نیز می رسد. از آنجایی که هر چه سرعت چرخش دیسک هارد اینترنال بیشتر باشد، هدهای نوشتن و خواندن قادرند تا زودتر به داده ها دسترسی پیدا کنند؛ هر چه RPM یک هارد اینترنال بالاتر باشد، آن هارد قادر است تا اطلاعات را با سرعت بیشتری بنویسد یا بخواند.

نرخ انتقال داده

همان طور که از نام این شاخص پیداست، این شاخص به میزان داده های انتقال داده شده در ثانیه اشاره دارد و معمولاً با معیار مگابایت یا گیگابایت در ثانیه اندازه گیری می شود. به طور کلی، نرخ انتقال داده در هارددیسک های اینترنال به عوامل متعددی نظیر: «سرعت چرخش، چگالی داده و معماری داخلی دیسک» وابستگی دارد. شایان ذکر است که با افزایش نرخ انتقال داده، هارد دیسک قادر است تا با سرعت بیشتری به فایل ها دسترسی پیدا کند، برای بارگذاری اطلاعات به زمان کمتری نیاز دارد و بهبود عملکرد کلی سیستم را با خود به همراه خواهد داشت.

زمان دسترسی

شاخص زمان جستجو به میزان زمانی که طول می کشد تا هدهای خواندن/نوشتن به مکان صحیح روی صفحات چرخان برای دسترسی به داده ها حرکت کنند، اشاره دارد. این زمان معمولاً بر حسب میلی ثانیه (ms) اندازه گیری می شود و زمان جستجوی کمتر نشان دهنده دسترسی سریع تر به داده ها و عملکرد کلی بهتر هارد اینترنال است.

توجه داشته باشید که سرعت ارائه عملکرد یک هارد دیسک اینترنال به عوامل دیگری نظیر: «سخت افزار سیستم، نوع فایل های بارگذاری شده، کابل های انتقال داده یا برق، سلامت کلی و وضعیت هارد» نیز وابسته می باشد.

فرم فاکتور

عنوان «فرم فاکتور» به ابعاد و اندازه فیزیکی هارد HDD اشاره دارد. به طور کلی، فرم فاکتور الزامات نصب هارد دیسک و سازگاری آن هارد با سایر قطعات سخت افزاری را تعیین می کند. برخی از فرم فاکتورهای رایج هارددیسک های اینترنال عبارتند از:

فرم فاکتور 3.5 اینچی

این فرم فاکتور رایج ترین فرم فاکتور هارد دیسک های اینترنال می باشد. هاردهای اینترنال با فرم فاکتور 3.5 اینچی ابعادی در حدود 25.4 × 146 × 101.6 میلی متر دارند و  در کامپیوترهای رومیزی (دسکتاپ)، سرورها و مراکز ذخیره سازی داده مورد استفاده قرار می گیرد.

فرم فاکتور 2.5 اینچی

هارد دیسک های اینترنال با فرم فاکتور 2.5 اینچی در ابعادی کوچک تر از فاکتور 3.5 اینچی و در حدود 9.5 × 100.2 × 69.85 میلی متر ساخته می شوند. این دسته از هاردهای اینترنال در سیستم هایی مانند: «لپ تاپ ها، دوربین های مداربسته، کنسول های بازی» که با معضل کمبود فضا مواجه هستند؛ استفاده می شوند. شایان ذکر است که برخی از هاردهای HDD اینترنال دارای فرم فاکتور 2.5 اینچی در ارتفاع کوچک تری (در حدود 7 میلی متر) نیز ساخته می شوند و در دستگاه هایی که باریک تر هستند؛ مورد استفاده قرار می گیرند.

فرم فاکتور 1.8 اینچی

هاردهای اینترنال 1.8 اینچی بسیار فشرده و سبک هستند و ابعادی در حدود 5 × 71 × 54 میلی متر دارند. این هارد دیسک ها در دستگاه های بسیار کوچک و قابل حملی مانند: «تبلت ها، نوت بوک ها و برخی از لپ تاپ های کوچک» مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نحوه اتصال هارد اینترنال 

نحوه اتصال هارد اینترنال

به طور کلی، هارد دیسک های اینترنال با استفاده از دو «کابل داده» و «کابل برق» به سیستم های کامپیوتری متصل می شوند. نوع هر یک از این دو کابل به مشخصات سخت افزاری هارددیسک وابسته است. بنابراین در هنگام تهیه هارد اینترنال لازم است تا به نوع و سازگاری آن با سایر قطعات سخت افزاری توجه شود. در این بخش به شرح یک نوع کابل داده و برق رایج در HDD های اینترنال می پردازیم.

کابل داده ساتا (SATA- Serial ATA)

کابل های ساتا به عنوان یکی از پرکاربردترین کابل های اتصال هارددیسک های اینترنال محسوب می شوند. اندازه این کابل ها متنوع است اما طول اغلب کابل های SATA در بازه ای بین 12 اینچ (30 سانتی متر) تا 36 اینچ (90 سانتی متر) قرار می گیرد.

طراحی یک کابل SATA به شکل نوار باریک و منعطف صورت گرفته است تا از این طریق کاربران بتوانند تا مسیر کابل را به راحتی در داخل کیس کامپیوتر مدیریت کنند. هر کابل ساتا دارای 2 سر است که یک سری (به شکل یک L کوچک با 7 پین) به مادربرد و سری دیگر به هارد اینترنال وصل می شود. وظیفه اصلی این کابل ها، انتقال اطلاعات میان هارد دیسک اینترنال و مادربرد است. کابل های ساتا نیز از جریان پیشرفت تکنولوژی عقب نمانده اند و این دسته از کابل ها دارای انواع مختلفی هستند. دسته بندی کابل های ساتا عبارتند از:

 

1.      SATA I یا SATA 1.5: دارای حداکثر سرعت انتقال 1.5 گیگابیت در ثانیه

2.     SATA II یا SATA 3: دارای حداکثر سرعت انتقال 3 گیگابیت در ثانیه

3.    SATA III یا SATA 6: دارای حداکثر سرعت انتقال 6 گیگابیت در ثانیه

 

شایان ذکر است که فناوری کابل های ساتا به صورت عقب گرد است یعنی شما می توانید تا از کابل SATA 6 برای یک هارد دیسک طراحی شده با نوع رابط SATA 3 نیز بهره ببرید اما از آنجایی که هارد اینترنال شما بر اساس SATA 3 طراحی شده است، استفاده از کابل SATA 6 به سرعت انتقال داده در کامپیوتر شما بهبود نخواهد بخشید.

کابل برق ساتا (SATA)

کابل برق ساتا طراحی ای مشابهی با کابل داده ساتا دارد و تنها در تعداد پین های سری L شکل (15 پین) با کابل داده ساتا تفاوت دارد. این کابل مستقیماً به منبع تغذیه کامپیوتر وصل می شود و توان مورد نیاز هارد دیسک اینترنال را در اختیار آن قرار می دهد.

3 هارد دیسک اینترنال برتر سال 2023

1.    هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue ظرفیت 1 ترابایت

برند وسترن دیجیتال به عنوان یکی از مشهورترین و برترین سازندگان هارد HHD در سراسر جهان محسوب می شود. همان طور که از نام هارد دیسک اینترنال WD مدل Blue پیداست، این هارد HDD از ظرفیت 1 ترابایتی برخوردار است و مناسب استفاده روزانه کامپیوترهای شخصی است. این هارد HDD  ابعادی در حدود 26.1 × 101.6 × 147 میلی متر و  وزنی 440 گرمی دارد.  هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue از نوع فرم فاکتور 3.5 اینچی است و با اتصال به مادربرد از طریق کابل داده SATA 3.0 قادر است تا اطلاعات را با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. زمان دسترسی این هارد اینترنال تنها 8 میلی ثانیه است و حافظه کش (Cache) آن ظرفیتی برابر با 64 مگابایت دارد. به طور کلی،  محصولات برند وسترن دیجیتال، به نسبت هزینه مالی پرداخته شده برای آن ها، بسیار باکیفیت هستند و قادرند تا عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارند.


انواع رنگ بندی هارد دیسک های وسترن دیجیتال نشان از کاربری های متفاوتی است، که می توانید مطالعه کنید.


2.  هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Black ظرفیت 8 ترابایت

هارد HDD وسترن دیجیتال مدل Black با ظرفیت 8 ترابایت مناسب استفاده سیستم های گیمینگ بسیار حرفه ای است. این هارد با فرم فاکتور 3.5 اینچ، در ابعاد  26.1 × 101.6 × 147 میلی متر و با وزن 720 گرم به بازار عرضه می شود. هارد دیسک اینترنال WD مدل Black به واسطه چرخش دیسک بالا (7200 دور در دقیقه) و حافظه Cache با ظرفیت 256 مگابایتی خود قادر است تا از طریق کابل داده SATA 3.0 اطلاعات را با سرعت 263 مگابایت بر ثانیه انتقال دهد. در حالی که عملکرد این هارد HDD بسیار چشمگیر است، اما ممکن است که قیمت آن نسبت به هاردهای HDD سایر برندها کمی گران تر باشد.

3. هارد HDD اینترنال سیگیت مدل IronWolf ظرفیت 14 ترابایت

برند سیگیت، در کنار برند WD به عنوان یکی از 3 برند برتر تولید کننده هاردهای اینترنال شناخته می شود. هارددیسک اینترنال سیگیت مدل IronWolf با ظرفیت 14 ترابایت مناسب سیستم های کامپیوتری پیچیده و شبکه های NAS می باشد. این هارد بر اساس فرم فاکتور 3.5 اینچی و در ابعاد  26 × 101.8 × 147 میلی متر به تولید می رسد. این هارد دیسک اینترنال 690 گرمی قادر است تا با استفاده از کابل SATA 6.0 و با چرخش دیسک 7200 دور در دقیقه، اطلاعات را با سرعت 210 مگابایت در ثانیه انتقال دهد. در نهایت، به نظر می رسد که هارد HDD 14 ترابایتی آیرون ولف برند سیگیت انتخاب مناسبی برای ذخیره اطلاعات پر حجم باشد.

نتیجه گیری

همان طور که پیش تر مطرح شد، در هنگام انتخاب یک هارد دیسک اینترنال با عملکرد مناسب، باید به عواملی توجه شود و نمی توان یک پیشنهاد کلی را برای کاربردهای مختلف و متنوع کاربران ارائه داد. اما در حالت کلی و برای ارائه عملکرد معقول و مناسب در یک سیستم کامپیوتری معمولی بهتر است که از یک یا چند «هارد HDD با ظرفیت حداقل 1 ترابایت با فرم فاکتور 3.5 اینچی، سرعت چرخش دیسک حداقل 5400 دور در دقیقه، قابلیت اتصال به کابل داده SATA 3 و نرخ انتقال داده بالاتر از 210 مگابایت در ثانیه» بهره گرفته شود. از آنجایی که ویژگی هایی مانند «سرعت انتقال داده، چرخش دیسک» بر سرعت ارائه عملکرد یک هارد HDD اینترنال موثر می باشند، توصیه می کنیم تا برای سیستم های کامپیوتری پیچیده تر از هاردهایی با سرعت انتقال چندین ترابایت در سال و سرعت چرخش دیسک 10000 یا 15000 دور در دقیقه بهره ببرید.

سوالات پرتکرار کاربران

1.    آیا تنها می توان از یک هارد دیسک اینترنال در کامپیوترهای شخصی استفاده کرد؟

در کامپیوترهای دسکتاپ به علت فضای آزاد بیشتر، کاربران می توانند تا از چند هارد HDD بهره ببرند اما در اکثر لپ تاپ های امروزی، به علت کمبود جا تنها می توان یک هارد HDD را نصب کرد.


2.  کدام یک از هارد دیسک های اینترنال برای مصارف خانگی مناسب هستند؟

به طور کلی، هاردهای HDD برند سیگیت (مدل های IronWolf و EXOS) و وسترن دیجیتال (مدل های Black ،Blue ،Red) برای کامپیوترهای شخصی مورد استفاده در کارهای روزانه معمولی مناسب می باشند.


3. هارد HDD اینترنال چه مزایایی نسبت به هارد HDD اکسترنال دارد؟

هاردهای HDD اینترنال بسیار مقرون به صرفه تر از هارد HDD اکسترنال هستند و به دلیل تماس مستقیم با مادربرد قادرند تا اطلاعات را با سرعت بیشتری در کامپیوتر انتقال دهند.


4. آیا فرآیند تعویض یا ارتقاء هارد دیسک اینترنال نیازمند به داشتن دانش تخصصی است؟

تعویض یا ارتقاء هاردهای HDD در کامپیوترهای دسکتاپ کمی آسان تر از شرایط مشابه در لپ تاپ ها یا نوت بوک ها است. در حالت کلی توصیه می شود تا کار را به کاردان بسپارید و از متخصصان این حوزه مشورت بگیرید.


مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :