7 کاری که باید بعد از خرید لپ تاپ انجام دهیم
  • 29 آذر 1401
  • 1

7 کاری که باید بعد از خرید لپ تاپ انجام دهیم

اگر لپتاپ خود را به تازگی خریده اید به شما تبریک می گوییم و امیدواریم که استفاده بهینه ای از آن داشته باشید. همه‌ی ما تقریبا چند نمونه از کارهای بعد از خرید لپ تاپ را می شناسیم، اما ممکن است بعضی را از یاد برده یا به درستی انجام ندهیم؛ به همین دلیل ما در این نوشتار یک لیست جامع از 7 کاری که باید بعد از خرید لپ تاپ انجام دهیم را جمع آوری کرده ایم تا شما را در راه اندازی نوت بوک خود راهنمایی کنیم.

از آپدیت نرم افزارها و نصب آنتی ویروس تا خرید لوازم جانبی همراه شما خواهیم بود و نحوه انجام آن ها را خواهیم گفت، پس همین الان لپ تاپ خود را شارژ و سپس روشن کنید، اتصال آن به اینترنت را برقرار کنید و همراه ما گام به گام آن را برای مصرف بهینه آماده کنید.

نصب و به روز رسانی سیستم عامل

ابتدایی ترین بخش یک نوتبوک سیستم عامل می باشد که تنوع بالایی نیز دارد و راه ارتباطی شما با سخت افزار سیستم است، پس در اولین قدم پس از خرید لپ تاپ باید به سراغ نصب یا به‌روزرسانی سیستم عامل بروید. همچنین اگر می خواهید که سیستم عامل نوت بوک خود را تغییر دهید بهترین زمان برای آن در مراحل اول می باشد. از فواید آپدیت کردن سیستم عامل موارد زیر می باشند:

استفاده از جدیدترین قابلیت ها

کمپانی های سازنده همیشه در حال ارائه خدمات بهتر و رقابت با یکدیگر هستند و با افزودن قابلیت های جدید به سیستم عامل ها تلاش در ارائه عملکرد بهتر دارند، شما با آپدیت و نصب نسخه های جدید عملکرد بهبود یافته و قابلیت های جدید را دریافت خواهید کرد که به کارهای شما سرعت و کیفیت بیشتری می بخشند.

رفع نقص های امنیتی

در هر نسخه از یک سیستم عامل مقداری حفره امنیتی وجود دارد که باعث می شود هکر ها و بدافزار ها از طریق این حفره های امنیتی به سیستم شما حمله کنند، آپدیت هایی که به سیستم عامل اضافه می شوند در اصل شامل پروتکل های امنیتی پیشرفته هستند که از شما در برابر حمله های امنیتی محافظت می کنند.

درایورهای لپ تاپ را آپدیت کنید

Driver نرم‌افزار رابط میان سخت افزار و نرم افزار می باشد که وظیفه کنترل عملکرد سخت افزار را دارد و نیز به برنامه های دیگر اجازه دسترسی به سخت افزار را می دهد، بعد از خرید لپ تاپ یکی از ضروری ترین کارها به‌روزرسانی درایور ها می باشد، تا اختلالات عملکردی سیستم از بین بروند و وظایف سخت افزار به خوبی انجام شوند.

برای به‌روزرسانی درایور سیستم کافی است به سایت کمپانی لپ تاپ خود بروید و به دنبال بخشی باشید که کلمه Drivers در آن وجود داشته باشد. سپس مدل لپ تاپ خود را جستجو کرده و فایل های مربوط به اجزای آن را دانلود کرده و سپس نصب کنید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید آپدیت Driver های نوت بوک را پیدا کنید با مقداری جستجو در اینترنت درایورهای مدل لپ تاپ را پیدا کرده و نصب کنید.

 

بالا بردن سرعت لپ تاپ

 

نرم افزارهای اضافه را حذف کنید

پس از خرید لپ تاپ و راه اندازی آن ممکن است با نرم افزار هایی روبه‌رو شوید که از قبل درون سیستم نصب شده و شما هیچ نیازی به استفاده از آن ها نخواهید داشت، این برنامه ها که اصطلاحا به آن ها Bloatware گفته می شود حافظه داخلی نوت بوک را اشغال و سرعت انجام کارها را کم می کند، همچنین ممکن است که طعمه ای برای حمله های امنیتی به سیستم شما شوند. پس حتما از تنظیمات به بخش برنامه ها رفته و مواردی که می دانید نیاز به آن ها ندارید را حذف کنید.


چگونه Bloatware بودن یک نرم افزار را تشخیص دهیم؟

در اینترنت اسم نرم افزار را جستجو کنید و درباره کاربرد و ضرورت وجود آن مطالعه کنید. اگر وجود آن برای سیستم ضروری نباشد می توانید آن را غیرفعال یا حذف کنید.


یک آنتی ویروس نصب کنید

نصب کردن یک آنتی ویروس از مهمترین قدم هایی است که باید در اولین روزهای بعد از خرید لپ تاپ انجام دهید. ویروس ها می توانند از طریق اینترنت وارد لپ تاپ شما شوند یا زمانی که یک وسیله جانبی را به آن متصل کردید در حافظه داخلی لپ تاپ نفوذ می کند و به آن آسیب های جدی وارد کنند. آنتی ویروس ها با شناسایی و پیدا کردن ویروس ها و بدافزار ها به شما اطلاع خواهند داد که باید کدام برنامه ها را حذف کنید و کدام فایل ها به سیستم شما آسیب میزنند.


آیا نصب آنتی ویروس ضروری است؟

ویندوز 10 و 11 خود دارای Windows Defender هستند که امنیت قابل قبولی دارد، اما اگر بخواهید می توانید یک ضدویروس حرفه ای مثل McAfee، Avast، AVG، ESET و Kaspersky نصب کرده و امنیت سیستم را تضمین کنید.


ابزارهای ضد سرقت را در سیستم خود فعال کنید

اینکه لپ تاپ شما مورد سرقت قرار گیرد یا گم شود از مواردی می باشد که هیچکس نمی خواهد اتفاق بیفتد، پس فعال کردن و نصب ابزارهای ضد سرقت یکی از اقدام های امنیتی پس از خرید لپ تاپ می باشد که باید انجام داد.

ابزار ضد سرقت در ویندوز

ویندوز 10 و 11 دارای ویژگی به نام Find My Device هستند که به شما در پیدا کردن دستگاه کمک می کند، برای فعال کردن آن باید از طریق تنظیمات به بخش Privacy & Security رفته و تنظیمات مربوط به این گزینه را فعال کنید تا اگر خدای ناکرده نیاز به ردیابی نوتبوک خود داشتید از این طریق بتوانید آن را پیدا کنید.

ابزار ضد سرقت در مک

در سیستم عامل Mac ابزاری با نام Find My Mac وجود دارد و می توان برای فعال سازی آن از مسیر Apple Menu-System Preferences-Apple ID رفته و از نوار کناری iCloud را انتخاب کنید و در این قسمت از فعال بودن گزینه Find My Mac اطمینان حاصل کنید، اگر گزینه Detail را مشاهده می کنید بر روی آن کلیک کنید و مطمئن شوید دسترسی برنامه به مکان فعال باشد تا دستگاه ردیابی شود.

ابزار ضد سرقت در Chromebook

در کروم بوک ها این ابزار در تنظیمات حساب کاربری گوگل قرار دارد که می توانید آن را همزمان در چند دستگاه فعال کنید. مسیر این ابزار در تنظیمات حساب-امنیت-دستگاه های شما قرار دارد و شما می توانید آخرین استفاده از دستگاه های خود را در آن بیابید.


اگر لپ تاپ ما ابزار ضد سرقت نداشت چه کنیم؟

شما می توانید نرم‌افزار Prey را در لپ تاپ خود نصب کنید، این برنامه با انواع سیستم عامل ها سازگاری دارد و با استفاده از Wi-Fi و GPS دستگاه شما را ردیابی کرده و اطلاعات آن را ضبط می کند. از دیگر برنامه های ضد سرقت می توان به EXO5، FrontDoorSoftware، GadgetTrak، LoJack، MyLaptopGPS و MyLaptopTracker نیز اشاره کرد اما بهترین آن ها Prey و LoJack هستند.


پشتیبان گیری خودکار را فعال کنید

گاه در اثر حمله یک ویروس و گاه در اثر خراب شدن نوت بوک داده های موجود در سیستم حذف می شوند. از دست رفتن محتوای مهمی که ذخیره کرده اید مطمئنا اتفاقی است که باید برای آن راه حلی پیدا کنید و راه حل این مشکل فعال کردن پشتیبان گیری خودکار است. فقط کافی است تا دوره ای را برای نرم افزار مربوطه تعیین کنید و برنامه از کل یا بخشی از اطلاعات شما پشتیبان گیری کند. می توانید برای ذخیره فایل های پشتیبان از یک ذخیرهساز ابری استفاده کنید یا یک هارد اکسترنال بخرید و فایل پشتیبان را درون آن قرار دهید.

لوازم جانبی مورد نیاز خود را تهیه کنید

پس از خرید لپ تاپ لوازم دیگری نیز باید در لیست خرید شما قرار گیرند زیرا باعث افزایش بهره وری آن می شوند، وجود بعضی از آن ها ضروری می باشد و بعضی دیگر اگر نباشند مشکلی پیش نمی آید اما در بهبود روش کار به شما کمک می کنند. پیشنهاد می کنیم در خرید لوازم جانبی خود به سراغ کیفیت بالا بروید تا بعدا در نتیجه خراب شدن آن ها مجبور به پرداخت هزینه دوباره نشوید.

 

انواع لوازم جانبی لپ تاپ

 

کیف یا کوله لپ تاپ

به دلایل متفاوت ممکن است مجبور شوید لپتاپ را با خود ببرید و آن را جابه‌جا کنید. کیف یا کوله یکی از ضروری ترین اقلامی است که بعد از خرید لپتاپ لازم شما می شود.

یک کیف مناسب باید به راحتی حمل شود و استحکام خوبی داشته باشد، همچنین گنجایش آن نیز به طوری باشد که لوازم جانبی در کنار نوت بوک در کیف قرار گیرند.

کیبورد و موس

هر چند لپتاپ ها خود دارای کیبورد و تاچ پد هستند اما نمی توان از کاربری راحت موس و کیبورد گذشت. در زمانی که نوت بوک را بر روی پایه یا کول پد قرار می دهید و به راحتی نمی توانید با آن کار کنید، استفاده از کیبورد و موس مجزا کار شما راحت تر می کند. وجود آن ها ضروری نیست اما باعث می شود کارتان را راحت تر انجام دهید. همچنین اگر می خواهید در شب بتوانید راحت تر با سیستم کار کنید دقت کنید که کیبورد دارای نور پس زمینه باشد تا در تاریکی بتوانید با روشن کردن نور آن جزئیات دکمه ها را مشاهده کنید.

کول پد یا پایه

در زمانی که پردازش های سنگین با سیستم انجام می دهید ممکن است متوجه گرمای بیش از حد آن شوید و یا فن دستگاه صدای زیادی تولید کند، دلیل این اتفاق عدم وجود راه مناسب برای ورود و خروج هوا از حفره های لپ تاپ می باشد و شما می توانید با استفاده از یک پایه یا کول پد به نوت بوک در تهویه هوا کمک کنید. کول پدها معمولا برق کمی مصرف می کنند و از طریق یک کابل USB به سیستم متصل می شوند، معمولا هزینه اندکی دارند و به راحتی در دسترس هستند. شاید به نظر کم اهمیت باشد اما تا مقدار زیادی به خنک سازی سیستم کمک می کند.

موارد بالا لوازم جانبی پراهمیتی هستند که باید پس از خرید لپ تاپ آن ها را تهیه کنید اما موارد دیگری نیز وجود دارند که اگر بخواهید می توانید آن ها را تهیه کنید. مواردی از قبیل هدفون، هارددیسک اکسترنال، فلش USB، دسته بازی، کیف تمیز کردن نوت بوک و دی‌وی‌دی رایتر در صورتی که نوتبوک شما نداشته باشد را نیز می توانید در صورت نیاز انتخاب کرده و خریداری کنید.

سخن پایانی

لپ تاپ ها برای کاربرد های متفاوتی تولید می شوند اما همگی نیازمند انجام چندین کار مهم هستند که باید برای حفظ امنیت و نگهداری از لپ تاپ آن ها را انجام دهید. شما می توانید کارهایی را که ذکر شده اند را به ترتیبی که می خواهید انجام دهید، اما اولویت را برای آپدیت سیستم عامل و نصب آنتی ویروس گذاشته و در ابتدا به آن ها بپردازید. اگر هم می خواهید ترفند های دیگری برای نگهداری و خرید لپ تاپ بیابید سری به کانال آپارات لپ مال بزنید.

 

مشاوره لپ مال