نکات کلیدی مهم در خرید مادربرد ایسوس که باید به آن دقت کنید
  • 15 مرداد 1401

نکات کلیدی مهم در خرید مادربرد ایسوس که باید به آن دقت کنید

مادربردهای ایسوس یکی از معروف ترین و با کیفیت ترین ها در میان رقیبان خود هستند، این مقاله شامل نکات مهم در خرید مادربرد ایسوس که باید به آن دقت کنید می باشد که قدم به قدم درباره مادربرد ایسوس و انواع و ویژگی های مهم آن همراه شما به دانستن آن ها می پردازیم.

چرا مادربرد می خریم و مادربرد چیست؟

مادربرد یا مین برد اصلی ترین سخت افزاری می باشد که درون سیستم کامپیوتری قرار می گیرد، تخته ای تشکیل شده از مدارها و درگاه های متفاوت که بقیه اجزای سخت افزاری سیستم به آن متصل شده و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

زمانی که می خواهیم یک سیستم کامپیوتری را برای خود تهیه کنیم، اولین قدم خرید یک مادربرد می باشد تا بقیه اجزای مورد نیازمان را در قدم های بعدی بر روی مادربرد قرار داده و سیستم خود را اسمبل کنیم.

مادربرد ایسوس

کمپانی های متفاوتی در تولید مین برد فعالیت می کنند که ایسوس یکی از بهترین و معروف ترین شرکت ها در تولید مین برد می باشد.

ایسوس یک شرکت معتبر تولید کننده لپ تاپ، کامپیوتر و لازم جانبی رایانه می باشد که از سال 1990 فعالیت خود را شروع کرده و محصولات بسیار با کیفیتی را به کاربران ارائه می دهد. در حال حاضر دفتر اصلی این کمپانی در کشور تایوان می باشد اما با داشتن دفتر های نمایندگی در سرتاسر دنیا توانسته است خدمات خود را به کشورهای 5 قاره ارائه دهد.

مادربرد ایسوس از تنوع بالا در ویژگی ها و مدل برخوردار است که از متریال مرغوب و با کیفیتی در تولید آن استفاده می شود. مهارت بالایی که در تولید مادربرد ایسوس وجود دارد آن را به یکی از پرطرفدار ترین های بازار مبدل کرده است که مدل ها و دسته بندی های متفاوتی را دارد.

نکات مهم در خرید مادربرد ایسوس

در هنگام خرید مادربرد ایسوس مواردی هستند که باید به آن ها توجه کنید تا بتوانید مین برد مناسب خود را انتخاب کرده و آن را خریداری کنید. اگر می خواهید که یک مادربرد ایسوس را خریداری کنید پیشنهاد می کنیم که موارد زیر را با دقت مطالعه کنید و بر اساس این نکات خرید خود را انجام دهید.

کدام سری از مادربردهای ایسوس را می خواهید؟

در هنگام خرید مادربرد ایسوس نکته ای وجود دارد که وقتی به نام یک مادربرد ایسوس نگاه می کنیم آن را می بینیم، اما به آن توجه نمی کنیم. این نکته همان سری تولید مادربرد های ایسوس می باشد که در ابتدای نام هر مادربرد استفاده می شود. هر سری از مادربرد های ایسوس برای کاربرد به خصوصی طراحی شده است که در ادامه به معرفی کوتاهی از هر سری خواهیم پرداخت.

مادربرد ایسوس سری ROG Republic of Gamers

ROG خط تولید مین برد های مخصوص گیم ایسوس می باشد که در مین بورد های خود از تکنولوژی ها و امکانات ویژه استفاده می کند. این سری از مین بردها از تنوع بالایی در مدل ها و امکانات برخوردارند و محصولات قدرتمندی هستند که با ارائه مسیر های متفاوت برای خنک سازی سیستم به اجزای سیستم کمک می کنند تا در دمای پایین تر به شکل بهتری کار کنند.

مادربرد ایسوس سری TUF Gaming

سری دیگری از مادربرد های گیمینگ ایسوس TUF Gaming می باشد. محصولاتی با مقاومت بالا و طراحی نظامی خاص که طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این مین برد با استفاده از نرم افزار Fan Xpert 4 به کاربر امکان کنترل دمای سیستم را می دهد و با استفاده از سنسور های متعدد خود حرارت سیستم را به خوبی کاهش می دهد و عملکرد سیستم را افزایش می دهد. اگر می خواهید که برای خرید مادربرد ایسوس در سبک گیمینگ اقدام کنید پیشنهاد می کنیم مقاله ما درباره " ویژگی های مادربرد گیمینگ " را نیز مطالعه کنید.

مادربرد ایسوس سری PRIME

یکی از پرطرفدارترین مین برد ها سری PRIME ایسوس می باشد. مین برد های قدرتمند و مرغوب مناسب استفاده روزانه و اداری و تجاری می باشند. هر چند به گفته ایسوس آن ها برای کارهای سبک ساخته شده اند اما توانایی آن ها بالاتر از یک مین برد خانگی می باشد. پشتیبانی از 32 و یا 64 گیگابایت رم و استفاده از چند کارت گرافیک به صورت همزمان از ویژگی هایی می باشند که به ما نشان می دهد که توانایی آن ها فراتر از مصرف سبک می باشد که گفته شده است.

مادربرد ایسوس سری ProArt

این سری از مادربرد های ایسوس مناسب کاربرد رندرینگ می باشد. تولید انیمیشن، مدل سازی و تدوین ویدیو از جمله اموری می باشند که این مادربرد مناسب آن ها است و می توانند برای داشتن یک سیستم رندرینگ روی آن حساب کنند.

مادربرد ایسوس سری proart

مادربرد ایسوس سری Workstation

Workstation های ایسوس مین بردهایی برای کاربران حرفه ای که انیمیشن سازی یا طراحی های 3 بعدی انجام می دهند می باشد. امکاناتی همچون اتصالات متنوع و پشتیبانی از بهترین کارت های گرافیک باعث شده تا مهندسان و افراد متخصص و خلاق به استفاده از آن روی بیاورند.

مادربرد ایسوس سری CSM

مادربرد های قدرتمندی که مناسب محیط های حرفه ای می باشند، با طراحی ساده اما سیستم داخلی آن ها از امنیت، امکانات و قدرت بالایی برخوردار است. این مادربرد ها معمولا در شرکت های ارائه دهنده شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های خاص این سری محصولات می شود به امکان نصب سریع، مدیریت و نظارت بر بخش های نرم افزاری و سخت افزاری، کنترل از راه دور و چند امکانات ویژه دیگر اشاره کرد.

مادربرد ایسوس سری Business

سری Business مادربرد ایسوس با ارائه ویژگی های پیشرفته انتخابی مناسب برای کمپانی های خاص می باشد. این محصولات راه های امنیتی بالا برای عملیات IT و مدیریت پیشرفته ای را ارائه می دهند که همین نیز باعث شده تا صاحبان کسب و کارهای بزرگ به آن ها روی بیاورند.

مادربرد ایسوس سری Expedition

اگر ویژگی های بقیه مین بردهای ایسوس را در یک محصول جمع کنید نتیجه این کار مادربرد ایسوس سری Expedition می باشد. کمپانی ایسوس تعریف خاصی برای کاربرد این سری مین برد خود نگفته است، اما با توجه به امکانات آن ها می توان به این نتیجه رسید که مین بردهای قدرتمند با ویژگی بالا برای پردازش های سنگینی از قبیل گیمینگ و رندرینگ می باشند.

مادربرد ایسوس سری Mining

پس از اینکه استخراج ارز های دیجیتال در بین کاربران محبوب شد ایسوس این سری از مین برد های خود را تولید کرد که عملکردی متفاوت از بقیه محصولات ایسوس دارد و بر روی مسیر اتصال کارت گرافیک های بیشتر متمرکز شده است تا کاربران بتوانند با استفاده از کارت گرافیک های بیشتر به شیوه ای بهتر ماینینگ را انجام دهند. اگر مایل به شناسایی بیشتر درباره سیستم های ماینینگ هستید می توانید مقاله " سخت افزارهای مورد نیاز ماینینگ " را مطالعه کنید.

سیستم مورد نیاز خود را شناسایی کنید

اولین قدم برای خرید مادربرد ایسوس این می باشد که تکلیف خود را مشخص کنید و به این موضوع بپردازید که شما به کدام اجزا درون سیستم خود نیاز دارید.

اگر می خواهید که از کامپیوتر خود برای امور روزانه و سبک مثل وب گردی، تماشای تصاویر و فیلم ها، تهیه فایل های تحقیقاتی مثل پاورپوینت و اکسل و ورد، شنیدن موسیقی، آموزش دادن مطالب و درس خواندن استفاده کنید، شما به یک سیستم مولتی مدیا نیاز دارید.

اگر می خواهید که با کامپیوتر خود کارهایی همچون مدیریت داده های یک شرکت، اجرای برنامه های حسابداری و ادارای را انجام دهید و در فضای اداری استفاده کنید، سیستم مورد نیاز شما اداری و تجاری می باشد.

اگر یک گیمر هستید و علاقه به انجام انواع بازی ها دارید باید برای خود یک سیستم گیمینگ تهیه کنید.

و اگر می خواهید که از سیستم خود برای کارهایی همچون ادیت عکس، تدوین ویدیو، ویرایش فایلهای صوتی و یا انجام پروژه های سه بعدی استفاده کنید، یک سیستم رندرینگ برای شما مناسب است.

بر اساس انتخاب و نیاز شما که کدام سیستم برای شما مناسب است اجزای تشکیل دهنده سیستم در هر کاربرد با دیگری تفاوت می کند. در هر نکته توضیحی کوتاه و مختصر درباره اینکه در هر کاربری به چه چیزی نیاز دارید را خواهیم گفت.

چیپست پردازنده مادربرد ایسوس خود را انتخاب کنید.

پردازنده یکی از مهمترین بخش های سیستم می باشد و باید با دقت آن را انتخاب کنید اما همانطور که پردازنده مهم می باشد، چیپست مورد استفاده آن نیز مهم است. پردازنده با استفاده از چیپست خود با بقیه اجزای سیستم ارتباط می گیرد. اهمیت این بخش به این دلیل می باشد که هر مدل چیپست از نسل خاصی از CPU ها پشتیبانی می کنند و باید پردازنده و چیپست با یکدیگر سازگاری داشته باشند تا سیستم بتواند کار کند. پس قبل از خرید مادربرد ایسوس به بررسی چیپست پردازنده مین برد مورد نظر خود بپردازید.

برای دانستن این نکته که چیپست یک مادربرد از کدام پردازنده ها پشتیبانی می کند کافی است در بین مشخصات مین برد در سایت شرکت تولید کننده، پردازنده های پشتیبانی شده مادربرد را مشاهده کنید. همچنین اگر می خواهید اقدام به خرید یک پردازنده کنید بهتر است یکی از جدیدترین نسل ها را خریداری کنید تا با تکنولوژی های روز سازگاری بهتری داشته باشد.

مادربرد ایسوس شما دارای چه مشخصاتی برای رم باشد؟

یکی دیگر از نکات کلیدی در خرید مادربرد ایسوس مشخصات مربوط به رم می باشد. هر مین برد مشخصات به خصوصی مربوط به رم از قبیل حداکثر مقدار رم و فرکانس پشتیبانی شده، تعداد اسلات و امکانات مربوط به رم. برای اینکه بتوانید از سیستم خود بهترین بهره را بدست آورید باید این ویژگی ها را در نظر گرفته و درباره هر کدام آنچه که مناسب تر است را انتخاب کنید.

مشخصات رم مادربرد

چه تعداد اسلات رم نیاز دارید؟

قطعا تعداد اسلات های رم که بر روی مین برد هستند تعیین کننده این هستند که شما چه تعداد رم را می توانید بر روی سیستم خود نصب کنید؟ این موضوع برای کاربران معمولی اهمیت بالایی ندارد و حتی دو اسلات رم نیز برای انجام کارهایشان مناسب است اما برای رندرینگ و گیمینگ قطعا یک مشخصه مهم می باشد که تعیین کننده توانایی سیستم در انجام پردازش ها می باشد. معمولا برای کاربری مولتی مدیا و اداری 2 اسلات و در کاربری رندرینگ و گیمینگ بهتر است که 4 اسلات رم درون مادربرد ایسوس شما باشد. پس قبل از خرید مادربرد ایسوس تعداد اسلات رم آن را بررسی کنید.

همچنین جدیدترین تکنولوژی رم ها یعنی نسل DDR5 که تراکم بالاتری به نسبت نسل قبلی خود دارد می تواند با استفاده از تعداد اسلات کمتر گنجایش بیشتری را به شما ارائه دهد. برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی فوق العاده مقاله "  معرفی رم DDR5 " را مطالعه کنید.

مادربرد ایسوس شما از کدام رم پشتیبانی می کند؟

یک نکته دیگر که باید به آن توجه کنید پشتیبانی از رم می باشد، اینکه مین برد شما حداکثر تا چه مقدار و کدام فرکانس های رم را پشتیبانی می کند. گنجایش و سرعت رم مورد استفاده شما در هنگام انجام پردازش ها مهم است، به همین دلیل پس از انتخاب اینکه می خواهید از چه مقدار رم و با چه فرکانسی استفاده کنید. به سراغ مشخصات فنی مادربرد مورد نظر خود رفته و اطلاعات موجود در بخش پشتیبانی رم را مطالعه کنید. برای کاربری اداری و مولتی مدیا نیاز به بیشتر از 4 گیگابایت رم ندارید اما قطعا برای اجرای بازی ها و رندر گرفتن مقدار بیشتری را نیاز دارید و باید با توجه به برنامه هایی که می خواهید اجرا کنید ویژگی های رم مورد نیاز خود را شناسایی کنید.

در حال حاضر برای استفاده از جدیدترین نسل حافظه رم، مین بردهای معدودی وجود دارند که از رم DDR5 پشتیبانی می کنند. اگر میخواهید برای خرید مادربرد ایسوس مناسب رم DDR5 اقدام کنید ما در مقاله " بهترین مادربردهای DDR5 " یک لیست کامل را تهیه کرده ایم.

ویژگی خاص مادربرد ایسوس برای رم را چک کنید.

در کنار اطلاعات مربوط به رم در مادربرد ایسوس دو ویژگی با نام پروفایل حافظه AMP و XMP وجود دارد که نوعی پروفایل اورکلاک کننده می باشند و سرعت و فرکانس رم را افزایش می دهند. وجود این ویژگی ها در مادربرد ایسوس شما برای اینکه از رم خود بالاترین بازدهی را به دست آورید بسیار کاربردی و مناسب است و سپس این نکته را در خرید مادربرد ایسوس خود اعمال کنید.

فضای ذخیره سازی در مادربرد ایسوس

پس از رم نوبت به فضای ذخیره سازی اطلاعات است، برای اینکه بتوانید با کامپیوتر خود کار کنید باید از یک فضای ذخیره سازی استفاده کنید زیرا تمام برنامه ها و رسانه ها درون حافظه داخلی ذخیره شده و در زمان اجرا برنامه ها به پردازنده منتقل شده و اجرا می شوند. دو راه برای نصب فضای ذخیره سازی در سیستم خود دارید، اولین راه استفاده از هارددیسک می باشد و راه دوم نصب اس اس دی می باشد. این دو نوع حافظه با یکدیگر تفاوت هایی دارند اما در آخر این تصمیم شماست که از کدام استفاده کنید.

هارددیسک ها از حافظه های SSD سنگین تر هستند و اندازه بزرگتری دارند. به دلیل وجود قطعات مکانیکی درون هارددیسک ها امکان خراب شدن قطعات آن بیشتر می باشد. همچنین دسترسی به اطلاعات در اس اس دی سریع تر است. پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم به خرید اس اس دی برای سیستم خود دارید مقاله " راهنمای خرید بهترین SSD " را مطالعه کنید.

برای اتصال به هارددیسک به کانکتور SATA نیاز داریم و اگر بخواهیم که درون سیستم خود از اس اس دی استفاده کنیم باید از کانکتور M.2 استفاده کنیم. وجود کانکتور های SATA و M.2 در خرید مادربرد ایسوس تاثیر گذار می باشد و کاربران به این نکته اهمیت بالایی می دهند.

مشخصات کارت گرافیک مادربرد

مشخصات مرتبط با کارت گرافیک در مادربرد ایسوس

کارت گرافیک نیز یکی از مهمترین اجزای سخت افزاری در هنگام خرید مادربرد ایسوس می باشد. به سراغ مشخصات کارت گرافیکی که می خواهید درون سیستم خود داشته باشید بروید و مسیر اتصال آن را مشاهده کنید و اینکه برای نصب آن به چند اسلات نیاز دارید، سپس مادربرد ایسوس منتخب خود را بررسی کنید که اسلات های مورد نیاز آن را دارد.

همچنین دو ویژگی مربوط به کارت گرافیک درون مین برد وجود دارد با نام های SLI و Crossfire، این دو ویژگی برای استفاده بهینه تر از کارت گرفیک هستند و با استفاده از برنامه های مخصوص به شما امکان متصل سازی دو یا چند کارت گرافیک به یکدیگر را می دهد.

اگر بر روی سیستم خود نیاز به استفاده از کارت گرافیک قدرتمندی دارید بهتر است که درباره دو تکنولوژی که گفتیم کمی فکر کنید و اگر می خواهید از آن ها استفاده کنید.

کارت گرافیک برای کاربری مولتی مدیا و اداری اهمیت کمی دارد و می توانید از یک کارت گرافیک پایین رده نیز استفاده کنید اما برای سیستم های گیمینگ و رندرینگ حتما باید از یک کارت گرافیک خوب استفاده کنید تا تصاویر بهتری را دریافت کنید.

مشخصات اختصاصی در مادربرد ایسوس

بعضی از مین برد ها دارای مشخصات خاصی هستند که در مادربرد های دیگر نیست، به این ویژگی ها Special Features یا مشخصات ویژه می گویند. در ادامه می خواهیم چند نمونه از این ویژگی ها را مطالعه کنیم.

چراغ های ال ای دی آنبرد

لامپ های ال ای دی که با پخش کردن نور به رنگ های متفاوت فضای درون کیس کامپیوتر را زیبا می کنند از ویژگی های خاصی به شمار می روند که در تمام مین برد ها نیست. این ویژگی را می توانید در مادربرد های مخصوص بازی پیدا کنید.

همچنین مادربردهای ایسوس از برنامه ای به نام AURA RGB برای کنترل نمایش رنگ ها استفاده می کنند و به کاربر امکان شخصی سازی و بهره وری بهتر را از این لامپ ها می دهند.

کارت شبکه WLAN

امروزه اتصال به فضای گسترده اینترنت خواسته عمده کاربران است و ما معمولا یک کابل LAN را مشاهده می کنیم که به مودم متصل شده و دسترسی  اینترنت را به ما می دهد. اما این کابل ها به مرور زمان خراب می شوند و ما باید پس از مدتی آن ها را با یک کابل جدیدتر و سالم تر جا به جا کنیم. ایسوس با استفاده از کارت شبکه وای فای یا WLAN امکان دسترسی بی سیم را به کاربران خود داده است و یک کارت شبکه WIFI را همراه بعضی از مادربرد های خود ارائه داده است. این مین برد ها در کنار اسم خود کلمه WIFI را به همراه دارند تا کاربران در شناخت آن ها راحت تر بتوانند عمل کنند.

اگر می خواهید که برای خرید مادربرد ایسوس اقدام کنید پیشنهاد می کنیم که نکته های گفته شده را در نظر بگیرید و با آگاهی اقدام کنید. همچنین می توانید در صفحه مادربرد های ایسوس برای خرید مادربرد از سایت لپ مال اقدام کنید.

مشاوره رایگان لپ مال

اشتراک گذاری :