9 نکته طلایی در خرید کیس کامپیوتر که باید بدانید
  • 07 مهر 1403

9 نکته طلایی در خرید کیس کامپیوتر که باید بدانید

 

در دنیای امروز، محصولات با تنوع بالایی در اختیار کاربران قرار داده می‌شوند. این تنوع و تازگی گاهی اوقات کاربران را با مشکل انتخاب رو به رو می‌سازد. یک کامپیوتر از اجزای ریز و درشت مختلفی تشکیل می‌شود. کارت گرافیک و پردازنده دو بخش مهم از کامپیوتر هستند که تعیین عملکرد نهایی سیستم تحت تاثیر آن‌ها صورت می‌گیرد. بعد از تعیین این دو قطعه مهم، نوبت به خرید کیس کامپیوتر و دیگر اجزای تشکیل‌دهنده آن مانند سیستم خنک‌کننده، منبع تغذیه و حافظه می‌رسد. ابعاد قطعات و شناخت فضای درون کیس هم تاثیر زیادی در خرید محصول باکیفیت دارد. به هر حال توجه به جزئیات و کسب اطلاعات به‌روز قبل از خرید می‌تواند تجربه خرید مطمئن ‌را تضمین کند. در این مطلب به ارائه مهم‌ترنی نکات برای خرید کیس کامپیوتر می‌پردازیم که هر شخص مبتدی یا حرفه‌ای در زمینه خرید کیس باید از آن‌ها مطلع شود.


چگونه باید کامپیوتر بخریم؟


1-    تعداد فن کیس کامپیوتر را با توجه به حجم کاریتان مشخص کنید

به این فکر کنید که قرار است چقدر از کامپیوتر کار بکشید. حتما می‌دانید که هر کیس کامپیوتر به یک سیستم خنک‌کننده نیاز دارد. سیستم خنک‌کننده گرد و غبار را از کیس کامپیوتر و اجزای سخت افزار دور می‌کند. وجود سیستم خنک‌کننده باعث افزایش طول عمر سخت افزار شده و عملکرد آن‌ را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. سیستم خنک‌کننده کیس کامپیوتر از فن‌های خنک‌کننده ورودی و خروجی تشکیل شده است. کیس کامپیوتر ممکن است یک یا چند فن داشته باشد. اگر از جمله افرادی هستید که بعد از خرید کیس کامپیوتر آن را ارتقا می‌دهند، بهتر است به ابعاد کیس و محل‌هایی که برای تعبیه فن‌های جدید در نظر گرفته می‌شوند، توجه کنید. مورد دیگری که در خرید کیس کامپیوتر حتما باید به آن توجه کنید، آب و هوای محل کار یا محل سکونتتان است. معمولا به افرادی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود از سیستم‌های خنک‌کننده مناسب‌تری در کیس کامپیوتر و سیستم‌های مشابه استفاده کنند.

در مورد انواع سیستم‌های خنک‌کننده کیس کامپیوتر باید به این نکته اشاره کنیم که بازار پر از فن‌های خنک‌کننده است. به عنوان مثال، لوپ‌های خنک‌کننده مخصوص کیس کامپیوتر موجود است که در هر مدل کیس کامپیوتر جاسازی نمی‌شوند. اگر قصد خرید کیس‌های مدل مید تاور را دارید، باید بدانید که رادیاتورهای 240 میلی‌لیتری یا رادیاتور‌های کوچک‌تر از این اندازه در چنین کیس‌هایی جای می‌گیرند. بنابراین اگر می‌خواهید از رادیاتورهای 360 میلی‌لیتری استفاده کنید، بهتر است در بین کیس‌های دیگر به جستجو بپردازید. یک نکته دیگر در مورد سیستم خنک‌کننده کیس کامپیوتر، میزان بودجه‌ای است که در نظر گرفته‌اید. اگر چه بعضی کیس‌ها چند فن دارند اما بیشتر کیس‌های کامپیوتر تنها یک یا دو فن دارند و برای ارتقا آن ها باید بیشتر هزینه کنید. پس اگر به دنبال عملکرد بهینه هستید بهتر است تعداد فن‌ها را به 2 فن یا بیشتر افزایش دهید. در این حالت باید بودجه‌ بیشتری برای خرید کیس کامپیوتر در نظر بگیرید.

2- تاثیر مدیریت کابل و عملکرد بهینه کیس را فراموش نکنید

شاید بپرسید مدیریت کابل دیگر چیست و اصل به چه دردی می‌خورد. شاید هم به این موضوع فکر کنید که مدیریت کابل به چه کارتان می‌آید و چون قرار نیست به آن توجهی داشته باشید، پس حتما اهمیت خاصی ندارد. بهتر است این نکته را متذکر شویم که مدیریت کابل در عملکرد بهینه سیستم تاثیر می‌گذارد. چرا که مدیریت مناسب کابل موجب گردش بهتر هوای داخل سیستم می‌شود. اگر توجه کرده باشید، بعضی از کیس‌ها که در یک طرف شیشه‌ای هستند، مدیریت کابل بهتری دارند. در این نوع کیس‌ها، مدیریت کابل به طور کامل قابل مشاهده است. طرفداران سیستم‌های کامپیوتری دوست دارند قطعات گران قیمتشان را به رخ بکشند، نه اینکه بخش زیادی از قطعات گران قیمت سخت‌افزاری آن‌ها با حجم زیادی از سیم‌ها و کابل‌های نامنظم پوشانده شود.

در مورد مدیریت کابل برای خرید کیس کامپیوتر، بهترین راه مراجعه به سایت رسمی کیس موردعلاقه‌تان است. با این کار، نه تنها از مدل کیس و ویژگی‌های دیگر آن مطلع می‌شوید، بلکه اطلاعات کامل‌تری در مورد نحوه مدیریت کابل کیس به دست می‌آورید. بعضی از کیس‌های کامپیوتری یک فضای خالی برای مدیریت بهتر کابل‌ها در نظر می‌گیرند. این فضای خالی معمولا روی سینی مادربرد تعبیه می‌شود. این ویژگی به گران یا ارزان بودن کیس مربوط نمی‌شود. بعضی از مدل‌های کیس این ویژگی را دارند. در حالی که بعضی از کیس‌های گران قیمت چنین ویژگی ندارند. البته ناگفته نماند که سازندگان بعضی کیس‌های کامپیوتر گران قیمت، حتی مسیری برای هدایت کابل‌ها در نظر گرفته‌اند که موجب نظم دادن به کابل‌های پیچیده و زیاد کیس می‌شود.

3-    بودجه خود را مشخص کنید

در شرایط اقتصادی کنونی، معمولا میزان بودجه حرف اول را می‌زند. حتی اگر یک مهندس کامپیوتر حرفه‌ای باشید، باید اول بودجه‌تان را مشخص کنید. اگر بخواهیم یک محدوده کلی برای تعیین قیمت خرید کیس کامپیوتر مشخص کنیم باید محدود بین 50 دلار الی 500 دلار را تعیین کنیم. کیس‌ها انواع مختلفی دارند. شما با بودجه‌های مختلفی می‌توانید کیس مورد علاقه خود را بخرید و ارتقا دهید. نکته مهمی که در مورد خرید کیس کامپیوتر وجود دارد این است که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند یک کیس اقتصادی تهیه کنند و سپس آن را ارتقا دهند. به عنوان مثال پردازنده‌ آن را تقویت کنند یا فن‌های آن را افزایش دهند. البته این گزینه در مورد خرید کیس کامپیوتر مطرح است و در مورد خرید سایر اجزای کامپیوتر چندان هم کاربردی نیست. چرا که کیس کامپیوتر جزو معدود بخش‌های سخت‌افزاری کامپیوتر است که می‌توانید نوع اقتصادی‌اش را تهیه کرده و سپس ارتقا دهید.


راهنمای خرید کامپیوتر گیمینگ ارزان در سال 2024


 

بودجه در خرید کیس کامپیوتر

 

البته نکات مهم دیگری هم در مورد خرید کیس کامپیوتر اقتصادی وجود دارد. به عنوان مثال اگر بودجه کمی دارید و می‌خواهید پردازنده گران قیمتی تهیه کرده و روی کیس نصب کنید یا اگر می‌خواهید تعداد فن‌های بیشتر و قوی‌تری را داخل کیس قرار دهید، بهتر است از همان ابتدا به فکر این موضوع باشید و به محل نصب و ابعاد کیس هم توجه کنید. برای بودجه‌های کم، کیس‌های Mid Tower و برای بودجه‌های بیشتر، کیس‌های Corsair Icue مناسب هستند.

4-  برندهای معروف کیس را بشناسید

اگر بخواهید یک تلفن همراه ساده بخرید، حتما در مورد آن تحقیق می‌کنید. چرا که هر برند ویژگی‌های مختص خود را دارد. بعضی از تلفن‌های همراه زیبایی منحصر به فردی دارند، بعضی معروف‌تر هستند، بعضی کیفیت دوربین بالایی دارند، بعضی از آن‌ها طول عمر زیادی دارند یا حافظه داخلی بالایی دارند. یکی از لازمه‌های خرید کیس کامپیوتر هم توجه به برندهای سازنده این محصول است. البته این مورد معمولا نادیده گرفته می‌شود. اغلب خریداران کیس بیشتر به بودجه و ارتقا آن فکر می‌کنند و این موضوع را از یاد می‌برند که برند کیس ضامن طول عمر و عملکرد بهینه محصول است. با توجه به اینکه، شناخت برندهای برتر برای خرید کیس کامپیوتر بسیار مهم است، در ادامه به معرفی برندهای معروف کیس می‌پردازیم.

برند گرین

برند گرین با مجموعه پردیس صنعت سیاره سبز به تولیدات محصولاتی سازگار با طبیعت تاکید دارد. سابقه فعالیت این برند به بیش از 20 سال می‌رسد. این برند قطعات مختلف کامپیوتر و انواع کامپیوتر رومیزی تولید می‌کند. برند گرین از جمله برندهای معتبر و محبوب در ایران است. محصولات این برند مشهور، در عین کیفیت بالا زیبایی چشم‌نوازی هم دارند.

برند کولر مستر

کیس های کولر مستر کیفیت بالایی دارند. از این رو، برند کولر مستر را می‌توان جزو کم رقیب‌ترین برندهای بازار محسوب است. این برند محصولات بسیار خاص و زیبایی تولید می‌کند که مناسب خاص‌پسندان هستند. کیس‌های کامپیوتر برند کولر مستر در کشور تایوان تولید می‌شوند. اگر به دنبال سیستم‌های خنک‌کننده خاص و قدرتمند هستید، باید بدانید که کولر مستر یکی از بهترین تولید‌کنندگان خنک‌کننده‌های سی پی یو در جهان است.

برند مستر تک

اگر چه سابقه طولانی نشان‌دهنده ایمنی و ضامن اعتبار محصولات یک برند است اما این برند نوپا در طول 5 سال اعتبار بالایی کسب کرده است. مستر تک یک برند جدید 5 ساله است که با کیفیت بالای محصولاتش در بین مشتریان محبوب شده است. این برند محصولات و کیس‌هایی مشابه برند گرین تولید می‌کند. جالب است بدانید که منبع دقیقا این برند نوپا دقیقا مشخص نیست و بسیاری آن را یک برند چینی می‌دانند.

برند تسکو

تسکو یک برند ایرانی است. این برند بیش از 20 سال سابقه دارد. اگر به دنبال کیس باکیفیت و ارزان می‌گردید، بهتر است در بین محصولات این برند ایرانی جستجو کنید. تسکو علاوه بر کیس کامپیوتر، فطعات جانبی کامپیوتر مانند هدفون و ماوس هم تولید می‌کند. این برند به قیمت‌های فوق‌العاده‌اش معروف است و محصولاتش در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم جانبی کامپیوتر یافت می‌شوند.

برند دیپ کول

بسیاری افراد به دنبال محصولا میان رده می‌گردند و سعی می‌کنند با بودجه متوسط یک محصول متوسط خریداری کنند. چرا که کیس‌های متوسط معمولا قیمت مناسبی دارند و بسیاری از قابلیت‌های استاندارد را هم دارا هستند. کیس های برند دیپ کول از جمله برندهای میان رده‌ای است که قیمت‌های متوسطی برای کیس‌ها پیشنهاد می‌دهد و از نظر کاربران کیس‌های کامپیوتر این برند معمولا کیفیت متوسطی دارند.

5- اندازه کیس کامپیوتر هم مهم است

اگر بخواهیم در مورد اندازه کیس کامپیوتر، خلاصه صحبت کنیم، باید بگوییم هر چه اندازه کیس بزرگ‌تر باشد، تجهیزات بیشتری در آن جای می‌گیرند و این ویژگی به نفع طرفداران ارتقا کیس کامپیوتر است. موضوع دیگر آنکه، فضای نصب کارت گرافیک و فن سی پی یو اهمیت زیادی دارد. فن‌های سی پی یو حرفه‌ای اغلب ارتفاع بیشتری دارند و در کیس‌های معمولی جا نمی‌گیرند. اگر بدون توجه به این موضوع خرید کیس کامپیوتر را انجام دهید با مشکل مواجه می‌شوید و باید کیس جدیدی تهیه کنید. البته همین موضوع در مورد کارت‌های گرافیک هم صدق می‌کند. زیرا کارت‌های گرافیک حرفه‌ای هم درست مانند فن‌های باکیفیت، بزرگ هستند. در صورتی که ابعاد کارت‌های گرافیک عادی کوچک‌تر است و اگر قصد تعویض کارت‌های گرافیک را داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید.

مادربردهایی که داخل کیس کامپیوتر قرار می‌گیرند، تعیین‌کننده اندازه و فرم فاکتور کیس هستند. از این رو، کیس‌های کامپیوتر را به سه دسته ATX، MicroATX و MiniITX تقسیم می‌کنند. مادربردهای ATX اغلب در ابعاد 305 در 244 میلی‌متر ساخته می‌شوند. در حالی که اندازه مادربردهای MicroATX حدود 244 در 244 میلی‌متر و اندازه مادربردهای MiniITX حدود 170 در 170 میلی‌متر است.


انواع مادربردها بر اساس اندازه و نوع کاربری آن ها


6-  در خرید کیس کامپیوتر به نیازهایتان هم توجه کنید

اگر سر و صدا آزارتان می‌دهد کیس بی صدا بخرید. اگر عاشق بازی‌های کامپیوتری هستید، یک کیس گیمینگ بخرید. یکی دیگر از نکاتی که در زمان خرید کیس کامپیوتر باید به آن توجه کنید، خرید کیس مناسب با نیازهایتان است. به عنوان مثال، برند کولر مستر به عنوان یکی از برندهای معروف و محبوب در ایران، کیس‌های بی‌صدای متنوعی تولید کرده که با طراحی منحصر به فرد بدنه و استفاده از متریال و تهویه هوای مناسب، سر و صدا را کاهش داده و تقریبا هیچ صدایی ندارد. کیس کولر مستر مدل Silencio S600 مشکل صدا را به طور کلی برطرف کرده است و یکی از مدل‌های پرطرفدار بی‌صدا در جهان است.

 خرید کیس گیمینگ

 

کیس‌های گیمینگ یکی دیگر از کیس‌های مخصوصی هستند که با هدف ویژه طراحی می‌شوند. این نوع کیس‌ها معمولا نورپردازی و زیبایی ویژه‌تری دارند. مقاومت و دوام کیس‌های گیمینگ به هیچ وجه با دیگر انواع کیس‌ها قابل مقایسه نیست. این نوع کیس‌ها معمولا سیستم خنک‌کننده قوی دارند و امکان نصب و ارتقا فن‌های بیشتری در آن‌ها پیش‌بینی می‌شود.

7-     به اتصالات پنل جلویی کیس کامپیوتر دقت کنید

اگر یک کاربرد عادی هستید و قصد دارید از کیس، استفاده عادی داشته باشید، شاید توجه و دقت زیاد برای پنل جلویی نیاز نباشد. پنل جلویی کیس کامپیوتر معمولا چندین پورت دارد. حتی اگر بودجه کمی داشته باشید، چند پورت ساده و رایج را در پنل جلویی کیس خواهید دید. اما اگر به پورت‌های زیادی نیازی دارید و به استفاده از فلش و رابط‌های زیاد عادت دارید، توصیه می‌کنیم حتما به پنل جلویی کیس کامپیوتر نگاهی بیاندازید. پنل جلویی کیس‌های گران قیمت یا برندهای معروف معمولا پورت‌های زیادی دارند. جک‌های صوتی و کنترلرهای نورپردازی فن را هم در چنین کیس‌هایی در پنل جلویی طراحی می‌کنند.


انواع پورت های USB را بهتر بشناسیم


8-     ظاهر و نورپردازی کیس را هم بررسی کنید

ظاهر و نورپردازی کیس به عنوان آخرین گزینه‌ای است که می‌توانید در خرید کیس کامپیوتر به آن توجه کنید. البته توجه به این موضوع اهمیت چندان زیادی ندارد اما برای افراد باسلیقه یا عاشقان سیستم‌های کامپیوتری و سخت‌افزاری این موضوع بسیار حیاتی است. برای ظاهر کیس‌ها بهتر است ابتدا سراغ جنس بدنه کیس بروید که اصولا بهتر است از جنس استیل ضد زنگ باشد. ضخامت ورقه‌های سازنده بدنه کیس هم اهمیت زیادی در دوام ظاهری آن دارند. کیس‌هایی که ضخامت ورقه کمی دارند، بر اثر ضربه زود خراش برمی‌دارند و آسیب می‌بینند. در مورد رنگ بدنه و ظاهر کیس‌ها هم باید بگوییم به نظر می‌رسد کیس‌ها همیشه باید مکعبی شکل ساخته شوند اما بعضی برندها خلاقیت به خرج داده و از طرح‌ها و شکل‌های منحنی مانند هم استفاده می‌کنند. استفاده از رنگ‌هایی به جز رنگ مشکی هم موجب ساخت کیس‌های زیبا و متفاوتی می‌شود که در بین اجزای کامپیوتر جلب توجه می‌کند.

استفاده از گزینه نورپردازی یکی دیگر از خلاقیت‌هایی است که در ظاهر کیس‌های کامپیوتر تاثیر گذاشته و آن را جذاب‌تر می‌کند. بعضی از کیس‌های برند معمولا از یک پنل شیشه‌ای در یک طرف استفاده می‌کنند که در کنار مدیریت کابل مناسب و نورپردازی مناسب، زیبایی منحصر به فردی را به ارمغان می‌آورد. به هر حال، مهندسان پیشنهاد می‌کنند از مدل‌های عجیب و غریب کیس استفاده نکنید. زیرا آن‌ها معتقدند شکل‌های نامتعارف کیس گردش هوا را تحت تاثیر قرار داده و بر عملکرد بهینه سیستم تاثیر می‌گذارند.

9-  تعداد فضای هارد و اس اس دی را مدنظر قرار دهید

فضای قرارگیری هارد و اس اس دی معمولا در پشت کیس کامپیوتر تعبیه می‌شود. توجه داشته باشید که در بعضی از کیس‌ها این فضا برای هارد و اس اس دی یکسان طراحی شده است. یعنی در یک فضا هم می‌توانید هارد قرار دهید و هم می‌توانید هارد را خارج کرده و اس اس دی قرار دهید. به هر حال توجه به این موضوع هم نیازمند یک نگاه کلی به کیس است. با توجه به ویژگی‌های کیس در زمان خرید کیس کامپیوتر می‌توانید به تعداد فضای هارد و اس اس دی هم دقت کنید. جالب است بدانید که در بعضی کیس‌های پیشرفته و حرفه‌ای، فضای نصب درایو نوری در نظر گرفته نشده است.

سخن پایانی

 

کیس کامپیوتر یکی از بخش‌های مهم کامپیوتر است که انتخاب آن تحت تاثیر مولفه‌های محدودی انجام می‌شود. انتخاب یک کیس مناسب کامپیوتر در گام اول ساده به نظر می‌رسد اما اگر کمی حرفه‌ای‌تر به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این انتخاب حیاتی تا چه اندازه در عملکرد سیستممان تاثیر می‌گذارد. خرید کیس کامپیوتر زمانی برای شما سخت می‌شود که یک گیمر باشید یا کیس خاصی مدنظر داشته باشید. البته تنوع کیس‌های کامپیوتر در بازار کار را آسان کرده است. با تعیین مواردی نظیر مقدار بودجه، انتظاراتتان از کیس و لیست نیازهایتان می‌توانید انتخاب مطمئن‌تری داشته باشید. عدم توجه به هر یک از نکات ذکر شده در این مطلب می‌تواند هزینه‌های اضافه به همراه داشته باشد. به عنوان مثال اگر قبل از خرید کیس کامیپوتر به سیستم خنک‌کننده آن توجه نکنید و بعد از خرید کیس بخواهید آن را ارتقا دهید، ممکن است با کمبود فضا در کیس مواجه شوید.

سوالات متداول کاربران

از کجا بفهمیم چه کیس کامپیوتری بخریم؟

هنگام انتخاب کیس کامپیوتر، ابتدا باید فرم فاکتور مادربردخود دقت کنید. اگر کیسی که خریداری می کنید، با اندازه مادربرد شما سازگار نیست، باید یا کیس یا مادربرد خود را عوض کنید.


آیا کیس کامپیوتر روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد؟

بله، اگر کیس جریان هوای کافی نداشته باشد و یا فن های آن به درستی کار نکند، دمای سیستم افزایش پیدا خواهد کرد که باعث عملکرد منفی در سیستم خواهد شد.


آیا باز کردن درب کیس، سیستم را خنک تر می کند؟

خیر، بر خلاف باور رایج این کار کمکی به دمای سیستم نمی کند؛ در واقع برعکس عمل می کند، چرا که باعث می شود گرد و غبار بیشتری روی قطعات بنشیند که باعث بالا رفتن دمای سیستم می شود.


بهترین رنگ برای کیس کامپیوتر کدام است؟

رنگ سفید در مقایسه با رنگ سیاه و دیگر رنگ ها، گرما و نور بیشتری را منعکس می کند. در نتیجه، کیس های کامپیوتر سفید گرمای کمتری را جذب می‌کنند و خنک‌کنندگی بیشتری را ارائه می کنند.

 

مشاوره خرید لپ مال

 

 

اشتراک گذاری :