راهنمای انتخاب بهترین مانیتور | چگونه یک مانیتور خوب بخریم؟
  • 06 فروردین 1401

راهنمای انتخاب بهترین مانیتور | چگونه یک مانیتور خوب بخریم؟

خرید مانیتور

خرید مانیتور بسیار مهم است ولی درعین ‌حال کاری بسیار وقت­ گیر و حساس است. شما ساعت ها به مانیتور نگاه می­کنید و به‌ طور مستقیم با آن در ارتباط هستید؛ پس هرچه مانیتور بهتری بخرید، لذت بیشتری از آن می­برید و به چشم ­های شما آسیب کمتری وارد می­کند. علاوه بر آن کار کردن را برای شما ساده ­تر می­کند و می­توانید ساعت­ ها بدون وقفه از آن استفاده کنید.

مانیتور خوب به چه معنی است؟ باید بدانید که تعریف مانیتور خوب چیست و در هنگام خرید مانیتور باید به چه ویژگی ­هایی دقت کرد. چه مشخصاتی تعیین‌کننده کیفیت خوب در مانیتور است. در این مقاله قصد داریم انواع مانیتورها و برندهای معروف آن را به شما معرفی کنیم و از ویژگی­ های مهم آن برای شما بگوییم. اگر مانیتورها را خوب بشناسید خرید مانیتور از کاری سخت و حساس به کاری لذت­بخش و آسان تبدیل می­شود. در ادامه با ما همراه باشید.

سایز نمایشگر

فضا و هزینه دو عامل اصلی در انتخاب سایز نمایشگر است. بزرگی نمایشگرها اگرچه بسیار خوب است ولی الزاماً بزرگی مانیتور دلیل بر مناسب بودن آن نیست. در هنگام خرید مانیتور باید دقت کنید که فضای شما چقدر است. در صورتی‌ که فضای کمی دارید، خرید مانیتور بزرگ نه‌ تنها خوب نیست بلکه باعث بروز مشکلات بیشتری نیز می­شود. از طرفی مانیتورهای بزرگ گران­تر هستند و در صورتی‌ که مانیتورهای بزرگ خریداری کنید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. در هنگام خرید نمایشگر دقت کنید که مانیتور را برای چه کاربردی خریداری می­کنید و قصد انجام چه فعالیتی را دارید. برای مثال اگر هدف شما بازی کردن است و علاقه به بازی دارید، بهتر است مانیتور بزرگتری خریداری کنید تا لذت بازی دوچندان شود. اگر هدف شما از خرید مانیتور انجام کارهای روزمره است، می­توانید از مانیتور کوچک­تری استفاده کنید تا جای کمتری اشغال کند و هزینه کمتری صرف خرید آن کنید.

رایج ‌ترین ابعاد نمایشگر

رایج­ترین مانیتورها ابعادی بین 23 تا 32 اینچ دارند، البته قطعاً می­توانید مانیتورهایی با اندازه بزرگ­تر یا کوچک­تر از این ابعاد هم پیدا کنید ولی پرطرفدار­ترین مانیتور، مانیتور 27 اینچ است. این مانیتور نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ است. ازلحاظ قیمتی نیز به‌صرفه و اقتصادی است. در خرید مانیتور باید به این نکته توجه کنید که سایزهای پرفروش قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر سایزها دارند. برای مثال نمایشگر 21 اینچ از مانیتور 19 اینچ ارزان­تر است!

مانیتورهای اولترا واید

صفحه نمایش های اولترا واید نسبت ابعاد 21:9 دارند یعنی فضای افقی بیشتری نسبت به مانیتورهای استاندارد اشغال می­کنند. مانیتورهای استاندارد نسبت ابعاد 16:9 دارند. مانیتورهای اولترا واید قیمت بالاتری دارند ولی بسیاری از افراد به این نوع مانیتور علاقه‌مند هستند و حاضر به پرداخت هزینه ­های بیشتر هستند.

رزولوشن

رزولوشن یک شاخص برای کیفیت و وضوح تصویر است. مطمئناً بسیار از مانیتورها را مشاهده کرده­ اید که از کیفیت و وضوح بهتری بهره می­برند. این مدل نمایشگرها دارای رزولوشن بهتر و بالاتری هستند. برای این‌که مفهوم رزولوشن را درک کنید به تصویر زیر دقت کنید.

رزولوشن و خرید مانیتور

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می­کنید عکس سمت راست دارای وضوح کمتری نسبت به دو عکس دیگر دارد و جزئیات کمتری را به تصویر می­کشد. در تصویر بالا هرچه به سمت چپ حرکت کنید رزولوشن بالاتر رفته، وضوح و کیفیت صفحه بیشتر است و درنتیجه جزئیات بیشتری از تصویر را مشاهده می­کنید.

برای اندازه‌گیری رزولوشن واحدهای مختلفی وجود دارد مانند  dpi(نقطه در اینچ) و lpi (خط در اینچ) و ppi (پیکسل در اینچ) و  PDD(pixel در هر درجه). هرکدام از واحدها کاربرد خاص خود را دارند. برای مثال واحد dpi بیشتر درزمینه طراحی و گرافیک استفاده می­شود و lpi عموماً در چاپ افست کاربرد دارد.

سه رزولوشن 1080، 1440 و 4K ازجمله رایج ­ترین رزولوشن ­های بازار است. خوشبختانه اکثر برنامه ها از هر سه رزولوشن پشتیبانی می­کنند. عوامل تأثیرگذار بر روی خرید رزولوشن مانیتور، بودجه و کاربرد مانیتور است. لازم به ذکر است که در صورتی‌ که سایز مانیتور کوچک باشد، تأثیر رزولوشن کمتر است و به چشم نمی ­آید.

بسیاری معتقدند که خرید مانیتور با رزولوشن بالا به­ صرفه نیست و انتخاب آن­ ها مانیتورهای ارزان­تر با رزولوشن کمتر است. رزولوشن 4K اگرچه وضوح بسیار بالایی دارد ولی کاربردی نیست مگر برای کاربردهای خاص و حساس مانند تدوین فیلم و مواردی مانند آن‌که از این رزولوشن استفاده می­شود. پرطرفدارترین مانیتور، مانیتور با رزولوشن 1080 است. مانیتورهای 1080 و 1440 تفاوت زیادی در بحث وضوح ندارند و اختلافشان آن­قدر کم است که کاربران ترجیح می دهند هزینه کمتری پرداخت کنند و از مانیتور با رزولوشن 1080 استفاده کنند.

انواع پنل­های LCD

معمولاً اکثر مانیتورها، مانیتور LCD است ولی این نوع صفحه نمایش به چند دسته مختلف تقسیم می­شود که هرکدام ویژگی و خاصیت‌های مختلفی دارند. در ادامه انواع مانیتورهای LCD را بررسی خواهیم کرد.

خرید مانیتور LCD با توجه به نوع پنل

پنل  TN

این نوع پنل قدیمی­ ترین نوع پنل در نمایشگرهای LCD است. مانیتورهای TN رنگ­ ها را با کیفیت خوبی نمایش نمی­دهند و وقتی با زاویه به مانیتور نگاه می­کنید کیفیت به‌ شدت افت پیدا می­کند. این نوع مانیتورها از نظر قیمت ارزان و به­ صرفه هستند، به همین دلیل هنوز خریداری می­شوند. توصیه ما به خریداران این است که از این نوع پنل خریداری نکنند مگر برای استفاده­ های خیلی ساده و عادی که نیاز به کیفیت خاصی ندارند.

پنل IPS

این نوع پنل رنگ­ها را باکیفیت قابل قبولی ارائه می­دهند و اگر از زاویه­ های مختلف به آن نگاه کنید، کیفیتی خوبی را ارائه خواهند کرد. این مدل پنل از پنل­های TN کیفیت بالایی دارند و قاعدتاً گران­ تر نیز هستند. با این‌ وجود این پنل IPS جز پرطرفدارترین LCDها است.

پنل VA

بهترین کنتراست در بین صفحه نمایش های LCD را پنل VA ارائه می­کند. به‌طورکلی این نوع پنل مابین پنل IPS و پنل TN است؛ یعنی از نظر دقت نمایش رنگ ­ها و ارائه زوایای دید از پنل TN بهتر و از پنل IPS ضعیف‌تر است.

جمع ­بندی انواع پنل­های LCD

درمجموع می­توان این­گونه جمع‌بندی کرد که پنل TN ضعیف­ترین نوع پنل و پس‌ازآن پنل VA است. بهترین کیفیت هم متعلق به پنل IPS است که بهترین تصویر را ارائه می­کند.

رفرش ریت

رفرش ریت یا Refresh Rate به تعداد دفعاتی که تصویر در یک ثانیه به­ روزرسانی می­شود، گویند. برای مثال اگر رفرش ریت مانیتور شما 60 HZ است یعنی در هر ثانیه شصت بار تصویر مانیتور شما به‌روزرسانی می­شود. هرچه رفرش ریت بالاتر باشد تصویر روان­تر و نرم­تری دریافت خواهید کرد.

اگر رفرش ریت خیلی کم باشد باعث می­شود تصویر اصلاً روان نباشد و به روایتی چشمک‌زن شود. رفرش ریت یکی از شاخصه ­های اصلی برای گیمرها است. افرادی که به‌صورت حرفه­ ای بازی می کنند بسیار دقت می­کنند که رفرش ریت بالا خریداری کنند زیرا علاوه بر کیفیت بالاتر، سطح بازی خود را بالاتر می­برند.

در استفاده ­های عادی رفرش ریت 60 تا 75 هرتز کافی است و هزینه کردن بیش از آن به­ صرفه نخواهد بود. اگر نمایشگر را برای بازی حرفه ­ای، تدوین فیلم یا از این قبیل کارها نیاز دارید بهتر است رفرش ریت بالاتری خریداری کنید تا کیفیت کار خود را افزایش دهید.

خرید مانیتور با توجه به رفرش ریت آن

پورت­ های مانیتور

پورت­ های مختلفی بر روی مانیتورها وجود دارد که در هنگام خرید مانیتور باید به پورت­ های آن دقت کرد. بهترین پورت برای اینکه کیفیت تصویر بالاتری داشته باشیم و در صورت استفاده از سیم با طول بیشتر افت کیفیت پیدا نکنیم، پورت DisplayPort است. این نوع پورت نه‌ تنها تصویر را باکیفیت مناسبی انتقال می­دهد بلکه صوت را نیز باکیفیت بسیار عالی انتقال می­دهد. این نوع پورت از پورت HDMI بهتر است و رزولوشن و رفرش ریت بهتری ارائه می­کند. باید مدنظر قرار داد که پورت HDMI دارای انواع مختلفی است. برای مثال پورت HDMI 2.1 از پورت HDMI 2.0 کیفیت بهتری ارائه می‌کند و رقیب پورت DisplayPort است.

برخی مانیتورها دارای USB نیز هستند که برای افرادی که از صفحه نمایش برای نمایش تصویر لپ­تاپ استفاده می­کنند بسیار کاربردی است. پورت USB موجود بر روی مانیتور علاوه بر انتقال داده و اطلاعات، برق را نیز منتقل می‌کند. افراد می‌توانند با استفاده از کابل USB و اتصال آن به لپ­تاپ، لپ­تاپ را شارژ کنند. درصورتی‌که تعداد پریز کم باشد این روش بسیار کاربردی و خوب است.


اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره انواع صفحه نمایش لپ تاپ ها داشته باشید می توانید مقاله « چه لپ تاپی با چه صفحه نمایشی؟ آشنایی با انواع صفحه نمایش لپ‌ تاپ » را مطالعه کنید.


استند مانیتور

استند نامناسب می­تواند تأثیر زیادی بر روی مانیتور بگذارد. امروزه استندهای مختلفی در بازار وجود دارد که هرکدام ویژگی­ های خاص خود را دارند. این ویژگی­ ها عبارت‌اند از: قابلیت تنظیم ارتفاع، زاویه نسبت به افق و حتی می­توان به کمک این استندها مانیتور را به‌صورت عمودی قرار داد و از آن استفاده بهتر و مناسب ­تری کرد.

خرید مانیتور با توجه به استند آن

بسیاری از افراد معتقد همان اندازه که کیفیت نمایشگر مهم است، استند نیز اهمیت زیادی دارد؛ پس توصیه می­شود در هنگام خرید مانیتور با توجه به کاربرد آن و این‌ که به چه منظور از آن استفاده می­ کنید، استند مناسب را خریداری کنید و در این مورد قیمت را خیلی مدنظر قرار ندهید. این اهمیت به‌اندازه‌ای است که اگر بهترین مانیتور را خریداری کنید ولی استند نامناسب داشته باشید، رضایت کاملی از مانیتور نخواهید داشت و باعث آسیب به چشم، گردن و بدن خود می شوید.

لمسی بودن مانیتور

اگر مانیتور قابلیت لمسی بودن را داشته باشد، می­تواند بسیار کاربردی و مهم باشد ولی در واقعیت این قابلیت خیلی کاربردی نیست مگر اینکه در موارد خاص و حوزه منحصربه‌فردی مورد استفاده قرار گیرد. صفحه نمایش های لمسی معمولاً خیلی گران­تر از مانیتورهای معمولی هستند ولی به‌اندازه‌ای که هزینه می­کنید از این ویژگی استفاده نخواهید کرد. توصیه می­شود اگر بودجه زیادی برای خرید مانیتور ندارید، از این قابلیت گذر کنید و به لمسی بودن مانیتور توجه نکنید.

برندهای معروف مانیتور

شرکت­ ها و برندهای زیادی اقدام به تولید مانیتور می­کنند ولی شناخت از کیفیت و نوع مانیتورهای یک برند می­تواند هنگام خرید مانیتور کمک شایانی به شما می­کند.

برند LG یکی از پرفروش­ترین برندهای بازار است که کاربران آن بسیار از این برند راضی هستند. مانیتورهای Asus نیز از دیگر ماینتورهای مطرح است که محصولات حرفه ­ای بسیار خوبی دارد و در نمایشگرهای میان رده و ارزان، حرف زیادی برای گفتن ندارد. برند بن کیو، جی پلاس و ام اس آی از دیگر برندهای معروف در زمینه تولید مانیتور است. مانیتورهای منحنی از دیگر مانیتورهایی است که امروزه بسیار پرکاربرد شده‌اند و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده­اند. سامسونگ در حوزه مانیتورهای منحنی پیشتاز است و کیفیت بالایی ارائه می­کند.

کنتراست

یکی دیگر از شاخص­ های ارزیابی مانیتور، کنتراست است. این شاخص توانایی ایجاد تضاد مابین رنگ سفید و سیاه را بیان می­کند. کنتراست تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و وضوح تصویر می‌گذارد.

کنتراست و خرید مانیتور

کنتراست 1:2000 به این معنی است که اگر در یک مانیتور مشکی­ ترین رنگ را معادل عدد یک در نظر بگیریم، نقطه­ ای در مجاورت آن می­تواند نوری با شدت 2000 برابر آن را نمایش دهد. توجه شود که دو نوع کنتراست وجود دارد. این دو نوع کنتراست استاتیک و دینامیک است. کنتراست استاتیک نشان‌دهنده اختلاف شدت نور در یک فریم و مابین دو پیکسل است ولی کنتراست دینامیکی به معنی اختلاف شدت نور مابین دو فریم متوالی در دو پیکسل است.

جمع‌بندی خرید مانیتور

در انتخاب و خرید مانیتور باید در نظر داشته باشید که می­خواهید چه استفاده ­ای کنید و هدفتان از خرید آن چیست. اگر برای کارهای روزمره یا حسابداری و کارهایی امثال آن خرید کرده ­اید، نیاز به خرید مانیتور حرفه­ ای و با مشخصات بالایی ندارید. برای مثال نمایشگر با رفرش ریت بالا یا استندی که قابلیت چرخش و عمودی بودن را دارد کاربردی برای شما نخواهد داشت و هزینه اضافی متقبل خواهید شد. این در صورتی است که اگر برای بازی حرفه ­ای، مانیتور خریداری می کنید باید هزینه بیشتری کنید و مانیتوری با مشخصات بالاتری خریداری کنید. رفرش ریت بالا و یا رزولوشن بالا تأثیر مستقیمی بر کیفیت بازی شما خواهد داشت و درصورتی‌که مانیتور چنین ویژگی­ هایی را نداشته باشد، بازی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و موجب ایجاد مشکل برای چشم، بدن و درنهایت اعصاب شما می­شود.

خرید مانیتور

سخن پایانی

امیدواریم مطالبی که گفته شد به شما در خرید مانیتور کمک شایانی کند و باعث شود بهترین و باکیفیت­ترین مانیتور را با توجه به بودجه و مورد مصرف خود انتخاب و خریداری کنید. اگر همچنان سوالی درباره خرید مانیتور دارید می توانید از مشاوره رایگان لپ مال استفاده کنید.

مشاوره خرید مانیتور

اشتراک گذاری :