کنسول بازی پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟
  • 07 شهریور 1402

کنسول بازی پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟

اگر بین انتخاب پلی استیشن یا ایکس باکس گیر کرده اید و نمی دانید کنسول بازی خود را از کدام برند انتخاب کنید، در این مطلب به مقایسه کامل دو برند و محصولات آنها می پردازیم تا انتخاب برای شما ساده تر شود و یک قدم به ارائه یک راهنمای خرید کنسول بازی کامل نزدیک تر شویم.

حتما می دانید که قدمت پلی استیشن از ایکس باکس بیشتر است. کنسول بازی پلی استیشن از همان اولین سال تولید خود توسط شرکت سونی در ۱۹۹۴، با موفقیت فوق العاده ای رو به رو شد و این موفقیت و رشد را در تمام طول دو دهه گذشته حفظ کرده است. ایکس باکس توسط شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه شد و در طی چندین سال توانست میلیون‌ها کاربر جدید جذب کند. صدها میلیون کنسول ایکس باکس در سراسر دنیا به فروش رفت و خیلی‌ها معتقد هستند که ایکس باکس با رونمایی از Xbox 360 تاریخ‌سازی کرد.

سال‌ های زیادی است که آتش رقابت بین پلی استیشن و ایکس باکس همچنان شعله‌ور است و هر دو سهم برابری را در بازار گیمینگ به خود اختصاص داده‌اند و نمی‌توان به طور دقیق گفت پلی استیشن یا ایکس باکس بر دیگری برتری دارد.

رقابت پرهیجان بین کنسول‌ها، که در صنعت گیمینگ طوفان به پا کرده است، هنوز هم سر خوابیدن ندارد. اگر در دنیای کنسول های بازی تازه وارد هستید و بین انتخاب پلی استیشن یا ایکس باکس مردد هستید، بهتر است بدانید هر دو کنسول دستگاه های فوق العاده ای هستند و هر دو کتابخانه کاملی از بازی های عالی دارند که حتما از آنها لذت خواهید برد. برای انتخاب نهایی بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چند مقایسه اجمالی بین ایکس باکس و پلی استیشن

ایکس باکس و پلی استیشن دو کنسول بازی محبوب در بازار هستند که توسط کمپانی‌های مختلف مایکروسافت و سونی تولید شده اند. پلی استیشن از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۶۳ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسانده که این رقم برای ایکس باکس ۲۸۷ میلیون دستگاه اعلام شده است.

پلی استیشن رکورد فروش تمام کنسول های بازی تاریخ را شکسته است بنابراین می توان گفت که این دستگاه یکی از بهترین کنسول های بازی هم در نظر گرفته می‌شود. هرچند ایکس باکس توانست در سال های اولیه خود، سرعت فروش پلی استیشن را کم کند اما بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ سونی ۱۰۰ میلیون پلی استیشن در سراسر دنیا فروخت.

کنسول بازی Xbox 360 یکی از اولین کنسول های بازی بود که به کاربران امکان استریم کردن بازی خود را به صورت آنلاین از طریق سرویس هایی مانند Twitch و Ustream می داد. در ۹ ژوئن ۲۰۰۷، مایکروسافت این محصول را برای رقابت با پلی استیشن ۳ و نینتندو Wii تولید کرد.

بهترین ویژگی پلی استیشن کنترلر DualShock است که شبیه به استیک بازی است و بازخورد لرزشی دارد. پلی استیشن کتابخانه بزرگی از بازی های مختلف دارد که می توان آنها را به صورت آنلاین یا با استفاده از PlayStation Network بازی کرد. بهترین ویژگی ایکس باکس نیز ترکیب کنترلر و دوربین Kinect است که به کاربر این امکان را می دهد که با حرکت کردن یا فرمان های صوتی، بازی را کنترل کند.

مقایسه شرکت های سونی و مایکروسافت

سونی و مایکروسافت هر دو جزو شرکت‌های پیشرو در صنعت گیمینگ محسوب می‌شوند. سونی سهم بیشتری در بازار گیمینگ دارد اما مایکروسافت هم به سرعت در حال رشد است. در سال ۲۰۲۲ درآمد واحد پلی استیشن در شرکت سونی ۱/۲۵ میلیارد دلار بود در حالی که این رقم برای واحد ایکس باکس در مایکروسافت به ۲/۱۶ میلیارد دلار رسید. هر دو کمپانی سرمایه‌ گذاری های سنگینی در حوزه گیمینگ کرده اند و احتمالا این رقابت در سال های آینده شدیدتر هم خواهد شد. در ادامه به بعضی از ویژگی‌های این دو غول فناوری می پردازیم.

·       بازی های انحصاری: از لحاظ تعداد و نوع بازی های انحصاری، سونی عملکرد بهتری از مایکروسافت دارد. بعضی از محبوب ترین بازی های انحصاری پلی استیشن شامل God of War، The Last of Us و Spider Man هستند. مایکروسافت هم چند بازی انحصاری مثل Halo و Forza Horizon دارد اما بازی های انحصاری آن به قدرت بازی های سونی نیست. بازی های انحصاری معمولا برای نمایش و به رخ کشیدن توانایی های سخت افزاری کنسول ها و ترغیب گیمرها به خرید آنها است.

·       حق اشتراک: سونی و مایکروسافت هر دو خدمات اشتراکی ارائه می‌دهند که گیمرها با استفاده از آن به کتابخانه ای از بازی ها دسترسی پیدا می کنند. سرویس PlayStation Plus سونی ماهانه ۹۹/۹ دلار  است در حالی که حق اشتراک سرویس Xbox Game Pass ماهانه ۹۹/۱۴ دلار است. سرویس Xbox Game Pass Ultimate هم شامل دسترسی به Xbox Live Gold می شود که گیمرها از آن برای بازی های آنلاین چندنفره در کنسول های ایکس باکس استفاده می کنند.

·       سخت افزار: سونی و مایکروسافت هرچند سال یک بار یک کنسول جدید روانه بازار می کنند. آخرین محصولات سونی و مایکروسافت به ترتیب PlayStation 5 و Xbox X/S است. هر دو کنسول قدرتمند بوده و تجربه گیمینگ فوق العاده ای را فراهم می کنند.

·       سرمایه گذاری: هر دو شرکت سونی و مایکروسافت سرمایه گذاری سنگینی روی حوزه گیمینگ کرده اند. سونی در حال تولید بازی ها و سرویس های جدید است در حالی که مایکروسافت در حال خرید گیم استودیوهای مختلف و قابل دسترس کردن بازی ها تولیدی خود در پلتفرم های بیشتر است.

 

مقایسه شرکت های سونی و مایکروسافت 

از لحاظ نوآوری سونی یک قدم از مایکروسافت جلوتر است و تاریخچه ای از انواع نوآوری را با خود حمل می کند. سرویس هایی مانند PlayStation Network برای بازی های آنلاین و دانلود محتوا، PlayStation VR که دسترسی به بازی های واقعیت مجازی را برای عموم ساده کرد، تنها بخشی از نوآوری های کمپانی سونی هستند. سونی توانست با PlayStation Network یک احساس تعلق خاطر و اعضای یک جامعه بودن را بین گیمرهای پلی استیشن ایجاد کند. آنها با استفاده از این سرویس می توانند با سایر گیمرها ارتباط برقرار کرده، با هم بازی کرده و موفقیت های خود را به اشترک بگذارند. این احساس تعلق باعث ماندگاری برند پلی استیشن می شود.

از سوی دیگر مایکروسافت روی ایجاد یک اکوسیستم تمرکز کرده است که ایکس باکس در قلب آن قرار دارد و امکان ادغام و ارتباط بی نقص بین کنسول های ایکس باکس، کامپیوترهای ویندوزی و گوشی های موبایل را فراهم می کند. ویژگی هایی مانند Xbox Play Anywhere بخشی از این استراتژی هستند. علاوه بر این مایکروسافت امکان سازگاری دستگاه های جدید با بازی های قدیمی را فراهم کرده و کاربران می توانند بازی های نسل قبلی کنسول را روی کنسول جدید اجرا کنند. سرویس Cloud Gaming به گیمرها امکان استریم کردن بازی ها روی دستگاه های مختلف را می دهد و نیاز به سخت افزار حرفه ای برای بازی های جدید را رفع می کند.

هردو کمپانی استراتژی ها و نقاط قوت مختلفی دارد. سونی روی بازی های انحصاری، تجربه گیمینگ بی نظیر و ساخت و تقویت جامعه کاربری تمرکز کرده است در حالی که مایکروسافت بر سرویس هایی مانند Xbox Game Pass، ایجاد یک اکوسیستم گسترده و سازگاری بین نسخه های جدید و قدیمی تمرکز دارد. رقابت این دو کمپانی قدرتمند باعث باز کردن فضا برای نوآوری در صنعت گیمینگ می شود و به نفع گیمرها است تا تجربه منحصر به فردی از بازی ها به دست آورند.

مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن 5

برای انتخاب بین پلی استیشن یا ایکس باکس لازم است که یک نمای کلی از هر کدام داشته باشید و با در کنار هم قرار دادن جنبه های مختلف بتوانید تصمیم گیری کنید. در ادامه به مقایسه این دو کنسول از لحاظ سخت افزار، خدمات، تجربه کاربری و قابلیت های آنها می‌پردازیم.

۱. سخت افزار

در جدول زیر می توانید مقایسه مشخصات سخت افزاری پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X و سری S را ببینید:

مشخصات

پلی استیشن ۵

ایکس باکس سری X

ایکس باکس سری S

پردازنده (CPU)

پردازنده ۸ هسته‌ای Custom AMD Zen 2

پردازنده ۸ هسته‌ای Custom AMD Zen 2

پردازنده ۸ هسته‌ای Custom AMD Zen 2

گرافیک (GPU)

Custom AMD RDNA 2

۳/۱۰ تترافلاپ

Custom AMD RDNA 2

۱۲ تترافلاپ

Custom AMD RDNA 2

۴ تترافلاپ

سرعت ساعت

۵/۳ گیگاهرتز

۸/۳ گیگاهرتز

۶/۳ گیگاهرتز

مموری

۱۶ گیگ GDDR6

۱۶ گیگ GDDR6

۱۰ گیگ GDDR6

حافظه داخلی

۸۲۵ گیگ NVMe SSD

۱ ترابایت NVMe SSD

۵۱۲ گیگ NVMe SSD

درایو نوری

درایو بلو ری 4K اولترا اچ دی برای دیسک‌ های فیزیکی بازی

درایو بلو ری 4K اولترا اچ دی برای دیسک‌ های فیزیکی بازی

ندارد

فریم ریت

تا ۱۲۰

تا ۱۲۰

تا ۶۰

سازگاری با نسخه های قبلی

پشتیبانی از بعضی از بازی های پلی استیشن ۴

پشتیبانی از طیف گسترده ای بازی های ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس اورجینال

پشتیبانی از طیف گسترده ای بازی های ایکس باکس وان، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس اورجینال

ابعاد

10.2 x 4.0 x 2.6 اینچ

11.8 x 5.9 x 2.6 اینچ

11 x 5.9 x 2.6 اینچ

وزن

۵/۳ کیلوگرم

۳/۴ کیلوگرم

۹۳/۱ کیلوگرم

 

ایکس باکس سری X دارای سرعت ساعت بالاتری در پردازنده و گرافیک است بنابراین قدرت پردازش بهتری نسبت به پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری S دارد. رم هر سه کنسول امکان انجام چندکار به صورت هم زمان و عملکرد بهتر بازی را فراهم می کند.

از لحاظ مقایسه حافظه داخلی، ایکس باکس سری X با ۱ ترابایت حافظه، بیشترین حافظه را داشته و پس از آن، پلی استیشن ۵ با ۸۲۵ گیگ و سپس ایکس باکس سری S با ۵۱۲ گیگ در جایگاه های بعدی قرار دارند. امکان ارتقا و اضافه کردن حافظه داخلی برای هر سه کنسول وجود دارد.

ایکس باکس سری X بالاترین قدرت پردازش گرافیکی را دارد و پس از آن پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری S در رتبه‌های بعدی قرار می گیرند. هرچه قدرت گرافیک بالاتر باشد عملکرد بازی ها بهتر خواهد بود. از لحاظ قیمت، ایکس باکس سری S ارزان تر از پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X است. با توجه به مشخصات نسبتا مشابهی که سری S با دو کنسول دیگر دارد، می تواند گزینه مقرون به صرفه تر اما قدرتمند برای اجرای بازی های حرفه ای محسوب شود.

۲. بازی ها

پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X اساسا رویکرد کاملا متفاوتی در کتابخانه بازی های خود دارد. ایکس باکس سری X فرض را بر این می گذارد که شما همان بازی هایی که در ایکس باکس وان انجام می دادید را انتخاب خواهید کرد و فقط عملکرد بهینه‌تری را برای انجام بازی ها در پلتفرم های مختلف نیاز دارید. اما پلی استیشن ۵ بازی های انحصاری زیادی دارد که همراه با کنسول جدید به بازار عرضه می شوند، البته تقریبا بیشتر بازی های PS5 در PS4 هم قابل اجرا هستند.

در حال حاضر به سختی می توان انکار کرد که پلی استیشن ۵ مجموعه بازی های هیجان انگیزتری دارد. فقط در شاخه بازی های اول شخص و قهرمانی، PS5 بازی های Spider-Mad: Miles Morals، Demon’s Souls، Sackboy: A Big Adventure و Astro’s Playroom را منتشر کرد. همچنین در دو سال گذشته شاهد رونمایی بازی های Ratchet & Clank: Roft Apart، Returnal، Gran Turismo 7، Horizon Forbiden West و God of War: Rangnarok بودیم که همگی قدرت PS5 را به رخ می کشیدند.

 بهترین بازی های اختصاصی پلی استیشن و ایکس باکس

 

در مقایسه با ایکس باکس سری X که هیچ بازی انحصاری عرضه نکرد اما فهرستی از ۳۰ بازی بهینه شده برای Xbox سری X و S را معرفی کرد که شامل بازی های محبوب Gears 5، Ori and Will of the Wips و Forza Horizon 4 بود. گرچه بهینه سازی های ایکس باکس X واقعا تحسین‌برانگیز است اما همه این بازی ها جدید نیستند و همه آنها در ایکس باکس وان و PC هم قابل اجرا هستند.

چند بازی نیمه انحصاری برای ایکس باکس سری X شامل Mirosoft Flight Simulator، Halo Infinite و Forza Horizon 5 همگی توانایی ها و هنرنمایی های ایکس باکس سری X را به نمایش درآوردند. مایکروسافت امسال هم با بازی Starfield و Redfall که بازی های انحصاری ایکس باکس هستند، خوش درخشید.

علاوه بر این هر دو کنسول تجهیزات خوبی برای بازی های غیرتولیدی خود مانند Assassin’s Creed Valhalla، Borderlands 3، Fortnite و Call of Duty: Black Ops Cold War دارند.

سرویس Xbox Game Pass Ultimate یک ویژگی بی رقیب برای مایکروسافت است که تنها با پرداخت ماهانه ۱۵ دلار می توانید به کتابخانه ای مشتمل بر بیش از ۱۰۰ بازی در ژانرهای مختلف دسترسی داشته باشید و آنها را دانلود کرده و روی کنسول های ایکس باکس سری x و s، ایکس باکس وان، PC و حتی گوشی های اندرویدی اجرا کنید.

سونی سرویس مشابه PlayStation Plus Premium را عرضه کرده است که امکان دانلود صدها بازی یا استریم کردن آنها روی PS1، PS2، PS3، PS4 و PS5 را می دهد. کارایی این سرویس به خوبی Game Pass نیست اما تعداد بازی های آن بیشتر است.  گرچه هر دو سیستم بازی های جالب و هیجان انگیزی در راه دارند اما اگر بخواهیم خود را به همین بازی های موجود محدود کنیم، برنده این مقایسه قطعا PS5 است که مجموعه کامل تر و قوی تری دارد.

۳. عملکرد

در مقایسه پایاپای برای اجرای بازی های جدید، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X عملکرد مشابهی از لحاظ گرافیک و زمان بارگذاری، داشتند. از لحاظ سخت افزاری، ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ بهبودها و ارتقاهایی را روی کنسول های قدیمی خود انجام داده و از درایوهای SSD و پردازنده های قوی استفاده کرده اند. این یعنی بازی های جدید در کسری از زمان مورد نیاز برای بارگذاری در کنسول های PS4 و ایکس باکس وان، بارگذاری شده و نصب بازی ها هم به زمان بسیار کمتری نیاز دارد.

پردازنده های گرافیکی در هر دو کنسول دارای پیگیری پرتو هستند که یک ویژگی نورپردازی جدید است و اولین بار در بازی هایی که با PC انجام می‌شد، معرفی شد. پیگیری پرتو باعث می شود انعکاس واقعی نور و سایه در محیط بازی ایجاد شده و تصاویری بسیار باکیفیتی نمایش یابند.

هر دو سیستم توانایی نمایش بازی ها با رزولوشن k۴ و تا ۱۲۰ فریم در ثانیه را دارند گرچه بیشتر بازی ها دارای تایم فریم ۳۰ تا ۶۰ هستند. هیچ کدام از کنسول ها از لحاظ کیفیت عملکرد بر دیگری برتری ندارد چون هر دو دارای سخت افزارهای مشابه و همچنین قابلیت های گرافیکی مشابه هستند. تفاوت اصلی در زمان اجرای بازی های مختلف در هر دو دستگاه مشخص می شود.

۴. قیمت

هردو کنسول بازی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه می شوند و چون هر دو سیستم بسیار شبیه به هم هستند، قیمت نمی تواند خیلی فاکتور تعیین کننده ای برای انتخاب پلی استیشن یا ایکس باکس باشد. هرچند نسخه های دیگری هم از این دو کنسول وجود دارد. کنسول PS5 نسخه دیجیتال با قیمت ۴۰۰ دلار و ایکس باکس سری S باقیمت ۳۰۰ دلار هم موجود هستند. نسخه دیجیتال و اورجینال پلی استیشن ۵ شبیه به هم هستند و فقط نسخه دیجیتال فاقد درایو نوری است. اما ایکس باکس سری S از لحاظ سخت افزاری تفاوت چشمگیری با ایکس باکس سری X دارد و علاوه بر عدم وجود درایو نوری، دارای کارت گرافیک ضعیف تر، حافظه داخلی و مموری کمتری است.

جالب است بدانید که سونی از زمان رونمایی PS5 تا به تاریخ نگارش این مطلب ۴۰ میلیون عدد از این کنسول بازی به فروش رسانده است. این عدد برای ایکس باکس سری X و S مجموعا ۲۱ میلیون کنسول است.

۵. طراحی و کنترلر

طراحی کنسول بیشتر به سلیقه افراد مرتبط است و نمی توان یک نظر کلی برای آن داد. اما بیشتر کاربران و منتقدان بر این باور هستند که طراحی پلی استیشن ۵ زیبا اما بسیار بزرگ است حتی وقتی که می خواهند کنسول را به صورت افقی قرار بدهند جای زیادی می گیرد. این کنسول بزرگ ترین کنسولی است که شرکت سونی تا به حال ساخته است. از سوی دیگر ایکس باکس سری X هم به لطف ظاهر مکعب مستطیلی خود بیشتر به یک PC گیمینگ شباهت دارد اما کمتر جا می گیرد و در هر فضایی با هر متراژی خودنمایی می کند.

ایکس باکس سری X در رقابت با بعضی از ویژگی های منحصر به فرد PS5 جا مانده است که مهم ترین مورد، کنترلر یا دسته DualSense در پلی استیشن ۵ است. این دسته ویژگی ها و قابلیت های زیادی دارد مانند تعبیه اسپیکر و وجود هپتیک فیدبک حساس که در کنترلر ایکس باکس وجود ندارد.

بعضی از بازی های انحصاری پلی استیشن ۵ از هپتیک فیدبک DualSense برای ایجاد افکت های خاص حرکتی استفاده می کنند تا تجربه زنده تری را برای گیمرها ایجاد کنند. برای مثال وقتی گیمر ماشه اسلحه را می کشد می تواند پرتاب شدن دست به سمت عقب، کشیده شدن کمان به سمت هدف یا قدم زدن روی ماسه ها را حس کند.

گرچه این ویژگی ها تاثیر خیلی زیادی در کیفیت بازی ندارند اما باعث متمایز شدن تجربه بازی با پلی استیشن ۵ می شوند. کنسول PS5 همچنین از هدست جدید PlayStation VR2 پشتیبانی می کند که واقعیت مجازی را قابل دسترس تر کرده و آپشن دیگری برای این کنسول محسوب می شود.

ایکس باکس سری X هم ویژگی اختصاصی خود را دارد مانند Quick Resume که بازی را از همان جایی که قطع کرده اید آغاز می کند حتی اگر دستگاه را خاموش کرده باشید. این باعث می شود بتوانید از بازی خارج شده و وارد بازی های دیگر شوید و سپس بدون صرف وقت زیاد برای بارگذاری بازی، ادامه بازی خود را انجام دهید. البته این قابلیت برای همه بازی ها فعال نیست و بیشتر به گردش بین بازی ها کمک می کند و تاثیری در تجربه بازی ندارد. مایکروسافت مرتب رابط کاربری ایکس باکس را به روز رسانی کرده و تنظیمات و منوها را کاربرپسندتر می کند. اما پلی استیشن ۵ کمی در برابر استفاده از ویژگی های جدید کندتر عمل می کند.

 نتیجه گری نهایی انتخاب بین PS5 و XBox

 

نتیجه گیری

گرچه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X از لحاظ کیفیت و عملکرد بسیار شبیه هستند اما بازی های انحصاری PS5 و ویژگی های بازی محور آن باعث شده که این کنسول برای گیمرهایی که می خواهند در بازی غرق شوند و همچنین بهترین بازی ها را از دست ندهند، جذاب تر باشد.

ایکس باکس سری X به عنوان یک مدیا سنتر قدرتمند ظاهر شده است و دسترسی به کتابخانه ای شامل ۱۵ سال بازی های ایکس باکس را فراهم کرده اما امکان اجرای جدیدترین بازی های ایکس باکس روی PC و ایکس باکس وان باعث شده است که کنسول ایکس باکس سری X خیلی به یک الزام تبدیل نشد چون کاربر برای اجرای بازی ها نیازی به آخرین نسخه ایکس باکس ندارد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که خریداران از تهیه هیچ کدام از این کنسول ها ناامید و پشیمان نخواهند شد چون هر دو کیفیتی مشابه و عملکرد فوق العاده ای در اجرای بازی ها دارند.

چند سوال رایج درباره PS5  و XBox

۱. تفاوت پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس چیست؟

هر دو کنسول پردازنده های اختصاصی قدرتمندی دارند اما معماری ساخت آنها متفاوت است. ایکس باکس سری ایکس بر سازگاری با نسخه های قبلی تمرکز دارد و در تمام نسل های کنسول ها عملکردی یکسان ارائه می دهد اما PS5 بر سرعت حافظه داخلی و سیستم صوتی منحصر به فرد تاکید دارد.


۲. کدام کنسول قابلیت های گرافیکی و عملکردی بهتری دارد، پلی استیشن یا ایکس باکس؟

هر دو کنسول بسیار قدرتمند هستند و گرافیک و عملکرد آنها مشابه است. بعضی از بازی ها ممکن است در یک کنسول بهتر از کنسول دیگر اجرا شوند اما تفاوت کلی آنها خیلی ناچیز است.


۳. رابط کاربری کدام کنسول کاربرپسندتر است، پلی استیشن یا ایکس باکس؟

تجربه کاربری کاملا سلیقه ای است اما هر دو کنسول رابط های کاربری خلاقانه و نوآورانه ای دارند. بعضی از کاربران رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس را به دلیل آشنا بودن آن ترجیح می دهند اما بعضی دیگر رابط PS5 را به دلیل طراحی نو و شیک آن بیشتر می پسندند.


مشاوره لپ مال 

اشتراک گذاری :