معرفی بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲
  • 02 بهمن 1401

معرفی بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲

اگر قصد خرید یک کامپیوتر شخصی جدید یا ارتقای سیستم فعلی خود را دارید، احتمالا در مورد خرید بهترین پردازنده تصمیم گرفته اید. قطعات CPU، مموری، خنک کننده، فضای ذخیره و کارت های گرافیک همگی به مادربرد وابسته هستند و وقتی که یک مادربرد را به کیس خود پیچ کرده و ویندوز را نصب می کنید احتمال این که بخواهید سیستم خود را تا چند سال آپگرید کنید پایین است. ما در این مقاله بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲ که نسل های جدید و قدیم CPU های اینتل و AMD را پشتیبانی می کنند معرفی خواهیم کرد تا به شما در انتخاب بهترین مادربرد ۲۰۲۲ برای نیازهایتان کمک کنیم.

مادربرد Gigabyte Z690 Aorus Ultra

بهترین مادربرد برای CPU های Intel Alder Lake

 

مزایا

معایب

دارای چهار اسلات برای درایوهای M.2

عدم وجود Wi-Fi 6e

دارای پورت های USB به تعداد کافی در قسمت انتهایی

طراحی صنعتی که مناسب همه نیست

قدرت بالا در انتقال برق و VRM

 

پشتیبانی از نسل پنج PCIe

 

 

دلایل خرید: عملکرد عالی با آخرین تکنولوژی و انتقال قدرت بی نظیر

مناسب برای: گیمرها و تولیدکنندگان محتوا

 

مادربرد Gigabyte Z690 Aorus Ultra

 

فهرست خود را برای انتخاب بهترین مادربرد ۲۰۲۲ با یکی از بهترین و قدرتمندترین مادربردهای سازگار با CPU های نسل دوازده جدید Alder از کمپانی اینتل یعنی Gigabye Z690 Aorus Ultra شروع می کنیم. این مادربرد دارای طراحی صنعتی و رنگ خاکستری نقره‌ای تیره است که نسبت به مدل قبلی کمی آپدیت شده است. مادربرد Gigabyte از حافظه DDR5 6200(O.C) تا ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی کرده و اسلات اصلی PCIe x16، نسل پنج PCIe را به عنوان استاندارد در نظر گرفته است که باعث می شود این مادربرد برای کامپیوترهای آینده هم مناسب باشد. همچنین چهار اسلات M.2 و شش پورت SATA که در این مادربرد تعبیه شده است این امکان را به کاربر می دهد تا هر اندازه که بخواهد حافظه داخلی داشته باشند. در مورد VRM ها، مادربرد Gigabyte یک راه اندازی ۱۹ مرحله ای اجرا می کند که ۱۶ مرحله از آن به Vcore، 105 Renesas SPF MOSFET و همچنین گرماگیر برای VRM اختصاص داشته و دو گرماگیر بزرگ برای سوکت های بالایی و پایینی M.2 اختصاص دارد.

I/O انتهایی دارای ۱۳ پورت USB شامل یک پورت USB 3.2 Type-C (بیست گیگابایت بر ثانیه)، چهار پورت USB 3.2 نسل دوم (۱۰ گیگابایت بر ثانیه)، چهار پورت USB 3.2 نسل اول (۵ گیگابایت بر ثانیه) و چهار پورت UBS2.0 (۴۸۰ مگابایت بر ثانیه) است. همچنین یک کانکتور DisplayPort (v1.4)، دو پلاگ آنالوگ با یک پورت SPDIF برای صوت، آنتن Wi-Fi 6 و پورت Intel 2.5 GbE هم در این مادربرد وجود دارد. برای افرادی که علاقمندان به RGB، لوگوی Aorus در قسمت انتهایی I/O با استفاده از چراغ های LED روشن می شود و علاوه بر این چندین هدر RGB و ARGB هم وجود دارد که می توانید آنها را روشن کنید. این مشخصات مادربرد گیمینگ گیابایت را در فهرست انتخاب بهترین مادربرد ۲۰۲۲ قرار می دهد.

مادربرد MSI MPG Z690 Carbon EK X Gaming

بهترین مادربرد نسل ۱۲ اینتل از نظر خنک کننده مایع

 

مزایا

معایب

دارای مونوبلاک آبی EK

قیمت بالا

I/O عالی در انتها

خنک کننده مایع برای همه مناسب نیست

پشتیبانی از DDR5 6666MHz

 

- پنج اسلات M.2

 

 

دلایل خرید: بهترین مادربرد نسل ۱۲ کمپانی اینتل با بلاک آبی تعبیه شده

مناسب برای: علاقمندان به مادربردهای دارای خنک کننده مایع

 

مادربرد MSI MPG Z690 Carbon EK X Gaming

 

دلایل انتخاب این مادربرد در فهرست بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲ به اندازه شامل موارد فنی و ظاهری است و ممکن است کاربری حتی آن را بهترین مادربرد ۲۰۲۲ بداند. هیچ شکی نیست که نسل دوازده جدید CPU های Alder کمپانی اینتل عملکردی تحسین برانگیز دارند. اما با قدرت زیاد این مادربرد گرمای زیادی هم تولید می شود به خصوص اگر چیپ های عالی مانند Core i9-12900k یا Core i7-12700K را انتخاب کرده باشید. MSI با کمپانی EK Water Blocks که نامی آشنا در حوزه سرد کردن کامپیوترهای شخصی شامل CPU، GPU، RAM و SSD با آب است، شراکت خود را آغاز کرده است. مادربردهای ساخت این کمپانی با یک مونوبلاک از پیش ساخته شده به بازار عرضه می شوند که بخش CPU، VRM ها و M.2 اصلی را برای بهبود عملکرد خنک کنندگی، می پوشاند.

این مادربرد ویژگی های عالی دیگری هم دارد که آن را جزو فهرست بهترین مادربرد سال ۲۰۲۲ قرار می دهد. وجود چهار اسلات DIMM حافظه DDR5 با پشتیبانی از سرعت پردازنده ۶۶۶۶ مگاهرتز و Intel XMP 3.0 یکی از ویژگی های خوب این مادربرد است. مادربرد MSI مجموعا سه اسلات PCIe x16 داشته که دو اسلات بالایی از PCIe 5.0 و اسلات پایینی از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند. برای فضای ذخیره مجموعا ۵ اسلات M.2 وجود دارد که چهار عدد از آنها از PCIe 4.0 و دو عدد از آنها از رابط SATA پشتیبانی می کنند. همچنین ۶ پورت اختصاصی SATA برای افزودن فضای ذخیره SSD و HDD وجود دارد.

در I/O پشتی چندین آپشن وجود دارد که شامل چهار پورت USB 2.0، پنج پورت USB 3.2 نسل دوم ۱۰ گیگابایت بر ثانیه نوع A، یک پورت USB 3.2 نسل 2x2 بیست گیگابایت بر ثانیه نوع C، پورت DisplayPort، پورت HDMI 2.1، پورت اترنت 2.5G Lan، پورت Optical S/PDIF Out و کانکتور خوشه‌ای صوتی ۵ پورتی است. همچنین این مادربرد دارای Wi-Fi 6e و بلوتوث ۵.۲ است.

مادربرد MSI MEG Z690I Unify

بهترین مادربرد Z690 mini-ITX

 

مزایا

معایب

105A MOSFET مطمئن

بالا بودن قیمت

سه پورت M.2

 

پشتیبانی از Thunderbolt 4

 

اسلات PCIe 5.0 x16

 

طراحی کاملا مشکی

 

 

دلایل خرید: بهترین مادربرد با بالاترین عملکرد برای نسل ۱۲ اینتل در سایز mini-ITX

مناسب برای: گیمرها و افراد علاقمند به کار با کامپیوترهای حرفه ای

 

مادربرد MSI MEG Z690I Unify

 

نمی توان فهرستی از بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲ آماده کرد و مادربرد MSI MEG Z690I Unify را در آن قرار نداد. مادربردهای ITX برای جدیدترین CPU های نسل ۱۲ اینتل واقعا بی نظیر و خاص هستند و امکانات حرفه ای و جدیدی دارند. اگر بخواهید از CPU جدید Intel Alder Lake استفاده کنید، این محصول بهترین مادربرد سال ۲۰۲۲ موجود در بازار است. این مادربرد دارای VRM دوازده مرحله ای با 105A SPS MOSFET است که بهترین حالت انتقال قدرت و سیستم خنک کننده VRM که شامل چندین گرماگیر، یک لوله گرمایی و یک فن خنک کننده است، را فراهم می کند. در این مادربرد پشتیبانی از مموری ۶۴ گیگ DDR5 با اورکلاک ۶۸۰۰ مگاهرتز و همچنین سه اسلات M.2 وجود دارد که برای یک برد mini-ITX واقعا تحسین برانگیز است. علاوه بر اسلات PCIe 5.0 x16، دو اسلات M.2 از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند و یک اسلات از PCIe 3.0 و SATA 6Gb/s پشتیبانی می‌کنند. همچنین چهار پورت SATA 6Gb/s دیگر برای اضافه کردن فضای ذخیره وجود دارد.

این مادربرد ۲۰۲۲ دارای گزینه اتصال بی سیم شامل WiFi 6E اینتل و بلوتوث ۵.۲ است که اتصال سریع و پایدار ایجاد می کنند. در قسمت I/O انتهایی یک صفحه از پیش نصب شده و یک مجموعه کامل از انواع پورت ها شامل دو پورت Thunderbolt 4 از نوع C، دو پورت USB 3.2 نسل ۲ از نوع A و چهار پورت USB 3.2 نسل ۱ (پنج گیگابایت بر ثانیه)، یک کانکتور DisplayPort 1.4، پورت HDMI 2.1، دو اتصال مینی DisplayPort، یک پورت Intel 2.5 GbE، محل اتصالات آنتن WiFi 6E، پورت های صوتی آنالوگ و یک دکمه شفاف CMOS، قرار گرفته است.

مادربرد MSI MAG B660 Tomahawk Wi-Fi

بهترین مادربرد B660 برای Intel Alder Lake

 

مزایا

معایب

عملکرد عالی

عدم وجود PCIe 5.0

بررسی و کنترل مداوم دما

مشابه با گزینه های Z690 موجود در بازار

پورت های I/O

 

قیمت مناسب

 

 

دلایل خرید: بهترین مادربرد B660 برای جدیدترین پردازنده های Alder Lake اینتل با قیمتی منطقی و مناسب

مناسب برای: سازندگان کامپیوترهای شخصی و گیمرهایی که به دنبال خرید ارزان اما بدون از دست دادن امکانات مهم هستند.

 

مادربرد MSI MAG B660 Tomahawk Wi-Fi

 

اتفاق عجیبی نیست که از مادربردهای ساخت MSI چندین مورد در فهرست انتخاب بهترین مادربرد ۲۰۲۲ قرار بگیرند. این کمپانی از بالاترین کیفیت و فناوری ساخت مادربرد برخوردار است. چیپ ست B660 یک انتخاب مقرون به صرفه برای تمام افرادی است که می خواهند از پلتفرم جدید نسل ۱۲ اینتل به نام Alder lake استفاده کنند. گرچه با انتخاب این مادربرد نمی توانید از اورکلاک کردن CPU استفاده کنید اما امکان اورکلاک کردن مموری برای شما فراهم است که ویژگی بسیار خوبی محسوب می شود. این مادربرد ATX که در ساخت آن تماما از رنگ سیاه استفاده شده، امکانات رضایت بخشی ارائه می دهد اما برخی از امکانات را ندارد. اول از همه این که از مموری DDR5 پشتیبانی نمی کند که نقص کوچکی است چون DDR4 هم عملکرد خوبی دارد. همچنین در این مادربرد از PCIe 5.0 پشتیبانی نمی شود اما سه سوکت M.2 دارد که سرعت PCIe نسل ۴ را ارائه می دهند و همچنین یک اسلات اصلی PCIe x16 هم در این مادربرد وجود دارد. اسلات فرعی PCIex16 به PCIe نسل سوم محدود شده است.

از لحاظ انتقال قدرت، این مادربرد سال ۲۰۲۲ دارای ۱۲+۲ فاز VRM است که قدرت خود را از کانکتورهای دوتایی 8-pin می گیرد و امکانات خنک کنندگی مناسبی هم برای VRM، چیپ ست و هر دو اسلات M.2 وجود دارد. در قسمت I/O انتهایی امکانات سخاوتمندانه ای قرار داده شده است که شامل Realtek 2.5G Lan و Intel Wifi 6 برای شبکه، مجموع ۹ پورت USB که شامل چهار پورت USB 2.0، چهار پورت USB 3.2 Gen 2 و یک پورت USB 3.2 Gen 2x2 بیست گیگ بر ثانیه از نوع C است. همچنین مجموعه کاملی از پورت‌ های صوتی با S/PDIF وجود دارد که با یک چیپ Realtek ALC1220 پشتیبانی شده و در نهایت پورت‌های HDMI 2.1 و DP 1.4 به شما در استفاده از پردازنده های گرافیکی یکپارچه کمک می کنند.


اگر به دنبال یک مادربرد ارزان با چیپست B660 از برند ایسوس هستید « مادربرد PRIME B660M-K » یک گزینه ایده آل است.


مادربرد ASUS TUF Gaming Z590-Plus WiFi

مادربردی دارای ارزش خرید برای Intel Rocket Lake

 

مزایا

معایب

امکانات خوب و عملکرد رضایت بخش

I/O قسمت انتهایی می توانست پورت های USB بیشتری داشته باشد

وجود USB 3.2 Gen 2x2 Type-C در قسمت های جلو و پشت

هدرهای Fan به 1A/12W محدود هستند

وجود هِدِر Thunderbolt

 

دارای ارزش خرید نسبت به هزینه

 

 

دلایل خرید: ارائه امکانات پیشرفته با قیمت معقول

مناسب برای: گیمرهایی که می خواهند از پلتفرم Intel Rocket Lake استفاده کنند.

 

مادربرد ASUS TUF Gaming Z590-Plus WiFi

 

مادربردهای ایسوس همیشه جزو بهترین مادربردهای موجود در بازار بوده اند و جای تعجبی نیست که یکی از محصولات این کمپانی هم در فهرست انتخابی بهترین مادربرد ۲۰۲۲ قرار داشته باشد. نسل قبلی CPU های کمپانی اینتل از سری Rocket Lake همچنان یکی از گزینه های عالی و کاربردی در بازار هستند مخصوصا اگر قصد داشته باشید هزینه کمتری را برای خرید مادربردی با این مشخصات در نظر بگیرید. مادربرد Asus TUF Gaming Z590-Plus Wi-Fi یکی از بهترین گزینه ها برای CPU های نسل یازده اینتل است چون امکانات گسترده ای را با قیمتی معقول و نسبتا پایین ارائه می‌ دهد. در این مادربرد مجموعا سه سوکت M.2 وجود دارد که سوکت بالایی از PCIe 4.0 و دو سوکت دیگر از PCIe 3.0 پشتیبانی می کنند. تمام اسلات های M.2 دارای گرماگیر بوده و از مکانیسم استفاده از قفل، برخوردار هستند بنابراین نیازی به صرف وقت با آن پیچ های ریزی که معمولا برای این اسلات ها به کار می روند، ندارید. از لحاظ انتقال قدرت، مادبرد TUF Gaming Z590-Plus از پیکربندی ۱۹ فازی (۱۴+۲+۱+۲ برای Vcore/GT/SA/IO) استفاده می کند که برای مدیریت کردن تسک های سنگین، بدون مشکل در اورکلاک، کافی است.

ایسوس در معرفی این مادربرد می‌گوید که می‌تواند با استفاده از چهار اسلات DIMM تا DDR4 5133(OC) حافظه را پشتیبانی کند. در قسمت I/O انتهایی مادربرد سپر از پیش نصب شده I/O قرار دارد که ویژگی بسیار عالی است. یک پورت PS/2 در بالای دو پورت USB 2.0 قرار دارد که در کنار یک پورت HDMI (v2.0) و خروجی Displayport (v1.4) برای ویدیو هستند. وجود دو پورت USB 3.2 Gen1، یک پورت USB 3.2 Gen2x2 نوع C، دو پورت USB 3.2 Gen2، یک پورت Intel 2.5 GbE، پورت های آنتن Wi-Fi 6 و ورودی صوتی SPDIF که بیش از ۵ فیش را ساپورت می‌کند، این مادربرد را به بهترین مادربرد ۲۰۲۲ برای کاربری حرفه ای تبدیل می‌کند. این مادربرد دارای نورپردازی RGB و هدرهای RGB و ARGB است.

مادربرد Asus Prime H610M-A

بهترین مادربرد ۲۰۲۲ با امکانات پایه برای CPU های Alder Lake کمپانی اینتل

 

مزایا

معایب

قیمت مقرون به صرفه

عدم پشتیبانی از فضای ذخیره PCIe Gen 4

اترنت Intel 1Gb

نامناسب بودن برای CPU های خیلی حرفه ای 

چندین اسلات M.2

 

استفاده از ماژول V-M.2 WiFi

 

 

دلایل خرید: بهترین مادربرد موجود با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار برای استفاده با جدیدترین CPU های نسل دوازده اینتل

مناسب برای: افرادی که قصد ساختن یک سیستم اینتل در سطح پایه و مقدماتی دارند

 

مادربرد Asus Prime H610M-A

 

سری Alder Lake نسل دوازدهم اینتل واقعا CPU های تحسین برانگیزی هستند و اگر قصد دارید یک سیستم ارزان و در عین حال حرفه ای بسازید، مادربرد چیپ ستی H610 می تواند نیازهای شما را برآورده کند. این مادربرد با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار برای چیپ هایی مثل Core i3-12100 و i3-12300 است و می تواند از عهده Core i5-12600 هم برآید. این مادربرد برخلاف مادربردهای حرفه ای مانند Z690 و B660، امکان اورکلاک ندارد  بنابراین برای سیستم های مقدماتی و مبتدی توصیه می شود. در مورد امکانات مادربرد Prime H610M-A باید بگوییم که این مادربرد دارای گرماگیر و پدهای گرمایی برای VRM ها و چیپ ست و همچنین چندین فن و سنسور دما برای اطمینان از خنک و پایدار ماندن سیستم، است. در این مادربرد دو اسلات DIMM وجود دارد که تا حافظه ۶۴ گیگابایت DDR4 3200 و XMP برای بهبود عملکرد حافظه، پشتیبانی می‌کند.

امکاناتی که برای تامین فضای ذخیره در این مادربرد تعبیه شده شامل دو اسلات M.2 و چهار پورت SATA 6Gb/s است و اسلات PCIe 4.0 x16 از تمام کارت های گرافیک جدید و سایر کارت های افزوده شده، پشتیبانی می کند. در قسمت I/O انتهایی دو پورت USB 3.2 Gen 2، چهار پورت USB 2.0، پورت DisplayPort، پورت HDMI، پورت D-Sub، پورت اترنت Intel 1Gb، جک سه تایی صوتی و دو پورت PS/2 برای وصل کردن لوازم جانبی قرار دارد. در I/O جلویی یک هدر USB 3.2 Gen 1 قرار دارد که از دو پورت USB 3.2 Gen 1 پشتیبانی می کند و دو هدر USB 2.0 که از سه پورت USB 2.0 پشتیبانی می کنند. این مشخصات برای یک مادربرد پایه کاملا عالی بوده و آن را در فهرست بهترین مادربرد ۲۰۲۲ قرار می دهد.

مادربرد Asus Prime B560-Plus

بهترین مادربرد برای CPU های نسل ۱۱ اینتل در یک سیستم ارزان

 

مزایا

معایب

دو اسلات M.2 با گرماگیر منعطف

می توانست پورت های USB بیشتری داشته باشد

هدر Thunderbolt 4

 

پیاده سازی رضایت بخش VRM

 

 

دلایل خرید: بهترین مادربرد اقتصادی برای Intel Rocket Lake

مناسب برای: ساخت کامپیوتر شخصی با هزینه متوسط به خصوص برای مصرف خانگی و اداری

 

مادربرد Asus Prime B560-Plus

 

افرادی که به مادربردی نیاز دارند که تمام امکانات اولیه را داشته باشد، کمپانی ایسوس مدل Prime B560-Plus را توصیه می کند. این مادربرد بهترین گزینه برای افرادی است که لزوما نمی خواهند CPU یا مموری خود را روی پلتفرم نسل قبلی اینتل، اورکلاک کنند. اما چرا این مادربرد در فهرست انتخاب بهترین مادربرد ۲۰۲۲ قرار میگیرد؟ Prime B560-Plus یک مادربرد کارامد با Digi+ VRM است و گرماگیر و پدهای گرمایی اختصاصی دارد تا انتقال گرما از MOSFET ها به خوبی انجام بگیرد. دو اسلات M.2 در این مادربرد وجود دارد که اسلات اصلی از درایوهای PCIe نسل چهارم پشتیبانی می کند. نکته قابل توجه این است که مادربرد Prime B560-Plus دارای گرماگیر انعطاف پذیر است که می تواند روی هر یک از اسلات های M.2 استفاده شود فقط کافی است که آن را بچرخانید. مجموعا شش پورت SATA برای افزودن فضای ذخیره، در این مادربرد تعبیه شده است. ایسوس به طور مشخص عنوان نکرده است که مجموع مموری که می توانید روی این مادربرد نصب کنید چقدر است اما می تواند تا ۴۶۰۰ مگاهرتز OC و XMP را پشتیبانی کند.

در I/O انتهایی مجموعا هفت پورت USB قرار داده شده است که شامل چهار پورت USB 2.0 نوع A، دو پورت USB 3.2 نسل دوم از نوع A و یک پورت USB 3.2 نسل اول از نوع C هستند. همچنین پورت های VGA، DisplayPort و HDMI برای ویدیو، پورت اترنت، سوکت سه تایی صوتی و حتی یک پورت PS/2 هم وجود دارد. یک هدر USB 3.2 نسل اول برای I/O جلویی و حتی یک هدر Thundrbolt 4 هم در این مادربرد تعبیه شده است.

مادربرد Asus ROG X570 Crosshair VIII Hero Wi-Fi

بهترین مادربرد حرفه ای X570 برای پردازنده های AMD

 

مزایا

معایب

دارای Intel AX200 WiFi 6

قیمت بالا

بالا بودن تعداد پورت های تعبیه شده در قسمت پشتی

فن خنک کننده چیپ ست در جای خوبی قرار نگرفته است

دو اسلات M.2 با پشتیبانی از PCIe نسل چهارم

 

نمایشگر LCD برای Q-code

 

 

دلایل خرید: مادربرد حرفه ای برای چیپ ست های AMD با توانایی عالی اورکلاک

مناسب برای: علاقمندان به سیستم های حرفه ای و گیمرها که می خواهند سیستم پیشرفته AMD بسازند

 

مادربرد Asus ROG X570 Crosshair VIII Hero Wi-Fi

 

اگر در حال خواندن فهرست بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲ هستید احتمالا قصد اسمبل کردن یک سیستم حرفه ای را دارید. افرادی که می خواهند CPU های حرفه ای AMD Ryzen 5900x یا حتی 5950x را بخرند، این همان مادربردی است که باید انتخاب کنند. البته قیمت این محصول بالا است اما اگر به ارائه بهترین عملکرد و یک پلتفرم بادوام اهمیت می دهید، قطعا ارزش هزینه ای که پرداخت می کنید را دارد. مادربرد ROG X570 Crosshair VIII Hero Wi-Fi در سطحی بالاتر از میان رده قرار گرفته که در همه پارامترها عالی عمل می کند. علاوه بر طراحی زیبا به رنگ مشکی و نورپردازی RGB، این مادربرد ۲۰۲۲ دارای استیج های 14+2 IR3555 PowIR است که هر کدام تا 60amps را مدیریت کرده و دو گرماگیر که با یک لوله گرمایی فلزی به یکدیگر متصل شده اند برای VRM ها وجود دارد. گرماگیر چیپ ست به طور دائمی با یک فن که طول عمر آن ۶۰۰۰۰ ساعت اعلام شده است، خنک می شود. گرچه اگر یک GPU بزرگ نصب کنید مانع کار این فن خواهد شد. در این مادربرد چهار اسلات DIMM وجود دارد که تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه DDR 4600MHz را پشتیبانی می کنند.

در مورد فضای ذخیره، مجموعا هشت پورت SATA 3.0 و دو پورت M.2 وجود دارد که از PCIe نسل چهارم پشتیبانی کرده و گرماگیرهای اختصاصی خود را دارند. در قسمت I/O انتهایی، مجموعا ۱۲ پورت USB وجود دارد که شامل هشت پورت USB 3.2 نسل دوم (هفت عدد از نوع A و یک عدد از نوع C)، یک پورت fast 2.5 Realtek LAN و همچنین پورت Intel WiFi 6 است.

مادربرد ASRock X570 Phantom Gaming-ITXTB3

بهترین مادربرد مینی ITX با چیپ ست X570

 

مزایا

معایب

پورت USB نوع C با Thunderbolt 3

داشتن فقط یک اسلات M.2

قیمت مناسب

عدم پشتیبانی از M.2 SATA SSD

پشتیبانی از سریع ترین اورکلاک مموری

 

 

دلایل خرید: بهترین مادبرد مینی ITX برای CPU های AMD Ryzen

مناسب برای: افرادی که می خواهند یک فرم فکتور کوچک (SFF) با AMD بسازند

 

مادربرد ASRock X570 Phantom Gaming-ITXTB3

 

نمی توان فهرستی برای انتخاب بهترین مادربرد ۲۰۲۲ تهیه کرد و مادربرد ASRock X570 Phantom Gaming ITXTB3 را در آن فهرست قرار نداد. کامپیوترهای کوچک فرم فکتور نه تنها ترند شده اند بلکه اگر فضای کمی داشته باشید بهترین گزینه برای شما خواهند بود. این مادربرد امکانات زیادی دارد با قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار به بازار عرضه شده است؛ همین ویژگی آن را به مقرون به صرفه ترین انتخاب برای CPU های AMD Ryzen تبدیل کرده است. این مادربرد هم مانند بیشتر مادربردهای جدید ITX دارای یک اسلات PCIe x16 نسل چهارم و دو اسلات DIMM است که از حافظه ۶۴ گیگابایت DDR4 با اورکلاک تا ۴۵۳۳ مگاهرتز ( بالاترین میزان در این کلاس) پشتیبانی می کند. در این محصول فقط یک اسلات M.2 قرار دارد که بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب می شود و از آنجایی که این اسلات در قسمت پشتی قرار گرفته، دسترسی به آن دشوار بوده و مستعد ایجاد مشکلات حاصل از گرما است. البته چهار پورت SATA هم در این مادربرد وجود دارد که می توانید چندین SSD یا HDD به آن اضافه کنید.

در قسمت I/O انتهایی یک پورت Thunderbolt 3 با پشتیبانی تا پهنای باند ۴۰ گیگابایت بر ثانیه وجود دارد که در مادربرد AMD یک ویژگی کم نظیر است. در این قسمت همچنین دو پورت USB 3.2 نسل دوم از نوع A، دو پورت USB 3.2 نسل اول با محافظ ESD، پورت DisplayPort 1.4، پورت HDMI 2.0، پورت Intel RJ-45 LAN و یک سوکت صوتی پنج فیشی با اتصال S/PDIF، اتصالات آنتن وای فای، دکمه شفاف CMOS و حتی یک پورت PS/2 برای کیبورد یا ماوس وجود دارند.

مادربرد Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi

بهترین مادربرد B550 برای AMD با بهترین قیمت

 

مزایا

معایب

انتقال پایدار قدرت طی ۱۴ مرحله

دارا بودن فقط ۲ اسلات M.2

دارای 2.5Gbe Lan با WiFi 6

عدم وجود سنسورهای دمای VRM

مجموعه خوبی از پورت های کاربردی در I/O پشتی

 

 

دلایل خرید: بهترین مادربرد B550 با امکانات بالا و قیمت کاملا مناسب

مناسب برای: گیمرها و تولیدکنندگان محتوا که به دنبال دریافت بهترین امکانات با پایین ترین قیمت هستند

 

مادربرد Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi

 

آخرین گزینه در فهرست انتخاب بهترین مادربرد سال ۲۰۲۳ باز هم به محصولی از کمپانی ایسوس تعلق دارد. مادربردهای B550 از پلتفرم های AMD X570 ارزان تر بوده و ROG Strix B550-F Gaming هم مثال بارزی از این تفاوت قیمت است. این مادربرد که با قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار به فروش می رسد، امکانات ویژه ای داشته و با ظاهر زیبا و حرفه ای و نورپردازی RGB، یک مادربرد کاربرپسند محسوب می شود. این مادربرد دارای فرآیند ۱۴ مرحله ای انتقال قدرت، دو اسلات M.2، اترنت ۲.۵ گیگابایت بر ثانیه، WiFi 6 با AX و بلوتوث و چهار اسلات DIMM مموری DDR4 دارد که می توانند تا ۴۴۰۰ مگاهرتز اورکلاک شوند. اسلات اصلی PCIe x16 و یکی از اسلات های M.2 از نسل چهارم پشتیبانی می کنند.

این مادربرد ۲۰۲۲ دارای شش پورت SATA بوده و در I/O انتهایی مجموعا هشت پورت USB قرار دارد که شامل دو پورت USB 3.2 نسل دوم (نوع A و نوع C)، چهار پورت USB 3.2 نسل اول و دو پورت USB 2.0 است. علاوه بر پورت های 2.5Gbs LAN و اتصالات آنتن وای فای، پورت های HDMI، خروجی تصویری DisplayPort و پورت خروجی صوتی آنالوگ پنج فیشی استاندارد و SPDIF هم وجود دارد. علاوه بر این، این مادربرد می تواند از عهده اورکلاک برآمده و با وجود سخت افزار مناسب برای خنک کنندگی، عملکرد پایداری خواهد داشت.

پیش بینی فناوری های افزوده شده به مادربردهای سال ۲۰۲۳

به نظر می رسد کمپانی ها برای تامین نیاز مشتریان با هر بودجه ای و افزایش سهم خود از بازار مادربردها، در سال ۲۰۲۳ طراحی محصولات خود را به گونه ای انجام دهند که با چندین نسل و سری مختلف از CPU ها سازگاری داشته و امکانات بیشتری را پشتیبانی کنند. در نمایشگاه CES 2023 کمپانی MSI از مادربردهای B760 رونمایی کرد که سازگار با نسل سیزده Intel Raptor هستند و در بعضی از امکانات نسبت به B660 که در فهرست بهترین مادربرد ۲۰۲۲ هم قرار دارد، ارتقا یافته است. این مادربرد از PCIe 5.0 پشتیبانی کرده و توانایی اورکلاک مموری تا ۷۰۰۰ مگاهرتز DDR5 را دارد. پشتیبانی از وای فای 6E در تمامی مدل های آن وجود دارد و دارای هدر نسل دوم ARGB است.

کمپانی ایسوس هم تلاش می کند تا از رقبا عقب نمانده و مشتریان بیشتری را برای محصولات خود ترغیب کند. این کمپانی مدعی است که مادربردهای سال ۲۰۲۳ آنها شامل Asus Prime Z790 نسبت به مادربردهای سری های قبلی ارتقای زیادی یافته، از پردازندهای نسل ۱۳ اینتل پشتیبانی کرده و سرعت ساعت بالاتری دارد. این سری از مادربردها از حافظه DDR5 پشتیبانی کرده و سرعت آن حتی بیشتر از سری های قبلی است.

در فهرست معرفی بهترین مادربردهای سال ۲۰۲۲ از تمام مادربردهای میان رده، پایین رده و حرفه ای که برای هر بودجه ای مناسب هستند، قرار داده شد. بنابراین با مطالعه این مقاله می توانید تصمیم بگیرید که برای هر هدفی که سیستم تهیه می کنید، کدام مادربرد برای شما مناسب تر است و در انتخاب بهترین مادربرد چشم انداز بازتری داشته باشید. اگر شما هم مدل دیگری می شناسید که کارایی و ویژگی های بهتری دارند در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. از این که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم.

سوالات متداول

کدام مادربردها با CPU های کمپانی اینتل سازگار هستند؟

 نسل جدید پردازنده های دسکتاپی Alder Lake اینتل از چیپ ست های سری ۶۰۰ پشتیبانی می کنند. در اصل، اگر قصد خرید هر یک از پردازنده های جدید اینتل را دارید باید بین مادبردهای Z690، H670، B660 و H610 که جزو فهرست بهترین مادربرد ۲۰۲۲ هم هستند، انتخاب کنید. در این میان، فقط مادربردهای Z690 از امکانات استاندارد حافظه DDR5 و اورکلاک CPU پشتیبانی می کنند. اگر بودجه کمتری دارید پیشنهاد ما انتخاب مادربرد B660 است که امکان اورکلاک CPU را ندارد اما می توانید مموری را اورکلاک کنید.


کدام مادربردها با چیپ ست های AMD سازگار هستند؟

بر خلاف اینتل، کمپانی AMD توانسته است سوکت AM4 را سازگار با جدیدترین CPU های Ryzen 5000، حفظ کند بنابراین اگر قصد خرید یک کامپیوتر جدید با پردازنده AMD را دارید، گزینه های متنوعی شامل سری ۵۰۰ (شامل X570، B550) و سری ۴۰۰ (شامل X470، B450) برای شما وجود دارد.


آیا همه مادربردها از قابلیت اورکلاک پشتیبانی می کنند؟

در مورد اینتل، مادربردهای سری Z (شامل Z690، Z590) توانایی اورکلاک CPU و مموری را دارند. با معرفی نسل ۱۲، حالا اینتل امکان اورکلاک مموری را در مادربردهای پایین رده B660، H760 و H610 هم ارائه می دهد. تمام مادربردهای AMD به جز چیپ ست های بسیار ارزان A520، از اورکلاک پشتیبانی می کنند. با این وجود مادربردهای X570 برای اورکلاک ایمن چیپ های AMD مناسب تر هستند چون اجزای سازنده آن از بالاترین کیفیت برخوردار هستند که شامل استفاده از VRM های بهتر است.


آیا بعد از آپگرید مادربرد باید ویندوز را دوباره نصب کنیم؟

بله. اگر یک مادربرد جدید تهیه کرده باشید با ویندوز را دوباره نصب کنید. نصب نسخه جدید ویندوز علاوه بر سازگاری سخت افزاری، تضمینی بر این است که License key با مادربرد جدید شما هماهنگ می شود. بنابراین توصیه می شود که اگر قصد ارتقای مادربرد خود را دارید، کلید لایسنس یا محصول را در دسترس داشته باشید.


 

مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :