بهترین ظرفیت، فرکانس و تایمینگ برای خرید رم کامپیوتر
  • 27 شهریور 1402

بهترین ظرفیت، فرکانس و تایمینگ برای خرید رم کامپیوتر

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که تمایلی به استفاده از پیکربندی اولیه یا پیشنهادی متخصصان سخت افزاری کامپیوتر نداشته باشید و مایل باشید تا با انتخاب جداگانه هر یک از قطعات سخت افزاری، لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی (دسکتاپ) خود را شخصی سازی کنید. در این شرایط، لازم است تا در زمان انتخاب قطعات سخت افزاری یک رایانه، به چند فاکتور حیاتی توجه بیشتری نشان دهید. همان طور که میدانید رم یک کامپیوتر یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کلی آن کامپیوتر است و به گفته برخی از متخصصان خبره، از آن جایی که حافظه ناکافی یا یک رم کند می تواند بر عملکرد پردازنده (CPU) و ذخیره سازی کامپیوتر شما تاثیر بگذارد؛ جایگاه مهم ترین قطعه سخت افزاری یک کامپیوتر (پس از پردازنده و کارت گرافیک) به خرید رم کامپیوتر تعلق می گیرد.

از این رو توصیه می شود که در هنگام خرید رم، با توجه به «بودجه مالی، سازگاری رم با سایر قطعات انتخابی و نیازهایی که از یک کامپیوتر ایده آل انتظار دارید» بهترین رم را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کنید. ما در تیم لپمال تلاش کرده ایم تا در این مقاله با جمع آوری تمامی اطلاعاتی که برای اخذ یک تصمیم آگاهانه برای، دستیابی به بهترین عملکرد یک رایانه و رفع نیازهای شخصی تان را در اختیار شما قرار دهیم.

رم کامپیوتر چیست؟

رم یا حافظه دسترسی تصادفی، یک قطعه سخت افزاری کامپیوتر است که به عنوان یک حافظه موقت بسیار سریع که روی مادربرد نصب شده است، می تواند اطلاعات حائز اهمیت مورد نیاز پردازنده (CPU) و سایر اجزا (مانند GPU) را در خود ذخیره کند. درست برخلاف سایر گزینه های ذخیره سازی طولانی مدت داده های کامپیوتری (مانند هارد دیسک یا هارد درایوهای SSD)، رم یک کامپیوتر اطلاعات آن را به صورت همیشگی یا طولانی مدت ذخیره نمیکند، به صورت مداوم خود را بازنویسی و به روز می کند و با خاموش شدن دستگاه یا قطعی برق مورد نیاز برای ارائه عملکرد؛ تمامی اطلاعات از روی رم پاک می شوند.

 به طور کلی، رم های کامپیوتر مقرون به صرفه از لحاظ موقعیت قرارگیری روی مادربرد نیز با سایر قطعات سخت افزاری کامپیوتر کمی تفاوت دارند و در اغلب اوقات روی تراشه حافظه متصل به برد مدار چاپی (PCB) نصب می شوند. این در حالی است که در برخی از مدل های گران قیمت تر رم های کامپیوتری، برخی از قابلیت های غیرضروری مانند: «چراغ های LED برای افزایش زیبایی ظاهری کامپیوتر یا دفع کننده های حرارتی فلزی و هیت سینک های خنک کننده سیستم» نیز روی رم کامپیوتر تعبیه می شوند.

رم کامپیوتر به دلیل به همراه نداشتن تاخیرات ناشی از انتقال داده ها با استفاده از کابل، با فراهم کردن بستری برای دسترسی سریع پردازنده به داده های ضروری، از هدر رفت زمان و کندی سرعت ارائه عملکرد کامپیوتر جلوگیری می کند. از این رو، توصیه می شود که در انتخاب بهترین رم کامپیوتر با ظرفیت، تایمینگ، فرکانس و سرعت متناسب با آنچه که شما از یک کامپیوتر ایده آل انتظار دارید، حساسیت بیشتری نسبت به زمانی که قصد خرید سایر قطعات سخت افزاری یک کامپیوتر را دارید، به خرج دهید.


میتوانید دلایل و روش های رفع انواع خرابی رم را مطالعه کنید.


آیا رم لپ تاپ مشابه با رم دسکتاپ است؟

در یک پاسخ کوتاه می توان گفت که رم لپ تاپ ها، نوت بوک ها و تبلت ها با رم دسکتاپ یا همان کامپیوترهای رومیزی شباهتی ندارند و رم های استفاده در هر یک از دستگاه های الکترونیکی ذکر شده، ساختاری متفاوت از یکدیگر دارند. به طور کلی، رم های کامپیوتری از لحاظ ابعاد فیزیکی به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

1.      UDIMM

 UDIMM که از آن به اختصار با نام DIMM یاد می کنند در واقع مخفف عبارت «Unbuffered Dual In-Line Memory Module» که در فارسی مصطلح به آن «ماژول حافظه درون خطی دوگانه بافر نشده» گفته می شود. این نوع از رم به عنوان رایج ترین رم استفاده شده در کامپیوترهای دسکتاپ یا همان رایانه های رومیزی شناخته می شود. به طور کلی، می توان گفت که DIMM از لحاظ ظاهری، ابعاد بزرگ تری نسبت به دو نوع دیگر دارند و در کامپیوترهایی که با محدودیت های دست و پا گیر در میزان فضای اشغالی مواجه نیستند؛ به کار گرفته می شوند.

2.    SO-DIMM

 SO-DIMM مخفف عبارت «Small Outline DIMM» هستند و در معادل فارسی می توان از آن ها به عنوان «ماژول حافظه درون خطی دوگانه طرح کلی کوچک» نیز یاد کرد. در واقع می توان گفت که SO-DIMMها همان DIMMهایی هستند که در ابعاد کوچک تر و برای کامپیوترهایی در ابعاد کوچک تر، مانند لپ تاپ ها، طراحی شده اند و عملکرد کلی آن ها با DIMMها تفاوتی ندارد.

3.   MicroDIMM

عنوان سومین نوع از رم های کامپیوتری به Micro DIMM یا «ماژول حافظه درون خطی بسیار کوچک» تعلق می گیرد. این دسته از رم ها اندازه ای بسیار کوچک تر (تقریبا 35%) از رم های SO-DIMM دارند و معمولاً در کامپیوترهای کوچک تری مانند تبلت ها و نوت بوک ها که با محدودیت فضای اشغالی مواجه هستند؛ نصب و به کار گرفته می شوند.

رم DDR چیست؟

عبارت DDR به عنوان مخفف عبارت «Double Data Rate» یکی از انواع فناوری های به کار گرفته شده در ماژول های رم های کامپیوتری می باشد. به زبان ساده، رم DDR با فراهم کردن یک بستر خاص، به داده ها اجازه می دهد تا دو نوبت در هر چرخه کلاک کامپیوتر منتقل شوند. این مسئله به صورت موثر بر سرعت انتقال داده ها تاثیر می گذارد و سرعت انتقال داده نسبت به نسل های قدیمی رم (مانند فناوری SDR قدیمی که در هر چرخه کلاک، اطلاعات تنها یک نوبت منتقل می شدند) را 2 برابر افزایش می دهد.

 انواع نسل رم کامپیوتر

 

به طور کلی رم های DDR به 5 نسل زیر تقسیم می شوند:

·       DDR

·       DDR3

·       DDR3

·       DDR4

·       DDR5

در طول دو دهه گذشته، هر یک از نسل های DDR نسبت به نسل قبلی خود سرعت و کارایی بیشتری را ارائه می دهند و به همین دلیل، با روی کار آمدن یک نسل جدید از DDR، نسل های قبلی به سرعت منسوخ می شوند. اگرچه DDR5 جدیدترین نوع DDR محسوب می شود؛ اما می توان گفت که از سال 2016 میلادی تا به اکنون، DDR4 پرکاربردترین نسخه رم DDR موجود در بازار است و اغلب کامپیوترهای مدرن از رم DDR4 بهره می برند.

نکته حائز اهمیت در انتخاب رم های DDR، توجه به نحوه طراحی آن هاست. به طور کلی، رم های DDR به صورت عقب گرد طراحی شده اند. این مسئله به این معناست که در مادربردی که برای رم DDR5 طراحی شده است، احتمال پشتیبانی از نسل های قدیمی (مانند DDR3 یا DDR4) وجود دارد؛ اما مادربردی که برای رم DDR2 طراحی شده است، امکان پشتیبانی از رم های نسل جدیدتر (مانند DDR3 یا DDR4) را ندارد. در حالت کلی، می توان گفت که رم DDR4 به نسبت رم DDR3 از سرعت و عملکرد کلی بهتری برخوردار است و توصیه می شود تا از رم DDR4 برای کامپیوتر خود بهره ببرید.


میتوانید برای آشنایی بیشتر تفاوت های رم DDR4 با DDR5 را مطالعه کنید.


با این حال، توجه داشته باشید که به دلیل «تنظیمات پین و ملزومات ولتاژی» متفاوت در هر نسل از رم های DDR؛ پیش از خرید رم کامپیوتر، از سازگاری آن با مادربرد خود اطمینان حاصل نمایید.

در هنگام خرید رم به چه مشخصاتی توجه کنیم؟

اگرچه در وهله اول، به نظر می رسد که سرعت ارائه عملکرد یک کامپیوتر با قدرت CPU آن ارتباط مستقیم داشته باشد؛ اما همان طور که پیش تر نیز مطرح شد، رم کامپیوتر نیز بر سرعت ارائه عملکرد یک کامپیوتر تاثیرگذار است و با استفاده از یک رم با سرعت بالا، می توان از کامپیوتر سرعت بالاتری را انتظار داشت. به طور کلی، عواملی مانند: «ظرفیت، فرکانس، سرعت کلاک، تاخیر یا تایمینگ» بر سرعت یک رم کامپیوتر تاثیرگذارند که در این بخش از این مقاله، به بررسی تفصیلی از هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

ظرفیت رم کامپیوتر

اغلب افراد با این بخش آشنایی دارند و می دانند که هر چه ظرفیت رم بالاتر باشد؛ طبیعتاً آن رم عملکرد بهتری را از خود ارائه می دهد. به همین دلیل، در اغلب اوقات، در هنگام خرید رم کامپیوتر، ظرفیت رم اولین ویژگی ای است که به ذهن هر فرد خطور می کند. به طور کلی، ظرفیت رم مورد نیاز به میزان درخواست هایی که هر فرد از یک کامپیوتر انتظار دارد؛ وابسته است. با این حال، برای انتخاب ظرفیت رم کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود، می توانید تا از یک رم با ظرفیت حداقل 8 گیگابایت برای سیستم عامل ویندوز 10 بهره ببرید.

 لطفاً در نظر داشته باشید که رم 8 گیگابایتی کامپیوتر برای انجام کارهای بسیار سبک در نظر گرفته می شود. جالب است که بدانید که یک کار ساده مانند مرور وب، تقریباً نیمی از رم کامپیوترتان را به خود اختصاص می دهد و برای انجام همزمان سایر کارها، شما با کندی سرعت لپ تاپ مواجه خواهید شد!

در حالت کلی، شما می توانید تا ظرفیت رم مورد نیاز خود را نسبت به برنامه های مورد استفاده خودتان انتخاب کنید. به عنوان مثال، رم مورد نیاز کامپیوتر در صورت استفاده مداوم از نرم افزارهای گرافیکی مانند ادوبی فوتوشاپ یا بازی کردن با بازی های ویدیویی؛ به علت نیازمندی به ذخیره داده های موقت با حجم بیشتر، نسبت به رم مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره و محاسبات عادی، به ظرفیت بیشتری نیاز دارد.

با این حال توجه داشته باشید که ظرفیت رم بیشتر همواره به معنای ارائه عملکرد بهتر یک کامپیوتر نیست. همان طور که پیش تر نیز مطرح شد، عوامل زیادی بر سرعت عملکرد یک کامپیوتر تاثیرگذارند و تمامی سخت افزارهای یک کامپیوتر (خواه کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ) همواره با یک دیگر ارتباط دارند و به همین دلیل نیاز است تا به میزان «سازگاری سخت افزارها با یک دیگر» به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر این مسئله دقت کنید.

به عنوان مثال، در شرایطی که یک سیستم عامل (مانند ویندوز) 32 بیتی روی یک سیستم کامپیوتری نصب باشد؛ آن کامپیوتر تنها از ظرفیت 4 گیگابایتی استفاده می کند و در صورت خریداری رم با ظرفیت بیشتر از 4 گیگابایت، مابقی ظرفیت رم بدون استفاده و دست نخورده باقی می ماند! اگرچه، اغلب کامپیوترهای امروزی، از سیستم عامل 64 بیتی پشتیبانی می کنند که از لحاظ تئوری این سیستم عامل ها قابلیت مدیریت حداکثر 4 پتابایت را دارند! اگر مادربرد کامپیوتر شما هم با یک سیستم عامل 64 بیتی سازگار است؛ جایی برای نگرانی نیست و شما می توانید تا بسته به نیازهایتان از کامپیوتر، رم کامپیوتر با ظرفیت بالاتری (از بازه 16 تا 64 گیگابایتی مورد نیاز CPU) را انتخاب کنید.

در نهایت، ما به اغلب کاربرانی که می خواهند بدون کاهش سرعت، به صورت همزمان چند کار را با کامپیوتر خود انجام دهند؛ رم 16 گیگابایتی را توصیه می کنیم. علاوه بر این، اگر  با برنامه های چندوظیفه ای سنگین یا برنامه های فشرده حافظه مانند ویرایشگرهای ویدئویی سر و کار دارید؛ پیشنهاد می کنیم تا برای دستیابی به بهترین عملکرد کامپیوتر خود، از رم کامپیوتر 32 گیگابایتی بهره ببرید. به طور کلی، یک رم کامپیوتر 32 گیگابایتی می تواند عملکرد مناسبی را برای کارهای نسبتاً سنگین از خود ارائه دهد و از آنجایی که با افزایش ظرفیت رم، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند بهتر است که گزینه رم 64 گیگابایتی را تنها در شرایطی که یک کاربر یا گیمر حرفه ای هستید، مد نظر خود قرار دهید.

چگونه ظرفیت رم مناسب کامپیوتر خود را پیدا کنیم؟

برای انتخاب رم مناسب کامپیوتر و سازگاری آن با پردازنده کامپیوتر خود می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

1.       از منوی استارت ویندوز، با تایپ کردن عبارت «System Information» اطلاعات سیستم را در رایانه خود جستجو کنید و برنامه را باز کنید.

2.     در قسمت «System Summary» به دنبال اطلاعات پردازنده یا همان «Processor» بگردید.

3.    با استفاده از این اطلاعات، پردازنده خاص کامپیوتر خود را در وب سایت سازنده قطعه جستجو کنید تا به لیستی از رم های سازگار با پردازنده خود دست پیدا کنید. علاوه بر این، مادربردها نیز از برخی از الزامات سازگاری پیروی می کنند؛ اما در اغلب اوقات، مادربرد مستقیماً با الزامات مربوط به پردازنده های سیستم هماهنگ و سازگار هستند.

فرکانس رم کامپیوتر

فرکانس به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر ارزیابی یک رم مناسب برای کامپیوتر و نحوه ارائه عملکرد آن رم به شمار می رود. به همین دلیل، توصیه می شود که پیش یا در هنگام خرید رم کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ به فرکانس آن رم توجه ویژه ای را اختصاص دهید. همان طور که پیش تر نیز مطرح شد، در زمان روشن بودن و استفاده کردن از کامپیوتر، تمامی اطلاعات در حال استفاده به صورت موقت در رم آن کامپیوتر ذخیره می شوند و در صورت نیاز، هر یک از سخت افزارهای کامپیوتر (مانند CPU ،GPU و ..) از رم تقاضا می کنند تا اطلاعات موقتاً ذخیره شده خود را در اختیار آن ها قرار دهد. به بیان ساده، فرکانس یا سرعت کلاک رم یک کامپیوتر، نشان دهنده سرعت انتقال داده ها میان حافظه رم و پردازنده آن کامپیوتر است. فرکانس رم کامپیوتری در مقیاس مگاهرتز (MHz) یا گیگاهرتز (GHz) اندازه گیری می شود و پس از نوشته شدن نام/نوع رم (مانند DDR4) به عنوان یک عدد 4 رقمی (مثلا 3200) روی برچسب رم یا اطلاعات مربوط به آن در اینترنت؛ به چشم می خورد.

 

فرکانس رم کامپیوتر  

همان طور که می دانید، رم کامپیوتر، دائماً در حال به روزرسانی است و در چرخه های خود، تمامی اطلاعات خوانده/نوشته شده را به صورت موقت و برای مدتی کوتاه؛ در خود ذخیره می کند. به طور کلی، عدد 4 رقمی نمایانگر میزان فرکانس رم، به تعداد دفعاتی که رم آن چرخه را در عرض یک ثانیه طی می کند؛ اشاره دارد. به عنوان مثال، یک رم با فرکانس 3200 مگاهرتز از حدود 3.2 میلیارد چرخه خواندن/نوشتن در ثانیه پشتیبانی می کند. در نهایت، می توان گفت که فرکانس یک رم کامپیوتر با پهنا باند و سرعت انتقال داده در آن کامپیوتر ارتباط مستقیمی دارد. از این رو، در اغلب اوقات، هر چه فرکانس رم کامپیوتر بالاتر باشد؛ می توان گفت که رم آن کامپیوتر عملکرد بهتری را از خود ارائه می دهد و سرعت ارائه عملکرد آن کامپیوتر بالاتر است.

به نظر ما، یک رم با فرکانس 3000 مگاهرتز قادر است تا عملکرد مناسبی را برای بازی های ویدیویی سبک از خود ارائه دهد؛ اما درست مانند ظرفیت رم، فرکانس مورد نیاز رم کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ شما باید بر اساس نیازهای شما از آن کامپیوتر و سازگاری رم با  پردازنده (CPU) و مادربرد وابسته در نظر گرفته شود. در برخی از شرایط ممکن است که تهیه یک رم با فرکانس بالاتر، به دلیل ناسازگاری مادربرد با فرکانس رم، عملاً برای شما کارآیی نداشته باشد. علاوه بر این، از آنجایی که با بالاتر رفتن فرکانس یک رم، قیمت آن به صورت فزاینده و سرسام آوری بالا می رود؛ توصیه می شود که پیش از اقدام به خرید رم کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود، حتماً از سازگاری CPU و مادربرد خود با آن رم، اطمینان حاصل کنید.

آیا فرکانس بالاتر لزوماً به معنای عملکرد بهتر رم کامپیوتر است؟

 در پاسخ کوتاه، می توان گفت که خیر. به طور کلی، نمی توان گفت که یک رم دارای فرکانس بالا لزوماً یک رم بهتر نسبت به یک رم با سرعت کلاک پایین تر است؛ چرا که عملکرد یک رم کامپیوتری تنها به یک عامل (مانند فرکانس) محدود نمی شود و تاخیر/ زمان بندی (تایمینگ) بر نحوه ارائه عملکرد یک رم نیز نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند.

به عنوان مثال، در اغلب موارد یک کیت حافظه با زمان بندی «بهینه» و فرکانس «پایین تر»  (مانند DDR4-3200 CAS 14) به نام A، در مقایسه با یک کیت حافظه دارای زمان بندی «ضعیف» و فرکانس «بالاتر» (مانند DDR4-3600 CAS 20) به نام B، می تواند عملکرد بهتری را برای کاربر کامپیوتر به همراه داشته باشد. در این مثال، رم A فرکانسی3200 مگاهرتزی و تایمینگ آن 14 نانوثانیه است و رم B فرکانسی برابر با 3600 مگاهرتز و تاخیری 20 نانوثانیه ای دارد. در شرایطی که فرکانس رم به عنوان تنها عامل تاثیرگذار بر سرعت عملکرد رم در نظر گرفته شود؛ بدیهی است که رم B به علت فرکانس/سرعت کلاک بالاتر باید بهتر از رم A عمل کند؛ اما این طور نیست و در واقعیت رم A، یک فرمان مشابه در 8.75 نانوثانیه و رم B، همان فرمان را، در 11 نانوثانیه اجرا می کند‍! این تاخیر 2.25 نانوثانیه ای در ارائه عملکرد رم B، تنها از تاخیر بیشتر آن نسبت به رم A نشات می گیرد.

در نهایت، بهتر است که برای ارزیابی چند رم با یک دیگر به فرکانس و تأخیر (تایمینگ) هر رم توجه داشته باشید؛ چرا که همان طور که مطرح شد، فرکانس بالاتر می تواند پهنای باند را افزایش دهد، اما کیت های حافظه با زمان بندی بهینه و تأخیر کمتر اغلب می توانند عملکرد کلی بهتری را از خود برجای بگذارند.

زمان بندی یا تایمینگ رم کامپیوتر

به زبان ساده، «میزان تأخیر میان اجراء دستورات/نیازهای خاصی که توسط زیر سیستم حافظه کامپیوتر شما اجرا می شود» زمان بندی یا تایمینگ رم نامیده می شود. هر چه میزان این تاخیر یا تایمینگ رم کمتر باشد؛ بر میزان سرعت ارائه عملکرد کامپیوتر افزوده می شود و پهنای باند رم کامپیوتر بهبود خواهد یافت.

تایمینگ رم کامپیوتری با مقیاس نانوثانیه (ns) اندازه گیری می شود و در اغلب موارد، می توان تایمینگ یک رم را از طریق عدد قرار گرفته شده پس از عبارت CAS (مخفف آدرس ستون بارق) در انتهای نام آن رم مشاهده کرد. هر چه عددی که پس از عبارت CAS نوشته شده است، کوچک تر باشد؛ به این معناست که تاخیر آن رم پایین تر است و در نتیجه سرعت بهتری را ارائه می دهد.

نحوه نمایش تایمینگ اولیه رم

در حالت جامع تر، تایمینگ رم کامپیوتر با استفاده از فرم 4 عددی X-X-X-X مانند مثال فرضی «42-20-22-18» نمایش داده می شود. هر یک از این اعداد بیانگر یک نوع تاخیر میان ماژول های رم کامپیوتر می باشند. معمولاً در فرم نمایش تایمینگ رم که به آن تایمینگ اولیه رم نیز گفته می شود؛ هر یک از اعداد به این معنا می باشند:

 

·       اولین عدد از سمت چپ: (در این مثال، 18) به معنای تاخیر CAS می باشد که گاهی با نماد tCL نیز نمایش داده می شود.

·       دومین عدد از سمت چپ: (در این مثال، 22) این تاخیر که از آن به عنوان tRP نیز یاد می شود؛ بیان گر «مدت زمان مورد نیاز برای پیش شارژ» یا بسته شدن ردیف نادرست در حافظه رم می باشد.

·       سومین عدد از سمت چپ: (در این مثال، 20) این عدد بیانگر «تاخیر آدرس ردیف به آدرس ستون» یا باز کردن ردیف صحیح در حافظه رم اشاره دارد و با عبارت tRCD نیز نمایش داده می شود.

·       چهارمین عدد از سمت چپ: (در این مثال، 42) این عدد بیانگر «زمان فعال ردیف» که به زمان ترکیبی مورد نیاز برای بستن سطر نادرست و باز کردن سطر صحیح اشاره دارد و در برخی از موارد با عبارت tRAS نیز نمایش داده می شود.

کلام پایانی و سوالات رایج کاربران

همان طور که در طی متن، همواره ذکر شد؛ توصیه می شود که پیش از اقدام به خرید رم برای کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود حتماً نیازهای خود را از یک عملکرد ایده آل در کامپیوتر مشخص کنید و در مرحله دوم از سازگاری قطعات سخت افزاری با رم مورد نظر خود اطمینان حاصل نمایید.


کدام یک از رم ها عملکرد بهتری را برای استفاده روزمره از کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ ارائه می دهند؟

توصیه می شود که برای خرید رم کامپیوترهای دسکتاپ به رم های برندهایی مشهوری نظیر: «کینگستون، کروشیال و گیل» نگاهی بیندازید و متناسب با نیاز خود، رم کامپیوتر دسکتاپ خود را انتخاب کنید.


کدام یک از رم ها به عنوان بهترین رم برای لپ تاپ یا کامپیوترهای دسکتاپ مورد استفاده در کارهای گرافیکی سنگین یا گیمینگ در نظر گرفته می شوند؟

از بهترین رم های گیمینگ سال 2023 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.       رم های جی اسکیل Ripjaws در دو مدل «SO-DIMM 4800MHz DDR5 32GB» و «SODIMM 3200MHz DDR4 32GB» برای لپ تاپ های گیمینگ.

2.     رم کامپیوتر کورسیر «Vengeance 16GB 3200MHz DDR4» و رم کینگ استون «Fury Impact 32GB 5600MHz DDR5» برای کامپیوترهای دسکتاپ گیمینگ یا کامپیوترهای مورد استفاده در کارهای گرافیکی سنگین.


مشاوره لپ مال

اشتراک گذاری :