معرفی بهترین پردازنده ها (CPU) برای سیستم های گیمینگ
  • 26 فروردین 1403

معرفی بهترین پردازنده ها (CPU) برای سیستم های گیمینگ

 

به طور کلی، واحد پردازش مرکزی که از آن به اختصار با نام «پردازنده» یا «CPU» نیز یاد می شود؛ با ارائه عملکردی مشابه مغز در بدن انسان، نقشی حیاتی در بقاء یک سیستم کامپیوتری را ایفاء می کند. همان طور که از نام «پردازنده» پیداست؛ این قطعه سخت افزاری وظیفه پردازش داده های دریافت شده از سمت سایر قطعات سخت افزاری (اجراء محاسبات منطقی و ریاضی بر روی داده ها)، انجام دستورات محول شده از سمت کاربر و تحویل داده های پردازش شده به سایر قطعات سخت افزاری بر ارائه عملکرد کامپیوتر را برعهده دارد. در این مطلب از لپ مال در ابتدا به معرفی عوامل موثر در ارائه عملکرد یک پردازنده گیمینگ پرداخته و در نهایت به شما کمک می کنیم تا مطابق با نیازهایتان به سراغ خرید پردازنده گیم ایده آل خود را بروید. با ما همراه باشید.

10 نکته ای که در هنگام خرید پردازنده گیمینگ باید به آن توجه کنید

بدون شک در مسیر جستجو برای یافتن پردازنده گیمینگ ایده آل خود، با حجم وسیعی از مشخصات فنی مربوط به پردازنده های کامپیوتری مواجه خواهید شد؛ اما در میان مشخصات فنی مطرح شده، کدام یک از مشخصات از اهمیت بسیار بالاتری برخوردارند و می توانند در انتخاب شما نقش حائز اهمیتی را ایفاء کنند؟ در این بخش به بررسی کوتاه عوامل موثر در ارائه عملکرد پردازنده های گیم می پردازیم.

تشخیص نیازهای اساسی و بودجه

به دلیل گستردگی تنوع پردازنده های گیمینگ فعلی توصیه می شود تا مطابق با خریداری هر وسیله دیگر، در اولین گام برای انتخاب یک CPU گیمینگ، «بودجه مالی» و «نیازهای اساسی» خود را مشخص کنید.

کمپانی سازنده

در حال حاضر نبض بازار پردازنده های کامپیوتری (دسکتاپ و لپ تاپ) در دستان دو کمپانی بزرگ اینتل و ای ام دی (AMD) قرار دارد. به طور کلی، هر دو کمپانی پردازنده های خود را به 4 سری اصلی تقسیم می کنند. پردازنده های اینتل برای سال های متمادی عناوین اصلی «Core i7 ،Core i5 ،Core i3 و Core i9» را برای سری پردازنده های خود در نظر گرفته است. با این حال، لازم به ذکر است که این کمپانی در سال 2023 میلادی از سری جدیدی از پردازنده های خود تحت عنوان های «Core Ultra 7 ،Core Ultra 5 ،Core Ultra 3 و Core Ultra 9» نیز رونمایی کرد. کمپانی AMD نیز پردازنده های خود را به 4 دسته «Ryzen 3 ،Ryzen 5 ،Ryzen 7 و Ryzen 9» تقسیم بندی می نماید. با استناد به حداقل سخت افزارهای مورد نیاز برای اجراء بازی های کامپیوتری محبوب حال حاضر، توصیه می شود با توجه به پیچیدگی بازی های محبوب خود، پردازنده مورد نظر را مطابق با روش زیر بیابید:


همچنین می توانید اطلاعات کامل تری « درباره پردازنده های جدید اینتل در سال 2024 » مطالعه کنید.


 

سطح گیمر

سری پردازنده اینتل

سری پردازنده ای ام دی

مبتدی

سری Core i5 (نسل 12، 13 یا 14) و سری Core Ultra 5

سری Ryzen 5

نیمه حرفه ای

سری Core i7 (نسل 12، 13 یا 14) و سری Core Ultra 7

سری Ryzen 7

حرفه ای

سری Core i9 (نسل 12، 13 یا 14) و سری Core Ultra 9

سری Ryzen 9

 

تعداد هسته و رشته

هسته و رشته ها به عنوان اصلی ترین اجزای یک CPU محسوب می شوند و بر ارائه عملکرد پردازنده در اجراء بازی های ویدیویی تاثیر شگرفی را می گذارند. هر هسته وظیفه رسیدگی به وظایف درخواست شده (به صورت مستقل) را برعهده دارد و قادر است بستر مناسبی برای ارائه مالتی تسکینگ (اجرا چندین برنامه به صورت همزمان) و عملکرد کلی بهتر سیستم در اجراء بازی ها را فراهم نماید. در سمت مقابل رشته ها مانند خطوط مجازی در یک هسته عمل می کنند. در حالت تئوری، تعداد هسته های یک پردازنده باید با تعداد رشته های آن برابر باشد اما بسیاری از پردازنده ها دارای فناوری چند رشته ای (فناوری Hyper Threading در پردازنده های اینتل و فناوری Simultaneous Multithreading در پردازنده های AMD) هستند که به آن ها کمک می کند با سرعت بیشتری کار کنند. در حالت کلی یک هسته می‌تواند چندین رشته را مدیریت کند و از این طریق روی چندین دستورالعمل به صورت همزمان کار کند. از این رو رشته های CPU گیم با افزایش کارایی پردازنده در هنگام مواجهه با محاسبات سنگین منطقی، روان تر شدن بازی می شوند. حداقل تعداد هسته و رشته پیشنهادی در پردازنده گیمینگ برای سه گروه گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر

تعداد هسته

تعداد رشته

مبتدی

6

12

نیمه حرفه ای

8

16

حرفه ای

12

24

 

نرخ کلاک

اصطلاح «نرخ کلاک» به فرکانسی که پردازنده در آن عملکرد خود را به نمایش می گذارد، اشاره دارد و با واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می شود. به بیان ساده تر «نرخ کلاک» بیانگر سرعت ارائه عملکرد CPU، یعنی تعداد چرخه ها و عملیات های اساسی انجام شده در هر ثانیه، می باشد. به طور کلی «سرعت ارائه عملکرد» یک پردازنده با 2 معیار «فرکانس مرجع» و «فرکانس Boost» اندازه گیری می شود. در حالیکه نرخ کلاک پایه یا فرکانس مرجع، نرخ کلاک پیش فرض CPU و سرعت ارائه عملکرد آن در شرایط نرمال و پردازش دستورات ساده تا نیمه پیچیده را بیان می کند؛ فرکانس Boost به حداکثر سرعت ارائه عملکرد CPU در هنگام مواجهه با دستورات و محاسبات پیچیده اشاره دارد. به طور کلی یک سیستم گیمینگ در هنگام اجراء بازی های ویدیویی با حجم وسیعی از درخواست های گرافیکی و دستورات محاسباتی پیچیده سر و کار دارد. از این رو توصیه می شود در هنگام انتخاب CPU گیمینگ، تمرکز اصلی خود را بر روی معیار «فرکانس Boost» قرار دهید. حداقل نرخ کلاک پیشنهادی برای سه گروه گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر

فرکانس پایه

فرکانس Boost

مبتدی

3.2 گیگاهرتز

3.5 گیگاهرتز

نیمه حرفه ای

3.5 گیگاهرتز

4 گیگاهرتز

حرفه ای

3.8 گیگاهرتز

5 گیگاهرتز

 

لازم به ذکر است، در حالیکه نرخ کلاک بالاتر به منزله اجراء تعداد چرخه ها و دستورالعمل های بیشتر در یک واحد زمانی معین (1 ثانیه) و زمان پردازش کمتر است اما نرخ کلاک تنها عامل تاثیرگذار بر ارائه عملکرد CPU نبوده و سایر مشخصات مطرح شده در این مطلب نیز بر روی «سرعت» و «کارایی کلی» پردازنده گیمینگ تاثیرگذار می باشند.

 

کلاک در Cpu چیست؟ 

حافظه نهان یا کش (Cache)

تمامی پردازنده های کامپیوتری برای ذخیره داده ها و دستورالعمل هایی که به صورت مکرر به آن ها نیاز دارند، از یک حافظه بسیار سریع اما با ظرفیت محدود (در سطح مگابایت) به نام «کش» یا «حافظه نهان» بهره می برند. به طور کلی، حافظه نهان به صورت جداگانه از رم و بر روی CPU تعبیه شده و به همین دلیل مزیت «دسترسی و واکشی بدون تاخیر» دستورات و داده های مورد نیاز و «ذخیره سازی بسیار سریع» داده های جدید را در اختیار پردازنده قرار می دهد. در حالت کلی، حافظه کش پردازنده های کامپیوتری مدرن در سه سطح سه سطح حافظه «L1، L2 و L3» طبقه بندی می شود که ظرفیت بالاتر حافظه کش سطح 3 یا L3 در پردازنده های گیمینگ عملکرد حائز اهمیتی را از خود ایفاء می کند. در حال حاضر فناوری 3D V-Cache کمپانی AMD به سبب تعبیه فیزیکی حافظه کش در بالای سیلیکون هسته CPU، رکورد «سریع ترین زمان برای دسترسی پردازنده به حافظه نهان» را در اختیار دارد. حداقل ظرفیت حافظه کش پیشنهادی برای سه گروه گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر

ظرفیت حافظه کش (L3)

مبتدی

8 الی 16 مگابایت

نیمه حرفه ای

16 الی 32 مگابایت

حرفه ای

بیشتر از 32 مگابایت

 

پردازنده گرافیکی

واحد پردازش گرافیکی وظیفه ساخت تصاویر بازی های ویدیویی از طریق اطلاعات پردازش شده و تولید شده توسط CPU گیم و به نمایش گذاشتن آن ها روی نمایشگر را برعهده دارد. به طور کلی، کارت گرافیک به دو نوع «واحد پردازش گرافیکی یکپارچه (تعبیه شده روی پردازنده مرکزی)» یا «واحد پردازش گرافیکی گسسته» تقسیم بندی می شوند. در حال حاضر اغلب پردازنده های گیمینگ همراه با واحدهای پردازش گرافیکی یکپارچه به بازار عرضه می شوند. با این حال، به سبب اهمیت واحد پردازش گرافیک در اجراء سریع و روان بازی های ویدیویی توصیه می شود تا یک کارت گرافیک گسسته را روی مادربرد سیستم گیمینگ خود نصب کنید. کارت گرافیک اختصاصی سیستم های گیمینگ برای سه گروه از کاربران «مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای» به شرح زیر است:


برای خرید کارت گرافیک گیمینگ می توانید نکات مهم در خرید مادربرد گیمینگ را مطالعه کنید


 

نام کمپانی

ای ام دی (AMD)

انویدیا (NVIDIA)

سطح گیمر

مبتدی

سری رادئون RX 5500M

سری رادئون RX 6600M

سری جی فورس GTX 1650

سری جی فورس RTX 3050

نیمه حرفه ای

سری رادئون RX 6600M XT

سری رادئون RX 6700M

سری جی فورس RTX 3060

سری جی فورس RTX 4050

حرفه ای

سری رادئون RX 6800M

سری رادئون RX 6850M XT

سری جی فورس RTX 3070

سری جی فورس RTX 4060

 

توان مصرفی (TDP)

توان طراحی حرارتی یا TDP، بیانگر میزان توان مصرفی پردازنده تحت بار کامل (اوج گیمینگ) است. این شاخص بر حسب وات اندازه گیری می شود و در انتخاب سیستم خنک کننده برای CPU گیمینگ به شما کمک می کند. در حالت کلی، TDP بالاتر پردازنده به منزله نیاز پردازنده به خنک کننده CPU قدرتمندتر است. توجه داشته باشید که شاخص TDP (مشابه با نرخ کلاک) در دو حالت «پایه» و «توربو» اندازه گیری می شود. حداقل توان مصرفی پایه پیشنهادی برای سه گروه گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر

توان مصرفی پایه

مبتدی

65 وات

نیمه حرفه ای

65 الی 100 وات

حرفه ای

100 الی 150 وات

 

رم پشتیبانی شده

به طور کلی رم کامپیوتر با ذخیره سازی موقتی داده های مورد نیاز برای اجراء نرم افزارها (در اینجا، بازی های ویدیویی) به عملکرد روان و سریع سیستم گیمینگ کمک شگرفی می کند. در حال حاضر، رم های نوع DDR5 به عنوان جدیدترین و پرسرعت ترین نوع از رم های کامپیوتری محسوب می شوند و عملکرد بسیار بهتری را نسبت به رم های نوع DDR4 از خود به نمایش می گذارند. در فرآیند انتخاب یک CPU گیم ایده آل توصیه می شود تا حتماً به «نوع» و «ظرفیت» رم پشتیبانی شده توسط پردازنده گیمینگ توجه نمایید. ظرفیت رم پیشنهادی برای سه گروه گیمرهای «مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای» به شرح زیر است:

 

سطح گیمر

حداقل ظرفیت رم

مبتدی

8 الی 16 گیگابایت

نیمه حرفه ای

16 الی 32 گیگابایت

حرفه ای

بیشتر از 32 گیگابایت

 

نوع سوکت اتصال

به طور کلی، انتخاب نوع سوکت مناسب در اتصال صحیح پردازنده به مادربرد نقش حائز اهمیتی را ایفاء می کند. در حالت کلی نوع سوکت اتصال پردازنده به مادربرد به طراحی فیزیکی سوکت تعبیه شده روی مادربرد سیستم گیمینگ شما وابستگی دارد. به طور کلی، کمپانی اینتل برای اتصال پردازنده های گیم خود به مادربرد از سوکت طراحی شده بر مبنای سیستم «LGA» و کمپانی AMD از سیستم «PGA» استفاده می کند. برخی از رایج ترین سوکت های اتصال CPU گیم به مادربرد عبارتند از:

·       سوکت های «AM4 و AM5» : سازگار با پردازنده های AMD

·       سوکت های «LGA2011 ،LGA 1700 و LGA1151» : سازگار با پردازنده های اینتل


می توانید درباره بهترین مادربردهای اقتصادی گیمینگ در سال 2024 مطالعه کنید


پشتیبانی از قابلیت اورکلاک

در صورتی که تمایل دارید تا در هنگام گیمینگ از قابلیت اورکلاک (اجراء بازی در فرکانسی بالاتر از فرکانس تعیین شده توسط کمپانی سازنده) بهره ببرید، در هنگام انتخاب CPU گیم ایده آل خود به پشتیبانی آن از اورکلاک توجه نمایید. برای اطلاع از پشتیبانی از قابلیت اورکلاک توسط پردازنده مورد نظر خود می توانید به برگه مشخصات محصول در وب سایت کمپانی سازنده مراجعه کنید.

 

پشتیبانی از قابلیت اورکلاک 

5 پردازنده گیمینگ برتر سال 2024

در این بخش به شرحی کوتاه از 5 پردازنده گیم برتر سال 2024 پرداخته و معایب و مزایای هر یک از پردازنده های گیم معرفی شده را بررسی خواهیم کرد.

پردازنده Ryzen 5 5600x ای ام دی

بدون شک می توان پردازنده Ryzen 5 5600x ای ام دی را به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین و قدرتمندترین پردازنده های گیمینگ رده «مبتدی- نیمه حرفه ای» در نظر گرفت. این پردازنده 7 نانومتری دارای «6 هسته و 12 رشته»، حافظه کش L2 با ظرفیت «3 مگابایتی» و حافظه کش L3 با ظرفیت «32 مگابایت» است و از طریق سوکت «AM4» به مادربرد متصل می شود. پردازنده رایزن 5 مدل 5600x ای ام دی با توان مصرفی پایه «65 واتی» از نرخ کلاک پایه «3.7 گیگاهرتزی» و فرکانس بوست «4.6 گیگاهرتزی» و رم نوع DDR4 پشتیبانی می کند و قادر است عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده های گیم Core i5 نسل 11 اینتل از خود به نمایش بگذارد. با این حال، این پردازنده مرکزی مقرون به صرفه فاقد پردازنده گرافیکی مجتمع است و برای ارائه عملکرد به پردازنده گرافیکی مجزاء نیاز دارد.

 

مزایا

معایب

قیمت فوق العاده مناسب

فاقد پردازنده گرافیکی مجتمع

عملکرد بهتر نسبت به پردازنده های نسل دهم اینتل

تنها با رم نوع DDR4 سازگار است

توان مصرفی پایین

 

 

پردازنده Core i7 12700K اینتل

پردازنده Core i7 12700K اینتل از نسل دوازدهم (سری Alder Lake) پردازنده های اینتل و مناسب «گیمرهای نیمه حرفه ای- حرفه ای» و استفاده در سیستم های گیمینگ «مقرون به صرفه» اما «قدرتمند» است. این پردازنده از 12 هسته (8 هسته عملیاتی، 4 هسته راندمانی)، 20 رشته، حافظه کش L2 با ظرفیت «12 مگابایت» و حافظه کش L3 با ظرفیت «25 مگابایت» بهره می برد. پردازنده آلدر لیک Core i7 12700K اینتل با توان مصرفی پایه «125 واتی» از طریق سوکت «LGA1700» به مادربرد متصل می شود. این پردازنده از نرخ کلاک پایه «3.6 گیگاهرتزی» و فرکانس بوست «4.9 گیگاهرتزی» پشتیبانی کرده و با رم نوع DDR4 و DDR5 با حداکثر ظرفیت «128 گیگابایت» سازگار است. علاوه بر این، این پردازنده مرکزی به واسطه بهره مندی از پردازنده گرافیکی مجتمع «UHD Graphics 770» اینتل و پشتیبانی از تکنولوژی های «Turbo Boost» و «Hyper-Threading» قادر است بازی های مدرن و محبوب حال حاضر را با رزولوشن «4K» به نمایش بگذارد.

 

مزایا

معایب

ارزش خرید (نسبت عملکرد به قیمت) عالی

توان مصرفی (توربو) بالا

سازگار با رم نوع DDR5 و PCIe 5.0

تنها با مادربردهای LGA1700 سازگار است

 

پردازنده Ryzen 7 7800X3D ای ام دی

پردازنده Ryzen 7 7800X3D کمپانی AMD یکی از قدرتمندترین پردازنده های گیمینگ رده «نیمه حرفه ای- حرفه ای» است. این پردازنده مرکزی دارای «8 هسته و 16 رشته»، حافظه کش L3 (توسعه یافته شده بر مبنای تکنولوژی 3D V-Cache) با ظرفیت خیره کننده «96 مگابایتی» است. پردازنده رایزن 7 مدل 7800X3D با توان مصرفی پایه «120 واتی» از طریق سوکت «AM5» به مادربرد متصل شده از فرکانس پایه «4.2 گیگاهرتزی» و فرکانس بوست «5 گیگاهرتزی» پشتیبانی می نماید. علاوه بر این، این پردازنده مرکزی به واسطه بهره مندی از پردازنده گرافیکی «Radeon Graphics» قادر است سخت ترین بازی های سطح AAA را با بهترین کیفیت برای بیننده خود به نمایش بگذارد.

 

مزایا

معایب

عملکرد فوق العاده در گیمینگ

عملکرد نسبتاً ضعیف در مالتی تسکینگ

کارآمدی بسیار بالا

قیمت بالاتر نسبت به پردازنده هم رده Core i5 13600K/F اینتل

به راحتی داغ نمی شود

 

 

پردازنده Core i9 14900K اینتل

بدون شک پردازنده Core i9 14900K اینتل به عنوان یکی از 3 پردازنده قدرتمند نسل چهاردهم اینتل (سری Raptor Lake) محسوب می شود و قادر است بهترین تجربه گیمینگ را در اختیار «گیمرهای حرفه ای» قرار دهد. این پردازنده در واقع نسخه بهبود یافته ای از پردازنده Core i9 13900K اینتل است و از 24 هسته (8 هسته عملیاتی، 16 هسته راندمانی)، 32 رشته، حافظه کش L2 با ظرفیت «32 مگابایت» و حافظه کش L3 با ظرفیت «36 مگابایت» بهره می برد. پردازنده سری رپتور لیک Core i9 14900K با توان مصرفی پایه «125 واتی» و توان مصرفی توربو «253 واتی» از طریق سوکت «LGA1700» به مادربرد متصل می شود. این پردازنده عملکرد خود را در نرخ کلاک پایه با فرکانس «3.2 گیگاهرتزی» و فرکانس Boost خیره کننده «6 گیگاهرتزی» ارائه می دهد و از رم نوع DDR4 و DDR5 با حداکثر ظرفیت «192 گیگابایت» پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است، این پردازنده مرکزی به پردازنده گرافیکی مجتمع «UHD Graphics 770» اینتل مجهز می باشد و به واسطه پشتیبانی از تکنولوژی های «Turbo Boost» و «Hyper-Threading» پیچیده ترین بازی های ویدیویی حال حاضر را بالاترین رزولوشن (4K) به نمایش می گذارد.

 

مزایا

معایب

عملکرد تک هسته ای و چند هسته فوق العاده سریع

قیمت بالاتر نسبت به پردازنده Core i9 13900K

پشتیبانی از اورکلاک و فرکانس بوست 6 گیگاهرتزی

توان مصرفی بالا

بهره مندی از پردازنده گرافیکی مجتمع قدرتمند

تحت بار، بسیار داغ می شود

سازگار با رم نوع DDR5 و PCIe 5.0

تنها با مادربردهای LGA1700 سازگار است

 

پردازنده Ryzen 9 5900x ای ام دی

پردازنده Ryzen 9 5900x ای ام دی به عنوان یکی از قدرتمندترین پردازنده های گیم کمپانی AMD به شمار می آید و تجربه همه جانبه ای از گیمینگ را در اختیار «گیمرهای حرفه ای» قرار می دهد. این پردازنده بر مبنای تکنولوژی 7 نانومتری توسعه یافته و به «12 هسته و 14 رشته»، حافظه کش L2 با ظرفیت «6 مگابایت» و حافظه کش L3 با ظرفیت «64 مگابایت» مجهز می باشد. پردازنده رایزن 9 مدل 5900x ای ام دی با توان مصرفی پایه «105 واتی» از طریق سوکت «AM4» به مادربرد متصل شده و از نرخ کلاک پایه «3.7 گیگاهرتزی» و فرکانس بوست «4.8 گیگاهرتزی» پشتیبانی می کند. این پردازنده از قابلیت اورکلاک پشتیبانی و بازی های سطح بالا نظیر: «GTA V، فورتنایت، Red Dead Redemption 2، ماینکرفت و League of Legends» در رزولوشن 4K با نرخ فریم بسیار بالا را به آسانی اجراء می کند.

 

مزایا

معایب

عملکرد تک هسته ای فوق العاده

عملکرد معمولی در زمان اورکلاک

توان مصرفی پایین

قدرت کمتر و قیمت بالاتر نسبت به پردازنده Ryzen 7 5700 X3D

 

کلام پایانی

در نهایت توصیه می شود تا پس از تعیین «بودجه مالی» و نیازهای اساسی خود و شناسایی سخت افزارهای مورد نیاز برای اجراء بازی های دلخواه خود پردازنده های گیمینگ با مشخصات زیر را برای خود در نظر بگیرید:

 

رده سیستم گیمینگ

تعداد هسته/ رشته

ظرفیت حافظه کش (مگابایت)

فرکانس پایه/ Boost (گیگاهرتز)

سری پردازنده پیشنهادی

اقتصادی

6 / 12

8 الی 16

3.2 / 3.5

Core Ultra 5 یا Core i5 اینتل

رایزن 5 ای ام دی

نیمه حرفه ای

8 / 16

16 الی 32

3.5 / 4

Core Ultra 7 یا Core i7 اینتل

رایزن 7 ای ام دی

حرفه ای

12 / 24

بیشتر از 32

3.8 / 5

Core Ultra 9 یا Core i9 اینتل

رایزن 9 ای ام دی

 

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 

سوالات متداول

کدام یک از دیگر پردازنده های اینتل برای سیستم های گیمینگ ارزان قیمت مناسب هستند؟

پردازنده Core i5 14600KF اینتل (سری Raptor Lake) با توجه به عملکرد فوق العاده قدرتمند خود، از برچسب قیمتی بسیار مقرون به صرفه ای برخوردار است.


آیا پشتیبانی پردازنده گیم از «اورکلاک» ضروری است؟

خیر، در حالت کلی توصیه می شود تا به جای صرف هزینه بیشتر برای «پشتیبانی از اورکلاک»، کارت گرافیک قدرتمندتری را برای سیستم گیمینگ خود برگزینید.


چرا یک سیستم گیمینگ به خنک کننده نیاز دارد؟

در فرآیند اجراء بازی های ویدیویی، پردازنده و سایر قطعات سخت افزاری شدیداً تحت فشار قرار می گیرند و داغ می شوند. به همین دلیل لازم است که با خنک کردن CPU گیم و سایر قطعات از از ورود خسارات جبران ناپذیر به سیستم جلوگیری شود.


چگونه سیستم خنک کننده مناسب پردازنده گیمینگ خود را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر اغلب سازندگان خنک کننده های CPU حداکثر TDP قابل پشتیبانی سیستم خنک کننده خود را فهرست کرده و به شما اجازه می دهند آن را با TDP فهرست شده در پردازنده گیم خود مقایسه کنید.


مشاوره رایگان لپ مال

 

اشتراک گذاری :