هارد اکسترنال وسترن دیجیتال My Passport بخریم یا My Book ؟
  • 19 اسفند 1402

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال My Passport بخریم یا My Book ؟

احتمالاً شما هم در دستگاه های دیجیتال خود اطلاعات حجیمی دارید که می خواهید آن ها را در فضای امن تری ذخیره کنید. هاردهای اکسترنال به همین خاطر به بازار وارد شده اند. پشتیبان گیری و ذخیره سازی اطلاعات مهم از دغدغه این روز های بسیاری از افراد و حتی در ابعاد بزرگ تر، سازمان ها است. سعی کردیم در این محتوا به بررسی دو هارد محبوب از هارد های اکسترنال برند وسترن دیجیتال بپردازیم. اگر شما هم به دنبال راه حلی برای حفاظت و ذخیره سازی از داده های خود هستید، باید بدانید کدام هارد اکسترنال مناسب اهداف شما است.

برند وسترن دیجیتال را می شناسید؟

وسترن دیجیتال (Western Digital) یکی از برندهای معروف در صنعت ذخیره سازی اطلاعات است. این شرکت در سال 1970 تأسیس شد و در طول سال ها به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هارد دیسک ها و سایر محصولات ذخیره سازی اطلاعات تبدیل شده است. محصولات وسترن دیجیتال در انواع رنگ ها و ظرفیت ها، از جمله ظرفیت های کوچک برای استفاده شخصی تا ظرفیت های بزرگ برای استفاده در سرورها و مراکز داده عرضه می شوند. محصولات این برند به دلیل کیفیت، سرعت، ظرفیت و قابلیت اطمینان بالای آن ها شناخته شده هستند.


میتوانید « همه چیز درباره رنگ بندی هارد دیسک های اینترنال وسترن دیجیتال » را مطالعه کنید.


هارد اکسترنال ها در زندگی دیجیتال ما چه نقشی دارند؟

هارد دیسک اکسترنال یا همان هارد دیسک خارجی یک دستگاه ذخیره سازی قابل حمل است. هاردها را می توان برای پشتیبان گیری از داده ها، انتقال فایل ها بین دستگاه های مختلف، افزودن فضای ذخیره سازی به کامپیوترها و حمل ونقل اطلاعات استفاده کرد. گاهی انتخاب آن ها برای کاربردهای موردنظرمان سخت و گیج کننده است. به همین خاطر شاید لازم باشد با انواع هارد ها آشنا شویم.

دسته بندی هاردهای اکسترنال

این دستگاه ها را می توان از جنبه های تکنولوژی ساخت و کاربرد آن ها دسته بندی کرد. تکنولوژی ساخت هاردها به دو دسته HDD و SSD تقسیم می شوند.

·       هاردهای HDD: دستگاه های ذخیره سازی الکترومکانیکی هستند که داده های دیجیتال ما را با استفاده از تکنولوژی مغناطیسی روی دیسک های چرخان دایره ای شکل ذخیره می کنند. ظرفیت ذخیره سازی آن ها بالا است و در برخی از مدل ها به 22 ترابایت هم می رسد. همچنین از نظر فاکتورهای امنیتی HDDها نسبت به انواع دیگر قابل اطمینان تر هستند. به این معنا که در صورت بروز مشکل، امکان بازیابی اطلاعات شما بسیار بالاست.

·       هاردهای SSD: برای ذخیره اطلاعات از فن آوری توسعه یافته حافظه فلش به جای دیسک های چرخان استفاده می کند. این هاردها نسبت به HDDها عملکرد سریع تری در انتقال داده ها دارند و همچنین در برابر ضربه های فیزیکی بسیار مقاوم تر هستند.

حال اگر بخواهیم با توجه به کاربرد، هاردهای اکسترنال را دسته بندی کنیم می توانیم آن ها را در دو دسته دسکتاپ (رومیزی) و پرتابل (قابل حمل) جای دهیم. هر یک از این هاردها می توانند از تکنولوژی ساخت HDD یا SSD برخوردار باشند.

·       هارد اکسترنال دسکتاپ: این دستگاه های ذخیره سازی برای استفاده ثابت طراحی شده اند و به منبع تغذیه خارجی نیاز دارند. ظرفیت های این دسته از هاردها در محدوده ترابایت است. به همین خاطر مناسب کاربرانی است که داده های حجیم و گسترده ای دارند. ظرفیت های بالای هاردهای رومیزی باعث شده تا نسبت به هاردهای پرتابل، بزرگ تر طراحی شوند.

·       هارد اکسترنال پرتابل: این هاردها به گونه ای ساخته شده اند که سبک، قابل حمل و ظریف باشند. معمولاً اندازه آن ها نسبت به دسکتاپ ها کوچک تر است و به کمک USB تغذیه می شوند.

حالا که با انواع هارد اکسترنال آشنا شدید، وقت آن است که به سراغ دو محصول برند محبوب وسترن دیجیتال برویم.

هارد اکسترنال My Passport چیست؟

هارد اکسترنال مای پاسپورت یکی از قابل اعتمادترین محصولات برند وسترن دیجیتال به شمار می رود. این دستگاه برای استفاده شخصی و انتقال آسان داده ها طراحی شده است. My Passport از نوع پرتابل بوده و آن را در رنگ های متنوع و متناسب با هر سلیقه ای در بازار پیدا می کنید. نسل چهارم این هارد ها با طراحی زیبا از سال 2019 وارد بازار شدند. این هارد از سیستم پشتیبان گیری خودکار برخوردار است و به محض اتصال به دستگاه، شروع به پشتیبان گیری از فایل ها می کند. سرعت چرخش این هارد هم برابر با 5400 دور بر ثانیه است.

  هارد اکسترنال My Passport

 

ویژگی های هارد اکسترنال My Passport

از ویژگی های هارد اکسترنال My Passport می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.     ظرفیت بالا

My Passport در ظرفیت های مختلف از 1 ترابایت تا 5 ترابایت در بازار موجود است. این ویژگی به کاربران امکان می دهد تا حجم زیادی از داده ها را روی این هارد اکسترنال ذخیره کنند.

2.   طراحی قابل حمل

My Passport دارای طراحی کوچک و قابل حمل است. به گونه ای که کاربران به راحتی می توانند آن را در جیب یا کیف خود حمل کنند.

3.  طراحی زیبا

هارد اکسترنال مای پاسپورت دستگاهی شیک و محکم است. بدنه این هارد از دو قسمت کاملاً متفاوت هاشورخورده و ساده تشکیل شده که در قسمت بالا و پایین بدنه از هم تفکیک شده اند. زیبایی منحصربه فرد این دستگاه از این ویژگی نشات گرفته است. درعین حال این شیارها علاوه بر کاربرد زیبایی شناسانه، از لیزخوردن دستگاه در دست جلوگیری می کنند.

4.  اتصال USB

این هارد با پشتیبانی از رابط های USB 3.0، USB 3.1 و Type-C امکان انتقال سریع داده ها را فراهم می کند. همچنین قابلیت استفاده از رابط USB 2.0 را هم دارد که با اکثر کامپیوترها و دستگاه ها سازگار است.

5.   نرم افزار WD Backup

هارد اکسترنال My Passport از نرم افزار WD Backup برخوردار است. این نرم افزار به شما امکان می دهد بک آپ خودکار فایل ها و پوشه های مهم را زمان بندی کرده و در صورت از دست دادن داده ها، به راحتی آن ها را بازیابی کنید.

6.   امنیت داده

My Passport از ویژگی های امنیتی مانند رمزگذاری سخت افزاری و نرم افزاری برای حفاظت از داده ها استفاده می کند. این ویژگی ها امکان می دهند تا داده ها در صورت گم شدن یا دزدیده شدن هارد اکسترنال، محافظت شوند.

7.   سازگاری

مای پاسپورت با سیستم عامل های رایج مانند Windows و macOS سازگار است و به راحتی می توان آن را به کامپیوترها، لپ تاپ ها، تلویزیون ها و دستگاه های دیگر متصل کرد.

8.   گارانتی

هارد اکسترنال My Book نیز مانند سایر محصولات وسترن دیجیتال، از ضمانت و پشتیبانی خوبی برخوردار است. این محصول به مدت سه سال گارانتی دارد.

9.   ویژگی های فیزیکی

با اینکه جنس بدنه این هارد ترکیبی از پلاستیک فشرده و فلز است؛ اما در برابر آب، شوک، خش، ضربه و گردوغبار مقاومت کمی دارد. ابعاد این محصول 4.22×2.95×0.44 اینچ است و بسته به ظرفیت ذخیره سازی 120 گرم تا 210 گرم وزن دارد. همچنین اندازه هد این هارد 2.5 اینچ است.

این ویژگی ها هارد اکسترنال My Passport از برند وسترن دیجیتال را برای افرادی که به دنبال یک حافظه خارجی قابل حمل برای ذخیره سازی داده هایشان هستند، به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است.

هارد اکسترنال My Book چیست؟

هارد دیسک اکسترنال مای بوک از آن دسته لوازم جانبی است که برای ذخیره سازی اطلاعات دسکتاپ طراحی شده است. این هارد برخلاف مای پاسپورت به اندازه کافی کوچک نیست که در جیب جا شود.

این هارد به صورت ایستاده در کنار رایانه قرار می گیرد و با آداپتور اختصاصی خود به برق شهری وصل می شود. نگران نباشید! طراحی باریک و ظریف آن باعث می شود فضای زیادی از میز کار شما را اشغال نکند. هدف از ساخت این نوع هارد، نگهداری فایل های حائز اهمیت به عنوان نسخه پشتیبان است.

 

هارد اکسترنال My BOOK 

ویژگی های هارد اکسترنال My Book

این هارد با وجود تشابهات بسیاری که با مدل My Passport دارد، از ویژگی های منحصربه فردی هم برخوردار است. از این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     ظرفیت بالا

هارد اکسترنال My Book در ظرفیت های بزرگ تری نسبت به My Passport عرضه می شود. این هاردها معمولاً در طیف وسیعی از ظرفیت های ذخیره سازی از 4 ترابایت تا 18 ترابایت طراحی شده اند، همین امر باعث شده تا این مدل به یکی از بهینه ترین دستگاه های ذخیره سازی موجود تبدیل شود.

2.   برخورداری از فناوری RAID

برخی مدل های هارد My Book از فناوری RAID پشتیبانی می کنند. RAID امکان ترکیب چندین درایو فیزیکی را به منظور افزایش عملکرد، اصلاح خطاها و بالا بردن امنیت ارائه می دهد. این ویژگی برای کاربران حرفه ای و سازمانی که به داده های پراهمیت خود نیاز دارند، مناسب است.

3.  نرم افزار WD Backup

هارد اکسترنال مای بوک هم با نرم افزار WD Backup همراه است. این نرم افزار به شما امکان می دهد بک آپ خودکار فایل ها و پوشه های مهم را زمان بندی کرده و در صورت از دست دادن داده ها، به راحتی آن ها را بازیابی کنید.

4.    اتصالات

این هارد از اتصال USB 3.0 یا USB 3.1 پشتیبانی می کند. این اتصالات امکان انتقال سریع داده ها را فراهم می کنند و با سیستم های قدیمی تر نیز سازگار هستند.

5.    طراحی مناسب

My Book با طراحی خاص و منحصربه فرد خود، فضای بسیار کمی از میز شما را به خود اختصاص می دهد.

6.   قابلیت اشتراک گذاری شبکه

برخی مدل های هارد اکسترنال My Book از قابلیت اتصال به شبکه پشتیبانی می کنند. این به شما اجازه می دهد تا هارد خود را به یک شبکه متصل کنید و به طور هم زمان از هر کامپیوتری در شبکه به آن دسترسی داشته باشید.

7.   امنیت داده

مای بوک از ویژگی های امنیتی مانند رمزگذاری سخت افزاری و نرم افزاری برای حفاظت از داده ها برخوردار است. به این معنا که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن هارد اکسترنال، امکان دسترسی به داده ها توسط دیگران وجود ندارد.

8.   گارانتی

هارد اکسترنال My Book نیز مانند سایر محصولات وسترن دیجیتال، از ضمانت و پشتیبانی خوبی برخوردار است. این محصول به مدت سه سال گارانتی دارد.

9.   ویژگی های فیزیکی

این محصول در ابعاد 5.5×1.9×6.6 اینچ طراحی شده و وزن آن بسته به ظرفیت ذخیره سازی از 167 گرم تا 3450 گرم متغیر است. هارد اکسترنال My Book با طراحی عمودی و با بدنه ای از جنس پلی کربنات صدفی وارد بازار شده است.

هارد اکسترنال My Passport و My Book چه تفاوت هایی دارند؟

این دو هارد برای ذخیره سازی و پشتیبان گیری از داده ها طراحی شده اند؛ با این وجود تفاوت هایی هم دارند.

·       ظرفیت و حمل و نقل

·       اتصال ها

·       وجود فناوری RAID

·       سرعت هارد SSD در My Passport

ظرفیت و حمل و نقل

My Passport به عنوان یک هارد اکسترنال قابل حمل در ظرفیت های کوچک تری (معمولاً از 1 ترابایت تا 5 ترابایت) ارائه شد. این مدل به دلیل اندازه کوچک تر و وزن سبک، برای حمل در جیب یا کیف شما مناسب و مقاوم است. از سوی دیگر My Book ظرفیت های ذخیره سازی بالاتر (معمولاً از 4 ترابایت تا 22 ترابایت) و اندازه بزرگ تری دارد که برای استفاده در محیط های ثابت و بایگانی حجم گسترده ای از اطلاعات مناسب است.

اتصال ها

مای پاسپورت معمولاً از یک رابط USB 3.0 یا USB-C برای اتصال به سیستم استفاده می کند. از سوی دیگر، مای بوک عموماً از رابط های USB 3.0 یا USB 3.1 برخوردار است.

وجود فناوری RAID

تعدادی از مدل های My Book از فناوری RAID پشتیبانی می کنند. این قابلیت کمک می کند تا چندین درایو فیزیکی به هم متصل شده و در نتیجه عملکرد، مقاومت در برابر خطاها و امنیت افزایش یابد. اما My Passport این قابلیت را ندارد.

سرعت هارد SSD در My Passport

کمپانی وسترن دیجیتال علاوه بر مدل های قدیمی HDD، هارد My Passport SSD را هم به بازار عرضه نمود. در این هارد سرعت انتقال داده ها افزایش و از سوی دیگر آسیب پذیری آن کاهش پیدا کرده است.

هارد اکسترنال My Passport بخریم یا My Book؟

همانطور که شما هم متوجه شدید، این دو محصول کمپانی وسترن دیجیتال برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده اند. My Passport در تلاش است تا بین ظرافت و قابلیت حمل تعادل برقرار کند؛ درحالی که مای بوک یک دستگاه رومیزی است که به منبع تغذیه نیاز دارد؛ اما ظرفیت بسیار بالاتری از ذخیره سازی داده ها را هدف قرار داده است؛ بنابراین برای آنکه انتخاب درستی انجام دهید، حتماً پارامترهای زیر را در نظر داشته باشید:

چنانچه فایل ها، داده ها و محتواهای چندرسانه ای شما باید در هر مکان و زمانی در دسترس تان باشد، بهترین انتخاب برای شما هارد اکسترنال مای پاسپورت است. اما اگر با مجموعه داده های بزرگی سروکار دارید که به پشتیبانی و بایگانی ایمن نیاز دارند، هارد اکسترنال My Book را خریداری کنید.

از سوی دیگر چنانچه قصد دارید در بازه های زمان بلندمدت از هارد استفاده کنید و آن را به طور دائم به کامپیوتر متصل نگه دارید، هارد My Book گزینه بهتری برای شما محسوب می شود. اما برای کاربری انتقال داده ها و نگهداری آن ها My Passport انتخاب درست تری است.

اگر برای شما سرعت انتقال اطلاعات و مقاومت بالای هارد در برابر ضربه فیزیکی اهمیت دارد، بهتر است هارد های اکسترنال My Passport SSD را برگزینید. از سوی دیگر هاردهای  My Passport HDDو مای بوک از امنیت بالاتری برخوردارند؛ چراکه در هاردهای HDD هنگام بروز مشکل، احتمال بازیابی اطلاعات بسیار بیشتر است.

جمع بندی

در دنیای امروز اطلاعات دیجیتال روز به روز در حال افزایش است و ما باید آن ها را در فضایی امن و ایمن نگهداری کنیم. در این محتوا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانید تفاوت های بین هارد اکسترنال My Passport و My Book را بشناسید. اگر شما هم برای اطلاعات دیجیتال خود به دنبال هارد اکسترنال هستید، توصیه می کنیم از مشاوره رایگان فروشگاه اینترنتی لپ مال استفاده کنید.


مشاوره رایگان لپ مال

اشتراک گذاری :