نوت بوک برای چه کارهایی مناسب است؟
  • 15 تیر 1401

نوت بوک برای چه کارهایی مناسب است؟

اولین کامپیوتر در سال 1971 متولد شد که عملیات های جمع، تفریق و ضرب انجام میداد، اما این فقط آغاز راه بود سپس با گسترش توانایی و ارائه عملکرد بهتر نسل های متفاوت از کامپیوتر ها را تولید کردند و به لپ تاپ ها رسیدند. نیازهای کاربران به لپ تاپ های کوچک تر و سبک تر باعث شد تا نوت بوک ها متولد شوند. حتما از توضیحات بالا متوجه شدید که نوت بوک با لپ تاپ تفاوت دارد، در ادامه بیشتر با این تفاوت آشنا می شوید؛ بسیاری از فروشندگان تفاوتی بین این دو نمی دانند و اطلاعات دقیقی ندارند و اگر هم بدانند تصور دارند که نوت‌بوک کمی از لپ تاپ کم وزن تر و با اندازه کوچک تر می باشد اما خوب ویژگی های بیشتری هست که باعث این تفاوت می شود و همچنین در عملکرد و کاربرد آنها نیز تاثیر می گذارد. ما در ادامه این مطلب می خواهیم کامل به شما بگوییم که نوت بوک برای چه کارهایی مناسب است و درباره ی آن توضیح دهیم.

نوت بوک چیست؟

ما در مقاله "  تفاوت لپ تاپ و نوت بوک " یک مقایسه ی کامل و جامع درباره ی آنها انجام داده ایم اما در ادامه نیز به طور خلاصه به شما خواهیم گفت که لپ تاپ و نوتبوک چقدر با یکدیگر فرق می کنند.

به مرور زمان کاربران در هنگام استفاده از لپ تاپ خواستار یک نسخه ی جدیدتر می شدند که راحت تر بتوانند همراه خود حمل کنند و اینکه فضای کمتری را اشغال کند تا بتوانند در فضای کم نیز با آن کار کنند، سازندگان نیز به دنبال این درخواست ها با ایجاد مقداری تغییر یک محصول جدید تولید کردند که با ویژگی های مورد نظر کاربران هماهنگ تر باشد. به این ترتیب نوت بوک ها به وجود آمدند.

در اولین نگاه و مقایسه این دو می توانید ببینید که نوت بوک بسیار باریک است، به اندازه ای که ضخامت آن را می توان به یک دفتر تشبیه کرد.

دومین تفاوت ظاهری آنها این می باشد که اندازه نمایشگر نوت بوک معمولا از 11 تا 17 اینچ می باشد، اما نمایشگر لپ تاپ تا 20 اینچ نیز می باشد؛ به دلیل اینکه کاربران بتوانند سیستم خود را به همراه داشته باشند و به هر کجا که نیاز دارند ببرند، آنها را از لپ تاپ ها کوچکتر می سازند.

کیبورد نوت بوک طراحی کوچکی دارد و دقت تایپ با کیبورد آنها کمی پایین می آید و اکثر آنها فاقد کیبورد عددی هستند. از دیگر نکات می توان به این اشاره کرد که درایو نوری ندارند، پورت های آنها کم می باشد و معمولا یا فن ندارند یا سیستم خنک کننده ضعیفی دارند. همچنین سیستم پردازشی ضعیفی دارند و قدرت پردازشی بالایی ندارند، اما بعضی از برند ها در ساخت نوتبوک های خود تغییراتی را ایجاد کرده اند و توانایی آن را تا حدودی بالا برده اند.

 

نوت بوک برای چه کاری است؟

 

آموزش مجازی

آموزش مجازی یکی از کارهایی است که می توانید با نوت بوک انجام دهید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن راه های ارتباطی به وسیله برنامه های جدید و اینترنت هر فردی می تواند مهارتی که دارد را با افراد به اشتراک بگذارد و از طریق فضای مجازی دانسته های خود را به افراد انتقال دهد. نوت بوک انتخاب بسیار مناسب برای اساتید می باشد، حتی بعضی از اساتید که در طول روز فعالیت بالایی دارند و در حال جابه جایی هستند نیز می توانند آن را درون کیف خود مثل یک کتاب قرار داده و در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

مطالعه کردن

در زمانی که می خواهید به کتابخانه بروید و یا در طول روز به مطالعه بپردازید، به جای اینکه چندین کتاب را همراه خود ببرید، فقط کافی است که نوت بوک را همراه خود ببرید و تمام مطالب مورد نیازتان را از طریق آن مطالعه کنید.

حتی امکانات بیشتری نسبت به یک دفتر و کتاب در اختیار خواهید داشت، مثل ارسال و اشتراک گذاری تکالیف، امکان جستجوی سریع درباره مطالبی که در هنگام مطالعه برای شما نامفهوم است، امکان یادداشت برداری راحت تر و امکانات دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

وب گردی

جستجو در اینترنت و گردش در میان وبسایت های اینترنت یکی از کارهایی می باشد که نوت بوک برای آن ساخته شده است. شما نیاز به سیستم های پرقدرت و قوی برای گشتن در اینترنت ندارید و حتی می توانید با یک تلفن هوشمند نیز این کار را انجام دهید، اما برای مدیریت بهتر میان صفحه هایی که باز می کنید بهتر است که از نوتبوک استفاده کنید. چه بخواهید از جدیدترین اخبار روز مطلع شوید و یا بخواهید برای انجام تحقیقات خود از اینترنت استفاده کنید یا برای سرگرمی در میان وبسایت ها گشتی بزنید به شما کمک می کند تا با امکانات بهتر و روش های راحت تر این کار را انجام دهید.

استفاده از نوت بوک در دانشگاه یا مدرسه

در کلاس های درسی دانشگاه یا مدرسه بسیاری از افراد به یک سیستم نیاز دارند که همزمان با درس خواندن بتوانند کارهای درسی خود را ساماندهی کنند. لیست کارهایی که باید انجام دهند را نوشته و آماده کنند، از آموزش های کلاس یادداشت برداری کنند، تحقیقات خود را در قالب ورد، پاورپوینت یا پی دی اف آماده کنند و به دیدن ویدیو بپردازند؛ برای اینکه بتوانید این کارها را راحت تر انجام دهید یک نوت بوک انتخابی است که علاوه بر انجام دادن کارها می توانید همیشه همراه خود داشته باشید.

امور مولتی مدیا

مولتی مدیا مجموعا شامل کارهایی از قبیل شنیدن موسیقی، تماشای ویدیو و عکس و مجموعا کارهای سبک است، که با یک سیستم پایین رده نیز می شود آن را انجام داد. انواع نوت بوک ها برای انجام این کار مناسب هستند، اما اگر می خواهید که با آن فیلم تماشا کنید باید به شما بگوییم که کیفیت تصویر نمایشگر آن را چک کنید، زیرا بعضی از آن ها دارای صفحه نمایش با کیفیت پایین هستند و کیفیت مطلوبی ندارند.

 

نوتبوک برای کارهای اداری خوب است

 

استفاده اداری از نوت بوک

یکی از بیشترین استفاده ها از سیستم های رایانه ای در ادارات می باشد، برای انواع کارها شما می توانید به سراغ آنها بروید و به کارهایتان سرعت بدهید. معمولا سیستم های کم حجم و کوچک مثل لپ تاپ و نوتبوک انتخاب بهتری می باشند زیرا می توانید آن ها را به راحتی جمع کرده و یا جابه جا کنید و نیاز به این ندارید که زمان خود را صرف جمع کردن لوازم سیستم کنید. درست است که لپ تاپ هم کوچکتر از کامپیوتر رومیزی است و هم سبک تر، اما اگر کاربران مایل باشند که از یک سیستم با وزن و اندازه کمتر استفاده کنند پیشنهاد ما به شما نوتبوک می باشد، اما به این نکته نیز توجه کنید که کاربرد شما از لپ تاپ تعیین کننده این می باشد که شما به کدام مدل سیستم احتیاج دارید و کدام لپ تاپ را باید خریداری کنید.

برای مثال وظایف یک منشی کارهای مثل ثبت رویدادهای روز، تنظیم قرارهای ملاقات، ثبت گزارش های روزانه، تهیه اسناد و مدارک و اولویت بندی کارها می باشد، که برای انجام این وظایف به صورت سریعتر می تواند از نوتبوک استفاده کند.

یا یک مدیر برای اینکه بتواند در هر جا که نیاز دارد به سیستم خود دسترسی داشته باشد و بتواند اسناد و مدارک خود را تنظیم کند، ایمیل های خود را چک کند و به آنها رسیدگی کند و کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهد، می تواند یک نوت بوک را همراه خود داشته باشد.

برنامه نویسی با نوت بوک

افراد برنامه نویس معمولا به یک سیستم میان رده نیاز دارند که بتوانند به راحتی آن را جابه جا کنند و همراه خود داشته باشند، اما قابل توجه است که اگر برنامه نویسی شما نیازمند پردازش های سنگین است باید به سراغ یک نوتبوک باقدرت پردازشی بالاتر بروید و از مدل های پایین رده دوری کنید و مشخصات نوتبوک مورد نیاز خود را تشخیص دهید.

رندرینگ با نوت بوک ممنوع

برای انجام پردازش های گرافیکی و رندرینگ که باید از سیستم هایی استفاده کنید که دارای کارت گرافیکی قوی می باشد و نوت بوک ها معمولا برای اینکار مناسب نیستند اما نوت بوک های برند اپل که دارای سیستم پردازشی قوی هستند می توانند این کار را انجام دهند، به عنوان مثال می توان به مک بوک های اپل که دارای پردازنده های M1 Max و M1 Pro هستند اشاره کرد. این پردازنده ها با فرآیند ساخت 5 نانومتری سرعت و قدرت بسیار خوبی در انجام پردازش ها دارند و با دمای کمتری کار می کنند.

اگر برای کار رندرینگ می خواهید به سراغ نوتبوک از برند دیگری بروید حتما کیفیت مانیتور و کارت گرافیک آن را در نظر بگیرید و پس از دانستن اینکه امکانات مورد نیاز شما را دارد اقدام به خرید کنید. همچنین می توانید برای شناخت بهتر سیستم مناسب این کار به مقاله " لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی " مراجعه کنید.

 

نوت بوک باریک تر از لپ تاپ است

 

نوت بوک برای گیمینگ ساخته نشده است

اجرای بازی ها یکی از کارهایی می باشد که از توان اکثر نوت بوک ها خارج می باشد و فقط بعضی از نوت بوک ها توان انجام این حجم از پردازش را دارند. نوتبوک مناسب گیمینگ دارای پردازنده با بیشتر از 6 هسته و رم بیشتر از 4 گیگ و کارت گرافیک با رزولوشن بالاتر از 60 هرتز می باشد.

پیشنهاد ما به شما این است که برای گیمینگ به سراغ لپ تاپ های گیمینگ بروید و از نوت بوک ها انتظار عملکرد عالی برای بازی نداشته باشید.


برای انتخاب بهترین برند و لپ تاپ گیمینگ می توانید مقاله " بهترین سری لپ تاپ های گیمینگ چیست؟ " را مطالعه کنید.


جمع بندی نهایی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که نوت بوک برای چه کارهایی مناسب است. مهمترین مزیتی که میتوان برای آنها نام برد اندازه و وزن کم می باشد. برای کارهایی از قبیل مطالعه کردن، گوش دادن به موسیقی، آموزش آنلاین، انجام هوشمند کارها در حین کلاس، گشتن در میان وبسایت ها، برنامه نویسی، تماشای عکس، استفاده در ادارات و پردازش های سبک یک نوت بوک معمولی می تواند مفید باشد اما اگر می خواهید برای کارهایی همچون رندرینگ و گیمینگ از آن استفاده کنید بهتر است که به سراغ مدل های با کیفیت تر بروید و یا یک لپ تاپ تهیه کنید.

امیدواریم که مطلب بالا برای شما مفید باشد و پاسخ سوالهایتان را یافته باشید. حتما به صفحه ی " لپ مال " در اینستاگرام سربزنید و مطالب ما را دنبال کنید.

 

تماس با مشاوران لپ مال

اشتراک گذاری :