لپ تاپ یا کامپیوتر، کدامیک بهتر است؟
  • 21 اسفند 1400

لپ تاپ یا کامپیوتر، کدامیک بهتر است؟

لپ تاپ در مقابل کامپیوتر، رقابتی است که بسیاری از مردم را هیجان زده می‌کند، بسیاری از خرج کردن پول زیادی برای دسکتاپ شک دارند و بسیاری گیج می‌شوند که آیا یک لپ تاپ یا نوت بوک بتواند تمام نیازهایشان را برآورده کند. بنابراین، در این مقاله خواهیم دید که لپ تاپ یا کامپیوتر؛ برای شما کدام یک بهتر است؟


اگر هنوز تفاوت لپ تاپ با نوت بوک را نمی دانید می توانید مقاله « تفاوت لپ تاپ با نوت بوک چیست؟ » را مطالعه کنید.


مزایا و معایب لپ تاپ

لپ تاپ یک کامپیوتر شخصی قابل حمل است که به راحتی میتوان آن را به چندین مکان حمل کرد این دستگاه می‌تواند همان مجموعه نرم‌افزار و مجموعه فایل‌های رایانه‌های رومیزی را اجرا کند. لپ تاپ دارای مانیتور، صفحه کلید، تاچ پد و بلندگوهای داخلی است و از باتری قابل شارژ تغذیه شود. لپ تاپ به دلیل ماهیت قابل حمل آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای لپ تاپ

قابل حمل

لپ تاپ از آنجایی که وزن کمی دارند را میتوان در هر مکانی حمل کرد. شما می توانید با نوتبوک خود در خانه یا محل کار به راحتی کار کنید. همچنین در طول سفر، در جلسه با مشتری استفاده شود.

کارایی بیشتر

از آنجایی که لپ‌تاپ‌ها را می‌توان همه جا حمل کرد، وقت شما تلف نمی‌شود. به عنوان مثال، یک کارمند اداری می تواند ایمیلهای خود را در ساعات طولانی رفت و آمد با قطار مرور کند یا یک دانش آموز میتواند تکالیف خود را در فواصل بین دو سخنرانی تمام کند.

استفاده فوری

لپ تاپ به معنای بلیط شما برای دسترسی فوری به اطلاعات شخصی و کاری است. یک لپ تاپ میتواند برای ارائه یک مشکل یا راه حل آن در هر زمان و هر مکان استفاده شود.

اطلاعات به روز

مشکل همگام سازی زمانی ایجاد می شود که از بیش از یک کامپیوتر برای کار خود در مکانهای مختلف استفاده میکنید. مشکل را می توان با انتقال فیزیکی فایلها با استفاده از یک USB یا CD یا حتی با استفاده از نرم افزارهای موجود در اینترنت حل کرد. با این حال، استفاده از لپ‌تاپ یکسان در هر مکانی از این مشکل جلوگیری می‌کند. فایل‌ها فقط در یک لپ‌تاپ باقی می‌مانند و صرف نظر از هر کجا که کار می‌کنید، تغییر نمی‌کنند.

مصرف برق کمتر

لپ‌تاپ‌ها ا تنها از 10 تا 30 وات برق استفاده می‌کنند. این به ویژه برای مشاغلی که از صدها لپ تاپ در دفاتر خود استفاده میکنند مفید است. یک لپ تاپ شارژ شده را میتوان برای چند ساعت صرف نظر از اینکه برق در دسترس باشد یا خیر، استفاده کرد.

لپ تاپ کم مصرف

معایب لپ تاپ

ارتقاء مکرر

ارتقاء لپ تاپ‌‌ها به دلیل طراحی یکپارچه آن دشوار است. تنها بخشهایی که می توان ارتقا داد هارد دیسک و حافظه است زیرا این تنها قسمتهایی هستند که برای کاربر قابل دسترسی هستند. تعمیر آن بسیار دشوار است. زیرا فقط توسط یک مهندس خبره قابل تعمیر است و به ابزارهای پیچیده نیاز دارد. از آنجایی که هر لپ تاپ طراحی و ساخت اختصاصی خود را دارد، ارتقاء آنها دشوار است. علاوه بر این، هزینه نگهداری بالایی نیز دارند.

قیمت بالاتر

لپ تاپ ها در مقایسه با رایانه شخصی گران هستند، زیرا قطعات کوچکتر مورد نیاز لپ تاپ گران هستند.

مشکل در سفارشی سازی

لپ تاپ هیچ گزینهای برای سفارشیسازی بر اساس نیازهای فرد ارائه نمی دهد. لپ تاپ فقط به حافظه و هارد کامپیوتر دسترسی دارد. دسترسی به اجزای دیگر مانند پردازندهها، کارتهای گرافیک و سیستمهای خنک کننده آسان نیست. بنابراین، وقتی یکی از اجزای غیر سفارشی‌سازی لپ‌تاپ منسوخ می‌شود، باید لپ‌تاپ جدیدی بخرید تا با این فناوری همگام شوید.

آسیب به سلامتی

استفاده طولانی‌ مدت از لپ‌تاپ‌ها به دلیل تخت بودن صفحه‌کلید و صفحه‌نمایش دستگاه‌های اشاره‌گر می‌تواند باعث RSI شود. صفحه نمایش یکپارچه لپ‌تاپ اغلب باعث می‌شود که کاربران برای دید بهتری نسبت به آسیب‌های گردن یا ستون فقرات قوز کنند.

استفاده درست از لپتاپ

دوام

لپ تاپها به دلیل قابلیت حمل بالا در معرض فرسودگی و پارگی بیشتری هستند.


می توانید با مطالعه مقاله « نکات طلایی درباره افزایش عمر لپ تاپ » عمر لپ تاپ خود را افزایش دهید.


مزایا و معایب کامپیوتر

کامپیوتر به دلیل سرعت، دقت و ذخیرهسازی باورنکردنی خود، زندگی انسان را سریعتر کرده است، شما می توانید هر اطلاعاتی را ‌درآن ذخیره کنید و در صورت نیاز به راحتی آن را جستجو کنید. کامپیوتر یک ماشین همه کاره است زیرا در انجام وظایف خود بسیار انعطافپذیر است. اما کامپیوترها مزایا و معایب مهمی دارند.

مزایا کامپیوتر

قابل ارتقا

رایانههای شخصی با مزیت دسترسی آسان به سخت افزار داخلی همراه هستند. این همچنین مستقیماً به این معنی است که ارتقاء به آسانی در این دستگاهها انجام میشود. برخلاف لپ‌تاپ‌هایی که آزادی مشخصات شما را به ویژگی‌های داخلی محدود می‌کنند، می‌توانید رم، فضای ذخیره‌سازی، کارت گرافیکی، مانیتور، صفحه‌کلید، ماوس و موارد دیگر را تغییر دهید. با همه این موارد، جایگزینی قطعات آسیب دیده دسکتاپ بسیار ساده تر از شکستگی صفحه نمایش نوت بوک یا ریختن مایع روی صفحه کلید است.


با مطالعه مقاله « این راهکارها برای نجات لپ تاپ خیس شده معجزه می‌کنند » و به کار گیری روش های آن می توانید لپ تاپ خیس شده خود را نجات دهید.


کارایی بالا

تراشه‌های پردازنده و سایر سازندگان قطعات همیشه با فناوری سریع‌تری برای تامین انرژی دستگاه‌های آینده آشنا می‌شوند. همین شرکتها هستند که آخرین اختراعات خود را ابتدا برای رایانههای شخصی رومیزی در دسترس قرار میدهند و با سخت‌افزار بیشتر، عملکرد قوی‌تر و کارآمدتر کارایی بیشتری دارند.

هزینه

رایانه‌های رومیزی به تجهیزات بسیار بیشتری نسبت به لپ‌تاپ نیاز دارند، که باعث می‌شود بسیاری باور کنند که رایانه‌های رومیزی گران‌تر هستند. اگرچه پیدا کردن لپ‌تاپ زیر 200 دلار راحت‌تر از یک ترکیب دسکتاپ است، اما همیشه با یک دسکتاپ سرمایه‌‌گذری بیشتری دریافت خواهید کرد.

معایب کامپیوتر

غیرقابل حمل

این یک واقعیت ساده است که رایانههای رومیزی سنگینتر از لپ تاپ‌‌ها هستند. و بسیاری از قطعات به هم پیوسته که آن را کامل ‌میکند، رایانههای شخصی رومیزی تقریباً غیرممکن است که به راحتی جابجا شوند. پس از راهاندازی، دسکتاپها در جایی که مستقر هستند میمانند.

لپ تاپ قابل حمل

فضا

رایانههای رومیزی، با توجه به ظاهر و قسمتهای مختلفی که دارند، فضای بیشتری از محیط را نسبت به لپ تاپ اشغال میکنند.

دسترسی به برق

در صورت قطع برق، رایانه رومیزی وابسته به برق ‌شما نیز از کار میافتد. در حالی که برق می تواند به دلیل قابلیت اطمینان پایدار یک مزیت باشد، اما اگر برق شما قطع شود به یکی از بزرگترین معایب تبدیل میشود.

تفاوت لپ تاپ با کامپیوتر

تفاوت عمده بین لپ تاپ و کامپیوتر در عملکرد آنها است. اجازه دهید آنها را در پارامترهای زیر مقایسه کنیم تا تصمیم خرید را برای شما راحتتر کنیم.

 قابل حمل بودن

بدیهی است که یک لپ تاپ قابل حملتر از یک کامپیوتر است. هنگام حمل دسکتاپ، به مانیتور، صفحه کلید، ماوس، CPU اگر با مانیتور ادغام نشده باشد و یک سری چیزهای دیگر نیاز دارید. از این رو، حمل آن از خانه به محل کار و بالعکس کار چندان عاقلانهای نیست.

در حالی که در مورد لپ تاپ، تنها چیزی که نیاز دارید ‌لپ تاپ ‌به ‌همراه کابل برق برای شارژ آن است. بنابراین، لپ تاپ ‌بدون ذره ای شک قابل حمل است.

عملکرد

کامیپوترها معمولا بهتر از لپ تاپها عمل میکنند. با این حال، با کمک تکنیک‌های پیشرفته‌تر، شکاف بین عملکرد این دستگاه‌ها در حال کاهش است. اما هنوز هم نمیتوان تفاوت محض بین قدرت عملکرد در این دستگاهها را نادیده گرفت.

کامپیوترها دارای CPU بزرگتر و قدرتمندتر و همچنین GPU هستند. همه اینها با هم ترکیب میشوند تا دستگاه بهتری برای بازی، ویرایش ویدیو و سایر کارهای سخت بسازند. اکثر ما به کامپیوتر خیلی بزرگ نیازی نداریم، بنابراین ابتدا نیازهای خود را بدانید. از طرفی لپ‌تاپ‌های قدرتمندی نیز وجود دارند، مخصوصا لپ‌تاپ‌های که مخصوص بازی طراحی شدهاند. این لپ‌تاپ‌ها به اندازه کافی برای اجرای نرمافزارهای پیچیده و همچنین ویرایش حرفه‌ای ویدیو و عکس مناسب هستند.

کامپیوتر گیمینگ

اندازه صفحه نمایش

از آنجایی که لپ تاپها کوچکتر از دسکتاپ هستند، مانیتورهای کوچکی خواهند داشت. که به نوعی نکته مهم داشتن یک لپ تاپ جمع و جور است. در حالی که رایانههای رومیزی صفحه نمایش مناسبتری دارند.

هزینه

بررسی هزینهها به عوامل متعددی بستگی دارد، به همین منظور با توجه به ویژگیهای که هرکدام ارائه میدهند، قیمت هرکدام براین اساس تعیین میشود.

شباهت لپ تاپ با کامپیوتر

نوت بوک ها و کامپیوترها اجزای یکسان و اهداف مشابه دارند. همچنین از سیستم عاملهای یکسانی استفاده میکنند‌. همانطور که در شباهتهای آنها می بینید، به راحتی میتوان درک کرد که واقعاً تفاوتهای زیادی بین این دو نوع دستگاه وجود ندارد زیرا آنها اساساً دستگاههای مشابهی هستند.

اجزا یکسان

اولین شباهت بین نوتبوک و دسکتاپ این است که آنها در واقع به اجزای یکسانی نیاز دارند تا بتوانند عملاً کار کنند. به همین دلیل است که لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها برای عملکرد هر دو به اجزای داخلی مانند مادربرد، CPU، RAM و حافظه ذخیره‌سازی نیاز دارند. حتی اجزای خارجی آن‌ها مانند صفحه‌نمایش و صفحه‌کلید مشابه هستند، اما فقط اینها قبلاً با لپ‌تاپ ادغام شده‌اند، در حالی که باید آنها را به یک دسکتاپ به صورت خارجی وصل کنید.

اهداف مشابه

چیز دیگری که در مورد این دو دستگاه یکسان است، هدف یا عملکرد آنها است. اگر از منظر فنی به آن نگاه کنید، واقعاً تفاوتی در نحوه استفاده افراد از لپ‌تاپ و دسکتاپ وجود ندارد. وقتی شخصی از لپ‌تاپ استفاده می‌کند، می‌تواند کار یا بازی کند، فیلم تماشا کند، اسناد Word را تایپ کند. دقیقاً همین کارها را میتوان با رایانه رومیزی انجام داد. در همین حال، کاری که م توانید با دسکتاپ انجام دهید با کاری که می توانید با لپ تاپ انجام دهید، تفاوتی ندارد.

تفاوت در کارکردها و کاربردهای آنها ممکن است به شکل نحوه استفاده و توانایی آنها در انجام این عملکردها باشد. به طور طبیعی، لپ‌تاپ‌ها به دلیل قابل حمل بودن، می‌توانند عملکردهای خود را در مکان‌های بیشتری انجام دهند. در همین حال، دسکتاپ ها به دلیل داشتن اجزای قدرتمندتر، قرار است توانایی بیشتری در انجام وظایف خود داشته باشند. با این حال، از نظر عملکردی اساساً یکسان هستند.

همان سیستم عامل

صرف نظر از اینکه از لپ تاپ استفاده میکنید یا دسکتاپ، هیچ تفاوتی در سیستم عامل آنها وجود ندارد. این یک واقعیت است. هیچ سیستم عاملی وجود ندارد که به طور خاص فقط با لپ تاپ یا دسکتاپ کار کند. به همین دلیل است که نسخه ویندوز یا macOS را که فقط برای لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌های رومیزی مناسب باشد، نخواهید دید.

بنابراین لپ تاپ برای کسانی که نیاز به جا به جایی لپ تاپ دارند ‌مانند دانشجویان و یا کسانی که در جلسات مختلف کاری شرکت میکنند یا علاقهمندان به سفر مناسب است و کامپیوتر برای انجام کارهای گرافیکی و با پردازش بالا مناسبتر است. با حال، این پارامترها میتوانند به شما یک طرح کلی از تفاوتها و شباهت‌‌های بین لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی را ارائه دهند. و از آنجایی که نیازها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، تصمیم نهایی با شما است.

مشاوره خرید لپ تاپ

اشتراک گذاری :