معرفی بهترین مادربردهای DDR5
  • 09 مرداد 1401

معرفی بهترین مادربردهای DDR5

خرید رم های DDR5 تنها قدم اول از جمع آوری یک سیستم قدرتمند است. قدم دوم این کار خرید یک مادربرد خوب DDR5 است. در این نوشتار قصد داریم به بررسی و معرفی بهترین مادربردهای DDR5 حال حاضر بازار بپردازیم و چند مدل از این مادربردهای خوب DDR5 را معرفی کنیم تا خیالی راحت‌تر در جمع آوری یک کامپیوتر پر سرعت داشته باشید.

همچنین می توانید مطالعه کنید: راهنمای خرید مادربرد DDR5 در سال 2023

رم DDR5 چیست؟

DDR5 استاندارد جدید رم های DDR SDRAM می باشد که نسبت به نسل قبلی خود سرعت بالاتر و گنجایش بیشتری دارند. با ورود این تکنولوژی به بازار فصل جدیدی در دنیای دیجیتال آغاز شد. این نسل از رم ها در مصرف برق نیز بهینه تر عمل می کنند و به نسبت رم های DDR4 کم مصرف تر هستند، گرچه این تغییر مقدار کمی می باشد اما در طولانی مدت منافع خوبی برای سیستم دارند. این تغییرات برای کاربران قدمی به سوی پردازش های متعدد و سریعتر در سیستم های رایانه ای می باشد، چه از سیستم خود برای کارهای ساده استفاده کنید و یا یک کامپیوتر حرفه ای برای بازی یا رندرینگ داشته باشید، عملکرد بهینه در سیستم رایانه ای برای همه وسوسه کننده است. اگر می خواهید درباره رم DDR5 بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم که مقاله ما درباره " تفاوت رم DDR4 و DDR5 " را مطالعه کرده و اطلاعاتی را که می خواهید بدست آورید.

مادربرد DDR5 چیست؟

به همراه رم های DDR5 پلتفرم های دیگری نیز مانند پردازنده های نسل 12 و مادربردهای DDR5 ارائه شدند که با این تکنولوژی سازگاری داشته باشند و مکمل آن باشند. بنابراین اگر می خواهید که از رمDDR5  استفاده کنید باید از مادربردی استفاده کنید که از این تکنولوژی پشتیبانی کند زیرا رمDDR5  دارای شیارهای مشخصی می باشد که باید با اسلات حافظه مین برد تطابق داشته باشد.

مین برد در هر سیستم کامپیوتری یکی از اصلی ترین بخش ها می باشد. وظیفه آن حفظ ارتباط بین اجزای سیستم می باشد و مهمترین رابطه ای که در سیستم وجود دارد ارتباط بین رم و پردازنده می باشد، تمام اطلاعات پردازشی به صورت موقت درون رم ذخیره می شوند و پردازنده نیز پس از انجام عملیات های مربوط آنها را از رم حذف می کند، در بین این پردازش ها مسیری که ارتباط این دو را حفظ می کند درون مین برد قرار دارد و اطلاعات را بین پردازنده و رم جا به جا می کند. این ارتباط تنها در میان رم و پردازنده برقرار نمی شود بلکه تمام اجزای سیستم با استفاده از مادربرد کارها را انجام می دهند.

مادربردی که از این تکنولوژی رم پشتیبانی می کند را مادربرد DDR5  می نامند، یکی از مشخصه هایی که در نگاه اول می تواند به شما بگوید که یک مین برد احتمالا از رم DDR5 پشتیبانی می کند چیپست پردازنده آن می باشد. در حال حاضر چیپست های سری 600 اینتل مانند چیپست های H610 ، Z690 و B660 از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند. پیشنهاد می کنیم که فقط به چیپست مین برد اکتفا نکنید و نگاهی به استاندارد حافظه رم مادربرد انداخته و آن را چک کنید زیرا بعضی از مین بردهایی که از این چیپست ها استفاده می کنند از رم DDR4 پشتیبانی می کنند؛ درست مانند مادربرد PRIME B660M-K D4 ایسوس که از چیپست B660 استفاده می کند اما از رم های DDR4 فقط پشتیبانی می کند. برای چک کردن این مسئله کافیست مدل مین برد مورد نظرتان را در سایت کمپانی تولید کننده جستجو کنید و سپس از بین مشخصات استاندارد حافظه ی آن را بررسی کنید.

 

مادربرد DDR5 چیست؟

 

بهترین مادربرد های DDR5 در سال 2022

ما در ادامه لیستی از بهترین مادربردهای DDR5 را برای شما آماده کرده ایم و درباره هرکدام به بررسی خواهیم پرداخت.

مادربرد DDR5 گیمینگ ام اس آی مدل MPG Z690 Carbon WIFI

مادربرد DDR5 گیمینگ ام اس آی مدل MPG Z690 Carbon WIFIیکی از بهترین های در این لیست مین برد گیمینگ MPG Z690 Carbon WIFI ام اس آی می باشد که ویژگی های قدرتمندی دارد. در نگاه اول طراحی خاص این محصول برای افراد چشمگیر است و توجه کاربران را به خود جلب می کند. جنس اجزای این مادربرد DDR5 بسیار با کیفیت است و در کاهش دمای مین برد برای انجام پردازش های سنگین به خوبی عمل می کند. کمپانی MSI برای اینکه در ترافیک کاری بالا نیز دمای سیستم را به خوبی کاهش دهد، هیت سینک و هیت پایپ های مناسبی را برای این مادربرد DDR5 قرار داده است. همچنین نورپردازی زیبایی برای این مادربرد در نظر گرفته شده است تا در حین کار زیبایی خاصی به این محصول بخشیده باشد. این مادربرد DDR5 تا 128 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می کند که برای گیمرها یک مزیت بسیار خوب می باشد و امکان پردازش های متعدد و سنگین را می دهد. همچنین اسلات های PCI-E این محصول از جنس بسیار خوبی ساخته شده اند و کانکتور کارت گرافیک را از کج شدن محافظت می کنند.

MPG Z690 Carbon WIFI یک مادربرد DDR5 قدرتمند و بالا رده گیمینگ می باشد. اگر شما می خواهید که یک سیستم گیمینگ برای خود تهیه کنید و به دنبال مادربرد مخصوص بازی هستید و قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره آن را دارید، ما مطلبی درباره " ویژگی های مادربرد گیمینگ " تهیه کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

مادربرد DDR5 ایسوس مدل PRIME Z690-P

مادربرد DDR5 ایسوس مدل PRIME Z690-Pچیپست های Z690 همزمان با معرفی پردازنده های نسل 12 Intel Core معرفی شدند. این مادربرد DDR5 با فرم فاکتور ATX می باشد که با طراحی خاص نقره ای و مشکی رنگ خود طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. این محصول از پروفایل حافظه XMP پشتیبانی می کند و به شما امکان استفاده از حداکثر توانایی سرعت رم را می دهد. پهنای باند بین پردازنده و مادربرد به نسبت نسل قبلی تا 2 برابر افزایش یافته است. این مادربرد DDR5 با سیستم ویندوز 11 سازگاری بالایی دارد و بسیار مناسب استفاده از آن است. یکی خصوصیت های خاص این مادربرد این می باشد که به کاربران امکان شخصی سازی کامپیوتر را بر حسب علاقه به آنها می دهد و کاربران می توانند براساس سلیقه خود سیستم را چیده و مدیریت کنند.

مادربرد DDR5 ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D5

مادربرد DDR5 ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS D5TUF GAMING Z690-PLUS ایسوس یک مین برد گیمینگ می باشد. این محصول با نسخه پشتیبانی از رم DDR4 نیز وجود دارد، پس حتما دقت کنید که اگر می خواهید آن را خریداری کنید در بین مشخصه های محصول به دنبال استاندارد حافظه مورد نظر خود باشید. این مادربرد که با ابعاد 244 * 305 میلیمتر تولید شده است و تا 128 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می کند و با پیکربندی دو کاناله می باشد. این محصول با داشتن مجموعا 7 کانکتور فن راه حل های بسیار مناسبی را برای خنک سازی سیستم در اختیار کاربر قرار می دهد و همچنین با پردازنده های نسل 12 و Pentium و Celeron سازگاری بسیار خوبی دارد و بهترین عملکرد آنها را به کاربر ارائه می دهد.

مادربرد DDR5 ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D5

مادربرد DDR5 ایسوس مدل TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D5

یک مادربرد DDR5 خارق العاده با ویژگی های متفاوت و خاص قطعا این محصول می باشد. مشخصات قدرتمند این محصول به کاربران نشان می دهد که برای سیستم های گیمینگ خود با استفاده از این مادربرد بهترین هماهنگی را در بین اجزای سیستم خود تجربه خواهند کرد. تنها تفاوتی که این محصول با مدلی که در بالاتر ذکر کردیم دارد استفاده از کارت شبکه WLAN می باشد که امکان استفاده از اینترنت بی سیم را به کاربر می دهد و شما را از شر استفاده از کابل هایی که باید به مودم متصل کنید راحت می کند. همچنین با استفاده از ال ای دی هایی که داخل مین برد وجود دارد هنگام کار در تاریکی درون سیستم را روشن می کند و فضای داخلی کیس را زیباتر می کند. وجود 4 اسلات M.2 در این محصول امکان استفاده همزمان از 4 اس اس دی را برای شما فراهم می کند که اطلاعات خود از خطراتی که هارددیسک های معمولی را تهدید می کند محافظت کنید. پیشنهاد می کنیم برای اینکه در خرید مادربرد خود بتوانید بهتر عمل کنید مقاله " 7 نکته مهم برای خرید بهترین مادربرد " را مطالعه کنید.

مادربرد DDR5 ایسوس مدل PRIME Z690-A

یکیمادربرد DDR5 ایسوس مدل PRIME Z690-A از جدیدترین مادربرد های برند ایسوس این محصول از سری PRIME می باشد که از چیپست Z690 اینتل استفاده می کند. این مادربرد DDR5 مناسب انواع کاربرد ها می باشد و کاربران می توانند بر اساس نیاز خود آن را شخصی سازی کنند، چه برای محیط های اداری بخواهید از آن استفاده کنید، یا در سیستم خانگی خود بخواهید آن را داشته باشید و یا یک سیستم حرفه ای مخصوص بازی و رندرینگ برای خود ایجاد کنید، می توانید از آن استفاده کنید. مین بردهای سری PRIME همیشه از کیفیت بالایی برخوردارند و بسیار خاص هستند. این محصول با داشتن 4 اسلات رمDDR5  به شما امکان نصب حافظه رم تا 128 گیگابایت را می دهد. همچنین استفاده از پروفایل حافظه XMP نیز یکی از مزیت های آن می باشد که به شما امکان بهره بردن بیشتر از فرکانس رم را می دهد و با استفاده از 4 اسلات SATA و 4 اسلات M.2 نیز می توانید درایوهای متفاوت را برروی آن نصب کنید.

مادربرد DDR5 گیگابایت مدل Z690 AORUS PRO

مادربرد DDR5 گیگابایت مدل Z690 AORUS PROاگر یک مادربرد DDR5 با طراحی خاص می خواهید که اصول اولیه را به درستی انجام دهد و نیز در کنار ویژگی های اساسی خود نکات جذاب کوچکی نیز داشته باشد و توجه شما را به خود جلب کند، این محصول می تواند انتخاب خوبی باشد. طراحی حرارتی خاص آن به سیستم اجازه نمی دهد که از دمای مشخصی بالاتر رود و عملکرد آن کاهش یابد. همچنین در فرآیند تولید آن از مواد مرغوب و با کیفیتی استفاده شده است که حتی با نگاه کردن نیز می توان متوجه این موضوع شد، علاوه بر آن وجود پورت های مناسب و کافی نیز به شما امکان اتصال به لوازم جانبی بیشتری را می دهد. فرم فاکتور این محصول ATX می باشد و با ابعاد 24.2 * 30.5 سانتی متر درون کیس قرار می گیرد. همچنین با استفاده از تکنولوژی کراس فایر می توانید در سیستم این محصول چندین کارت گرافیک که با یکدیگر سازگار هستند را به یکدیگر متصل کنید و استفاده بهینه تری برای امور گرافیکی را بدست آورید.

 

ما در این لیست تعدادی از بهتری مادربرد هایی که رم DDR5 را پشتیبانی می کنند را به شما معرفی کردیم، به دلیل نوپا بودن این تکنولوژی در حال حاضر فقط 3 چیپست هست که از آن پشتیبانی می کند اما با گذشت زمان مدلهای بیشتری نیز تولید می شوند که مناسب این تکنولوژی باشد. برای این که در جریان مدل های جدیدتر مادربردهای DDR5 باشید میتواند به صفحه مادربردهای DDR5 لپ مال مراجعه کنید.

سوالات مهم درباره مادربردهای DDR5

آیا برای استفاده رم DDR5 باید مادربرد خود را تعویض کنیم؟

  • بله، باید مادربردی داشته باشید که از رم های DDR5 پشتیبانی کند.

چه چیپست مادربردی از رم DDR5 پشتیبانی می کند؟

  • در حال حاضر چیپست های سری 600 اینتل مانند چیپست های H610 ، Z690 و B660 از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند.

آیا همه چیپست های سری 600 اینتل از رم DDR5 پشتیبانی می کنند؟

  • خیر، برخی از مادربردهایی که از این چیپست ها استفاده می کنند از رم DDR4 پشتیبانی می کنند.

بهترین برند مادربرد های DDR5، چه برندهایی هستند؟

  • ایسوس، گیگابایت و MSI

مشاوره خرید مادربرد ddr5

اشتراک گذاری :