بهترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی در سال 2024
  • 17 بهمن 1402

بهترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی در سال 2024

یکی از اولین گام ها برای انتخاب و خرید لپ تاپ «تعیین بودجه مالی» است و همه ما تلاش می کنیم با توجه به بودجه مالی و میزان هزینه ای که می توانیم متقبل شویم، بهترین لپ تاپ متناسب با نیازهای خود را برگزینیم. با این حال به دلیل پیچیدگی های سخت افزاری و نیازهای خاص بازی های ویدیویی مدرن، انتخاب یک لپ تاپ خوب و مقرون به صرفه از بین انواع محصولات گیمینگ، کمی سخت تر از انتخاب سایر انواع لپ تاپ ها است! در این مطلب از لپ مال قصد داریم ضمن معرفی اصلی ترین شاخصه های تاثیرگذار بر ارائه عملکرد یک لپ تاپ گیمینگ، 5 مورد از برترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال 2024 میلادی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی خوب چه مشخصاتی دارد؟

به طور کلی، تمامی سیستم های کامپیوتری (اعم از کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ) از اجزاء سخت افزاری خاصی همچون: «پردازنده، رم، صفحه نمایش، کارت گرافیک، باتری و ..» بهره می برند و سطح «پیچیدگی، قدرت و سرعت ارائه عملکرد» تمامی این سخت افزارها بر مبنای «بودجه مالی» و «نیازهای کاربر» تعیین می شوند. با این حال، در شرایطی که با محدودیت در «بودجه مالی» مواجه هستیم، شرایط کمی پیچیده تر می کند و «بودجه مالی» نسبت به سایر شاخصه های حائز اهمیت نظیر: «طراحی ظاهری، زیبایی، عملکرد فوق العاده سریع و … » در اولویت بالاتری قرار می گیرد. با این حال «محدودیت در بودجه مالی» لزوماً به معنای عدم توانایی خرید یک لپ تاپ خوب و ایده آل نیست و در این شرایط تنها کافی است با شناسایی نیازهای اساسی خود و چشم پوشی از برخی از نیازهای فرعی و نه چندان حائز اهمیت، نیازهای خود را اولویت بندی کرده و بر مبنای اولویت های خود از بین انواع سری لپ تاپ های گیمینگ لپ تاپ ایده آل و متناسب با نیازهای خود را تهیه کنیم. اما در هنگام انتخاب و خریداری یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی لازم است به چه مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری ای توجه داشته باشیم؟

صفحه نمایش

از آنجایی که صفحه نمایش لپ تاپ به عنوان اصلی ترین رابط میان کاربر و لپ تاپ (خصوصاً لپ تاپ های گیمینگ) به شمار می آید؛ در هنگام انتخاب لپ تاپ ایده آل خود لازم است تا برای برخی از مشخصات صفحه نمایش آن، ارزش بیشتری را قائل شوید. در حال حاضر اغلب لپ تاپ های گیمینگ از صفحات نمایش 15 الی 17 اینچی بهره می برند. به طور کلی، ابعاد صفحه نمایش یک لپ تاپ گیمینگ به ترجیحات و تمایلات شخصی کاربر وابستگی دارد. با این حال توجه داشته باشید که با بزرگ تر شدن ابعاد صفحه نمایش، طبیعتاً بر وزن لپ تاپ نیز افزوده می شود و ممکن است از این حیث به شاخصه «قابلیت حمل» صدمه وارد شود. علاوه بر ابعاد، دو شاخصه «دقت صفحه نمایش/ Resolution» و «نرخ به روزرسانی تصویر/ Refresh Rate» در صفحه نمایش از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. مشخصات پیشنهادی صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ اقتصادی برای 3 گروه از گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

دقت صفحه نمایش

نرخ به روزرسانی تصویر

مبتدی

1080 × 1920 پیکسل (1080p)

120 هرتز الی 144 هرتز

نیمه حرفه ای

1440 × 2560 پیکسل (1440p)

144 هرتز الی 165 هرتز

حرفه ای

2160 × 3840 پیکسل (4K)

165 هرتز الی 240 هرتز

 

علاوه بر این، در هنگام بررسی صفحه نمایش یک لپ تاپ به جزئیات زیر نیز توجه فرمایید:

·       شدت روشنایی: حداقل 300 نیت

 

·       زمان پاسخ دهی: حداکثر 5 میلی ثانیه

 

·       پشتیبانی از مدل رنگی (مانند RGB): حداقل 90%

 

·       پشتیبانی از نسبت تصویر 16:9 یا 16:10

 

·       پشتیبانی از قابلیت ضد خیرگی نور (Anti-glare)

پردازنده

پردازنده یا CPU، مغز یک لپ تاپ است. به طور کلی اغلب لپ تاپ های گیمینگ (مبتنی بر سیستم عامل ویندوز) فعلی از پردازنده های تولید شده توسط کمپانی اینتل یا کمپانی AMD بهره می برند. به طور کلی، هرچه سرعت پردازنده بیشتر باشد و هسته های بیشتری داشته باشد، آن پردازنده قادر است عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. با این حال توجه داشته باشید که خریداری یک لپ تاپ گیمینگ مجهز به پردازنده قوی، لزوماً به معنای دریافت «ارائه عملکرد گیمینگ قوی» نیست؛ چرا که سخت افزارهای دیگری همچون: «کارت گرافیک، رم و فضای ذخیره سازی» بر روی عملکرد پردازنده لپ تاپ تاثیر شگرفی را از خود برجای می گذارند. به طور کلی توصیه می شود در لپ تاپ های گیمینگ مناسب گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه و حرفه ای» از پردازنده های زیر بهره ببرید:

 

 

ای ام دی (AMD)

اینتل (Intel)

مبتدی

سری Ryzen 5

مانند:

Ryzen 5 5600H

سری Core i5 یا Core Ultra 5

مانند:

Core i5 14500HX

Core Ultra 5 135H

نیمه حرفه ای

سری Ryzen 7

مانند:

Ryzen 7 6800H

سری Core i7 یا Core Ultra 7

مانند:

Core i7 14700T

Core Ultra 7 165H

حرفه ای

سری Ryzen 9

مانند:

Ryzen 9 6900HX

سری Core i9 یا Core Ultra 9

مانند:

Core i9-12900H

Core Ultra 9 185H

 

علاوه بر این، از سازگاری پردازنده با سایر قطعات سخت افزاری نظیر: «کارت گرافیک» و پشتیبانی آن از «دقت و نرخ به روزرسانی تصویر» صفحه نمایش ایده آل خود اطمینان حاصل نمایید.

کارت گرافیک

واحد پردازش گرافیک یا GPU که در اغلب موارد از آن با نام «کارت گرافیک» یاد می شود؛ یکی از مهم ترین اجزاء سخت افزاری یک لپ تاپ گیمینگ است. به طور کلی، واحد پردازش گرافیکی یک لپ تاپ وظیفه ساخت تصاویر از طریق اطلاعات پردازش شده و تولید شده توسط CPU، سرعت بخشیدن به عملیات ها و فرآیندهای گرافیکی ( که در حال حاضر اغلب از طریق قابلیت های مبتنی بر هوش مصنوعی GPU صورت می گیرد) و به نمایش گذاشتن تصاویر روی نمایشگر را برعهده دارد. به طور کلی، کارت گرافیک در لپ تاپ های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز به دو نوع «کارت گرافیک یکپارچه (iGPU)» یا «کارت گرافیک گسسته (dGPU)» تقسیم بندی می شوند. همان طور که از نام هر دو دسته بندی پیداست، iGPU به صورت یکپارچه و به عنوان بخشی از بسته CPU عملکرد خود را به نمایش می گذارد. این در حالی است که dGPU به عنوان یک تراشه جداگانه از CPU، روی مادربرد نصب می شود.

 

کارت گرافیک لپ تاپ مناسب گیمینگ 

واحدهای پردازش گرافیک گسسته به دلیل دربرداشتن حافظه اختصاصی (VRAM) و نگهداری اطلاعات در خود، قادرند اطلاعات را به صورت مستقیم از حافظه اختصاصی خود دریافت یا به آن ارسال کند و از این رو سرعت انتقال اطلاعات و ارائه عملکرد در واحدهای پردازش گرافیک گسسته نسبت به واحدهای پردازش گرافیک یکپارچه افزایش می یابد. در حال حاضر اغلب لپ تاپ های گیمینگ از واحدهای پردازش گرافیک گسسته کمپانی های AMD یا انویدیا بهره می برند. اما در یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی انتخاب چه کارت گرافیکی به 3 گروه از گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه و حرفه ای» توصیه می شود؟

 

 

ای ام دی (AMD)

انویدیا (NVIDIA)

مبتدی

سری رادئون RX 5500M

سری رادئون RX 6600M

سری جی فورس GTX 1650

سری جی فورس RTX 3050

نیمه حرفه ای

سری رادئون RX 6600M XT

سری رادئون RX 6700M

سری جی فورس RTX 3060

سری جی فورس RTX 4050

حرفه ای

سری رادئون RX 6800M

سری رادئون RX 6850M XT

سری جی فورس RTX 3070

سری جی فورس RTX 4060

 

رم

«رم» یا «حافظه دسترسی تصادفی» به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء سخت افزاری یک لپ (خصوصاً یک تاپ گیمینگ) به شمار می آید. به طور کلی رم لپ تاپ با ذخیره سازی موقت داده های حائز اهمیت و مورد استفاده در پردازش های منطقی و گرافیکی، اطلاعات مورد نیاز هر قطعه سخت افزاری نظیر: «پردازنده» را در اختیار آن قطعه قرار داده و به فرآیندهای پردازشی ضروری سرعت می بخشد. در حال حاضر، رم های نوع «DDR5» به عنوان به روزترین انواع رم های لپ تاپ به حساب می آیند. با این حال تکنولوژی نوآورانه به کار گرفته شده در توسعه این نوع از رم ها، قیمت گران تر را نیز با خود به همراه دارد و به همین دلیل می توان در لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی از این نوع رم صرف نظر و به رم هایی از نوع DDR4 با فرکانس حداقل 3200 مگاهرتز بسنده کرد. با این حال توجه داشته باشید که با صرف هزینه کمی بیشتر و انتخاب رم های نوع DDR5 (سازگار با مادربرد و سایر قطعات) می توانید روی عملکرد مناسب لپ تاپ گیمینگ اقتصادی خود در سالیان آینده نیز سرمایه گذاری کنید. اما یک لپ تاپ گیمینگ مناسب گیمرهای مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای به چه مقدار رم نیاز دارد؟

·       گیمرهای مبتدی: حداقل 8 گیگابایت

 

·       گیمرهای نیمه حرفه ای: حداقل 16 گیگابایت

 

·       گیمرهای حرفه ای: حداقل 32 گیگابایت

 

علاوه بر این توصیه می شود در فرآیند انتخاب لپ تاپ گیمینگ از قابل ارتقاء بودن رم آن اطمینان حاصل کنید تا در صورت نیاز امکان ارتقاء رم مطابق با نیازهای آینده خود را نیز داشته باشید.

فضای ذخیره سازی

در حال حاضر اغلب سازندگان بازی های ویدیویی، بازی های محبوب خود را بر روی سرویس های گیمینگ ابری (Cloud Gaming) نیز در دسترس گیمرها قرار می دهند و گیمرها قادرند با خریداری اشتراک از این سرویس ها، بدون نیاز به کلنجارهای مربوط به نصب بازی، تجربه گیمینگ بی دردسترس تری را داشته باشند. با این حال، به دلیل فراهم نبودن بستر مناسب و اتصالات اینترنتی ناپایدار، اغلب کاربران تمایل دارند بازی های ویدیویی خود را روی لپ تاپ گیمینگ خود نصب کنند. به طور کلی، تمامی فایل های نرم افزاری (اعم از سیستم عامل، بازی های ویدیویی و سایر نرم افزارهای کاربردی) روی فضای ذخیره سازی لپ تاپ ذخیره می شوند. علاوه بر این در تمامی فرآیندها، لپ تاپ پس از دریافت دستورات از کاربر، فایل های مورد نیاز را از روی فضای ذخیره سازی به اجراء در آورده، پردازش کرده و به نمایش می گذارد. در حالت کلی فضای ذخیره سازی به دو دسته هارد دیسک (هارد HDD) یا هارد اس اس دی (SSD) تقسیم می شود. در حال حاضر درصد قابل توجهی از لپ تاپ های مدرن به دلیل تکنولوژی به روزتر و سرعت بالاتر انتقال اطلاعات در هاردهای SSD به فضای ذخیره سازی از نوع هارد SSD مجهز می باشند. اما در یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی انتخاب چه ظرفیتی از هارد SSD به گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه و حرفه ای» توصیه می شود؟

 

·       گیمرهای مبتدی: حداقل 512 گیگابایت

 

·       گیمرهای نیمه حرفه ای: حداقل 1 ترابایت

 

·       گیمرهای حرفه ای: حداقل 2 ترابایت

 

این حال توجه داشته باشید که ظرفیت هارد SSD تا حد زیادی به نیازهای شما و حجم فایل های بازی های ویدیویی وابستگی دارد و پیشنهاد یک ظرفیت معین و ثابت برای تمامی کاربران، کمی غیر منطقی است.

سایر مشخصات

در نهایت توصیه می شود در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ اقتصادی به مشخصات زیر نیز نیم نگاهی داشته باشید:

 

1.      بهره مندی لپ تاپ از سیستم خنک کننده بسیار قوی (جهت دفع گرمای تولید شده ناشی از جلسات بازی طولانی مدت یا اجراء بازی های ویدیویی حجیم و پیچیده)

 

2.     پشتیبانی لپ تاپ از پورت های اتصال ضروری نظیر: پورت های اتصال به نمایشگر مجزا، بلندگو و ..

 

3.    پشتیبانی لپ تاپ گیمینگ از گزینه های اتصال به شبکه نظیر: «وای فای، بلوتوث و ..»

 

4.    ظرفیت باتری مناسب و سرعت شارژ بالا

 

5.    قابلیت حمل (در صورت نیاز به استفاده چند منظوره و جابه جایی لپ تاپ در محیط های مختلف)

 

6.     بهره مندی از صفحه کلید مجهز به نورپردازی RGB (شاخص زیبایی شناسایی

 

7.      مقاومت و استحکام بدنه لپ تاپ در برابر «ضربات، آب، گرد و غبار»

 

برای افزایش طول عمر لپ تاپ گیمینگ خود حتما نکات مهم هنگام بازی کردن با لپ تاپ گیمینگ را رعایت کنید.

5 لپ تاپ گیمینگ اقتصادی برتر سال 2024

در این بخش با در نظرگیری شاخص های مطرح شده، به شرحی کوتاه از 5 مورد از برترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال 2024 خواهیم پرداخت.

  بهترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال 2024

 

لپ تاپ اچ پی مدل Victus 15

لپ تاپ Victus 15 اچ پی یکی از ارزان قیمت ترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2024 است و مناسب «گیمرهای مبتدی» می باشد. این لپ تاپ به «صفحه نمایش ال ای دی 15.6 اینچی با نرخ به روزرسانی تصویر 144 هرتزی و رزولوشن 1080 × 1920 پیکسلی»، «پردازنده نسل سیزدهم Core i5 اینتل» و «کارت گرافیک RTX 3050 انویدیا» مجهز می باشد. لپ تاپ اچ پی ویکتوس 15 از «رم حداکثر 32 گیگابایتی و هارد SSD با ظرفیت پایه 512 گیگابایتی» پشتیبانی می کند و کاربران قادرند تا با صرف کمترین میزان هزینه، بهترین عملکرد گیمینگ در بازی های ویدیویی سطح پایه و نسبتاً مدرن را از این لپ تاپ دریافت نمایند.

لپ تاپ ام اس آی مدل Stealth 14 Air

لپ تاپ Stealth 14 Air ام اس آی با وزن 1.6 کیلوگرمی خود به عنوان یکی از سبک ترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال 2024 به شمار می آید. این لپ تاپ از «صفحه نمایش 14 اینچی با نسبت تصویر 16:10، نرخ به روزرسانی تصویر 144 هرتزی و رزولوشن +FHD»، «پردازنده Core i5-13420H اینتل» و «کارت گرافیک RTX 4050 انویدیا» بهره می برد و از «رم نوع DDR5 با ظرفیت 16 گیگابایتی و هارد PCIe SSD با ظرفیت 512 گیگابایتی» پشتیبانی می کند. لپ استیلت 14 ایر ام اس آی به واسطه پشتیبانی از وای فای 6E و پورت اترنت RJ45 گزینه های اتصال مناسبی را قرار داده و به واسطه بهره مندی از پورت های HDMI 2.1 و USB-Type C، تجربه گیمینگ فوق العاده را برای «گیمرهای مبتدی تا نیمه حرفه ای» رقم می زند. از سایر مشخصات این لپ تاپ می توان به بهره مندی از: «سیستم خنک کننده Frosty ام اس آی و صفحه کلید گیمینگ Mystic RGB با کلیدهای نیمه شفاف» اشاره کرد.

لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3

لپ تاپ لنوو IdeaPad Gaming 3 یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی مناسب گیمرهای «نیمه حرفه ای» است. این لپ تاپ به «صفحه نمایش 15.6 اینچی با رزولوشن 1080 × 1920 پیکسلی و روشنایی 250 نیتی»، پردازنده «Ryzen 7 7735HS ای ام دی» و «کارت گرافیک RTX 4050 انویدیا» مجهز می باشد و از «رم 16 گیگابایتی، هارد اس اس دی 512 گیگابایتی» پشتیبانی می کند. لپ تاپ آیدیا پد گیمینگ 3 لنوو از «دو پورت USB 3.2 نسل 1، یک پورت USB-C 3.2 و یک پورت HDMI 2.0» بهره می برد و به واسطه پشتیبانی از «بلوتوث 5.1 و وای فای 6» گزینه های اتصال مناسبی را به کاربر خود ارائه می دهد.

لپ تاپ ایسر مدل Nitro 17

لپ تاپ Nitro 17 ایسر یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی ایده آل برای «گیمرهای نیمه حرفه ای تا حرفه ای» است. این لپ تاپ از «صفحه نمایش 17 اینچی با نرخ به روزرسانی تصویر 165 هرتزی و رزولوشن QHD» بهره می برد و به «پردازنده Core-i7 14700HX اینتل و کارت گرافیک RTX 4060 انویدیا» مجهز می باشد. لپ تاپ نیترو 17 ایسر از «رم نوع DDR5 با حداکثر فرکانس 5600 مگاهرتزی و ظرفیت 32 گیگابایتی و هارد SSD نوع PCIe NVMe با ظرفیت حداکثر 2 ترابایتی» پشتیبانی کرده و به واسطه بهره مندی از دو پورت USB-Type C (تاندربولت 4)، یک پورت HDMI 2.1 و رابط اترنت «Killer DoubleShot Pro E3100G» گزینه های اتصال متنوعی را در اختیار کاربر خود قرار می دهد.

لپ تاپ لپ تاپ ام اس آی مدل Prestige 16 AI EVO

لپ تاپ Prestige 16 AI EVO ام اس آی به عنوان یکی از برترین لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال 2024 در نظر گرفته می شود و مناسب گیمرهای کاملاً حرفه ای است. این لپ تاپ به «صفحه نمایش اولد 16 اینچی با نسبت تصویر 16:10 و رزولوشن 2400 × 3880 پیکسلی»، «پردازنده Core Ultra 9 185H اینتل، کارت گرافیک RTX 4070 انویدیا و باتری قدرتمند 99 وات ساعتی با سرعت شارژ 140 واتی» مجهز می باشد و از «رم نوع LPDDR5 حداکثر 32 گیگابایتی و فضای ذخیره سازی نوع PCie اس اس دی 2 حداکثر 2 ترابایتی» پشتیبانی می کند. لپ تاپ پرستیژ 16 (مدل 2024) به واسطه پشتیبانی از «وای فای 7 و بلوتوث 5.4» و بهره مندی از پورت های اتصال «تاندربولت تایپ C و یک پورت HDMI 2.1» تجربه گیمینگ فراگیر و بدون دردسری را برای کاربر خود به ارمغان می آورد.

کلام پایانی

در نهایت می توان گفت که «نیازهای اساسی شما» ایده آل بودن یا نبودن یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی را تعیین می کند. به طور کلی توصیه می شود در انتخاب لپ تاپ های گیمینگ سطح مبتدی برای لپ تاپ های مجهز به «پردازنده های سری Core i5 ،Core Ultra 5 اینتل یا سری Ryzen 5 ای ام دی، کارت های گرافیک سری رادئون RX 6600M ای ام دی یا سری RTX 3050 انویدیا، رم حداقل 8 گیگابایتی و هارد اس اس دی حداقل 512 گیگابایتی» اولویت بیشتری را قائل شوید.

در لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سطح نیمه حرفه ای بهتر است لپ تاپی مجهز به «پردازنده ای از سری Core i7 ،Core Ultra 7 اینتل یا سری Ryzen 7 ای ام دی، کارت گرافیکی از سری رادئون RX 6700M ای ام دی یا سری RTX 4050 انویدیا، رم 16 گیگابایتی و هارد اس اس دی 1 ترابایتی» را انتخاب کنید.

در نهایت در هنگام انتخاب لپ تاپ گیمینگ اقتصادی سطح حرفه ای، لپ تاپ هایی مجهز به «پردازنده سری Core i9 ،Core Ultra 9 اینتل یا سری Ryzen 9 ای ام دی، کارت گرافیکی از سری رادئون RX 6800M ای ام دی یا سری RTX 4060 انویدیا، رم 32 گیگابایتی و هارد اس اس دی 2 ترابایتی» را در نظر داشته باشید.


همچنین می توانید درباره بهترین لپ تاپ های گیمینگ لنوو مطالعه کنید.


سوالات پرتکرار کاربران

در لپ تاپ گیمینگ اقتصادی، اولویت اصلی با کارت گرافیک است یا پردازنده؟

به طور کلی لازم است رابطه متعادلی میان پردازنده و کارت گرافیک لپ تاپ برقرار باشد؛ چرا که خریداری لپ تاپ مجهز کارت گرافیک قدرتمند و پردازنده ضعیف (یا بالعکس) نمی تواند عملکرد مناسبی را در اختیار شما قرار دهد.


برای دریافت بهترین عملکرد گیمینگ از لپ تاپ چه مواردی را رعایت کنیم؟

شما می توانید تا با انتقال فایل های حجیم و بلا استفاده خود را از روی لپ تاپ به فضای ابری یا هارد اکسترنال، همواره بخش اعظمی از فضای هارد دیسک لپ تاپ خود را خالی باقی بگذارید و عملکرد بهتری را دریافت کنید.


در میان لپ تاپ های معرفی شده، کدام یک ارزش خرید بهتری دارد؟

لپ تاپ گیمینگ ایسر مدل Nitro 17 یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی است که نسبت به سخت افزارهای تعبیه شده در آن، قیمت فوق العاده مناسبی دارد.


کدام یک از لپ تاپ های گیمینگ معرفی شده در رویداد CES 2024 اقتصادی هستند؟

لپ تاپ های گیمینگ ام اس آی Bravo 15 مدل 2024 و ایسوس TUF A15 مدل 2024 از دیگر لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی سال 2024 میلادی هستند.


مشاوره خرید لپ تاپ لپ مال

اشتراک گذاری :