راهنمای خرید بهترین مادربرد اقتصادی DDR5
  • 02 مهر 1403

راهنمای خرید بهترین مادربرد اقتصادی DDR5

بی راه نیست اگر بگوییم که با ظهور بی وقفه تکنولوژی های جدید و پیشرفته و بازی ها و نرم افزارهای فوق العاده قدرتمند کامپیوتری در طی سال های اخیر، سازندگان سخت افزارها نیز برای جا نماندن از دور رقابت و ارائه عملکرد هم تراز با رقباء خود همواره به دنبال کشف استانداردهای جدید و ساخت محصولات پیشرفته و به روزشده هستند! در این میان همچنان پس از گذشت 3 سال از رونمایی از اولین رم نوع DDR5 و با توجه به عدم ورود رم های نوع DDR6 تا سال 2029 میلادی، این نوع از رم های کامپیوتری به عنوان مدرن ترین و قدرتمندترین رم های کامپیوتری در نظر گرفته می شوند. از این رو در این مطلب از لپ مال ضمن ارائه شرح مختصری در رابطه با مادربرد DDR5، مزایای این نوع از مادربردها را بررسی کرده و در نهایت به معرفی 5 مورد از بهترین مادربردهای DDR5 اقتصادی حال حاضر خواهیم پرداخت.

مادربرد DDR5 چیست؟

به طور کلی اصطلاح «مادربرد DDR5» برای آن دسته از مادربردهایی که به اسلات ماژول حافظه خطی دوگانه یا همان DIMM سازگار با رم DDR5 مجهز هستند، به کار برده می شود. از آنجایی که مادربردهای DDR5 از جدیدترین و به روزترین سخت افزارهای حال حاضر پشتیبانی می کنند؛ این دسته از مادربردها قادرند عملکرد فوق العاده «سریع، روان و پایدارتری» را نسبت به مادربردهای نوع DDR4، از خود به نمایش بگذارند. لازم به ذکر است به دلیل تفاوت رابط های اتصال ماژول های DDR4 با ماژول های DDR5، مادربردهای DDR5 با رم های نوع DDR4 سازگار نمی باشند. اما رم نوع DDR5 چیست؟

بدون شک «رم» به عنوان یکی از کلیدی ترین اجزاء کامپیوترهای شخصی (خواه لپ تاپ خواه دسکتاپ) به شمار می آید. به طور کلی این قطعه سخت افزاری با ذخیره سازی داده های حائز اهمیت به «واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU) و سایر قطعات سخت افزاری» در ارائه عملکرد قابل اطمینان اجراء دقیق و صحیح تمامی نرم افزارهای کامپیوتری مانند: «سیستم عامل، بازی های ویدیویی و سایر نرم افزارهای کاربردی» کمک می کند.

رم های نوع DDR5 به عنوان پنجمین نسل حافظه با دسترسی تصادفی داینامیک سنکرون دو نرخی داده (DDR SDRAM) از سال 2020 میلادی به بازار معرفی شده و مشابه با سایر قطعات سخت افزاری، در طی زمان جایگزین نسل پیش از خود (در اینجا DDR4) شده اند؛ به طوریکه در حال حاضر درصد قابل توجهی از کامپیوترهای شخصی مدرن به دلیل بهره مندی از مادربردهای DDR5، فقط و تنها فقط از این نسل از حافظه پشتیبانی می کنند!


همه چیز درباره رم های DDR5 لپ تاپی


مزایا مادربرد DDR5

اما فارغ از امکان استفاده از یک سیستم به روز شده، دریافت عملکرد سریع و روان تر و سازگاری بهتر سیستم با نرم افزارهای فوق العاده قدرتمند امروزی، مادربردهای DDR5 چه مزایای دیگری را در اختیار کاربران خود قرار می دهند؟

  مزایا مادربرد DDR5

 

ظرفیت بیشتر رم

همان طور که می دانید ظرفیت رم، پس از نوع آن، به عنوان دومین عامل کلیدی در ارائه عملکرد این قطعه سخت افزاری در نظر گرفته می شود و می توان گفت که در اغلب موارد ظرفیت بیشتر رم، عملکرد «سریع و روان تر» کامپیوتر در اجراء وظایف سخت و انجام محاسبات منطقی پیچیده را با خود به همراه خواهد داشت.

در حالیکه پیش از این حداکثر ظرفیت هر یک از ماژول های رم (نوع DDR4) تنها به «32 گیگابایت» محدود می شد؛ رم های نوع DDR5 با ارائه حداکثر ظرفیت «128 گیگابایتی» در هر یک از ماژول های خود شگفتی ساز شدند!

پهنای باند بیشتر رم

ماژول های رم DDR5 با پهنای باند حداکثر «64 گیگابایت در ثانیه ای» در مقایسه با نسل پیش از خود، حدود 36 درصد پهنای باند بیشتری را ارائه می دهند که این مسئله ضمن افزایش سرعت تبادل داده میان رم و پردازنده مرکزی (CPU)، عملکرد فوق العاده ایده آل کامپیوتر در هنگام اجراء وظایف بسیار سنگین و پیچیده را با خود به همراه دارد.

نرخ انتقال داده بالاتر

 ماژول های حافظه DDR5 به واسطه پشتیبانی از حداقل سرعت «4800 میلیون انتقال بر ثانیه» و حداکثر سرعت «8000 میلیون انتقال در ثانیه» در حالت اورکلاک قادرند داده ها را با دو برابر سرعت بیشتر نسبت به رم های نسل پیش از خود انتقال دهند که این مسئله بستر مناسبی برای دسترسی سریع تر به داده های حائز اهمیت را فراهم می سازد. علاوه بر این، با افزایش نرخ انتقال داده «زمان بارگذاری نرم افزارها» و «تأخیر در پاسخگویی سیستم» به طرز قابل توجهی کاهش می یابد که این مسئله عملکرد سریع و روان مادربرد DDR5 و در نتیجه سیستم های کامپیوتری مجهز به این نوع مادربرد و رم را تضمین می کند.

مصرف انرژی کمتر (بهره وری بالاتر)

از آنجایی که هر ماژول رم DDR5 با جریانی کمتر از «1.1 ولت» عملکرد خود را به نمایش می گذارد؛ می توان گفت که مادربردهای DDR5 به صورت متوسط حدود 10% برق کمتری نسبت به مادربردهای DDR4 مصرف می کنند که این مسئله، علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، با کاهش میزان گرمای تولید شده ناشی از پردازشات کامپیوتری «راندمان یا بهره وری» سیستم را به طرز قابل توجهی بهبود می بخشد.

پشتیبانی از پروفایل های حافظه پیشرفته

در اغلب مادربردهای DDR5 بایوس سنتی (BIOS/ سیستم ورودی و خروجی اولیه که وظیفه کنترل سخت افزاری مادربرد و راه اندازی سیستم عامل را بر عهده دارد) با رابط UEFI جایگزین شده است. به صورت مختصر می توان گفت که UEFI با ارائه یک رابط کاربر پسندتر و پشتیبانی از ویژگی های پیشرفته مانند «بوت امن (Secure Boot/ جلوگیری از بارگذاری نرم افزارهای غیرمجاز در طول فرآیند بوت) و پارتیشن بندی GPT»، امکان شخصی سازی آسان تنظیمات را در اختیار کاربران قرار داده و دست آن ها را در کنترل عملکرد قطعات سخت افزاری (مانند فعال سازی قابلیت اورکلاک در پردازنده مرکزی) برای دریافت بیشترین میزان بهره وری از سیستم باز می گذارد.


رم و مادربرد DDR5 بخریم یا DDR4؟


ارائه گزینه های اتصال قدرتمندتر

اغلب مادربردهای DDR5 به واسطه بهره مندی از چیپست های قدرتمندی مانند: چیپست های «Z790، B760 و H710» اینتل یا چیپست های «X670E ،X670 ،B650E و B650» ای ام دی، که وظیفه برقرارسازی ارتباط میان اجزاء سخت افزاری نظیر: «CPU، رم، فضای ذخیره سازی (هارد SSD یا HDD) و ..» را بر عهده دارد، طیف گسترده ای از گزینه های اتصال مدرن و به روز شده ای نظیر: «USB 4، تاندربولت 4، PCIe 5.0 و Wi-Fi 6E» را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

ویژگی ها و قابلیت های مضاعف

برخی از سازندگان مادربردهای DDR5 سطح بالا با ارائه قابلیت های مضاعفی همچون: «پشتیبانی از نورپردازی RGB با قابلیت سفارشی سازی» و «بهره مندی از هیت سینک ها و پدهای خنک کننده»، نظر طیف خاصی از کاربران را به محصولات خود جلب می کنند. با این حال از آنجایی که در اغلب موارد وجود ویژگی های مذکور در مادربردهای DDR5، برچسب قیمتی این مادربردها را افزایش می دهد؛ بهره مندی مادربردهای DDR5 اقتصادی از این مشخصات به هیچ عنوان الزامی نیست!

5 مادربرد DDR5 اقتصادی برتر سال 2024

در این بخش به شرحی کوتاه از ویژگی ها و مشخصات 5 مورد از برترین مادربردهای DDR5 در سال 2024 میلادی از نگاه کارشناسان حوزه سخت افزار خواهیم پرداخت.


خرید بهترین مادربردهای DDR5 سال 2023


 

5 مادربرد DDR5 اقتصادی برتر سال 2024

 

مادربرد ایسوس مدل PRIME H610M-D D5

بدون شک مادربرد PRIME H610M-D D5 ایسوس یکی از قدرتمندترین و برترین مادربردهای DDR5 سال 2024 میلادی است! این مادربرد DDR5 با فرم فاکتور microATX دارای ابعادی «24.4 در 20.3 سانتی متری» بوده و به چیپست «H610» اینتل مجهز می باشد. مادربرد ایسوس مدل PRIME H610M-D D5 با پردازنده های نسل 12، 13 و 14 سری های «Pentium ،Celeron و Gold» کمپانی اینتل سازگار بوده و از طریق سوکت «LGA 1700» به آن ها متصل می شود. همچنین این مادربرد دارای دو اسلات DIMM بوده و از رم های 2 کاناله نوع DDR5 با حداکثر ظرفیت چشمگیر «96 گیگابایت» پشتیبانی می کند. علاوه بر این، مادربرد PRIME H610M-D D5 ایسوس از یک اسلات M.2 نوع Key M بهره برده و با استفاده از 4 رابط SATA 3.0 به یک هارد SSD متصل می شود.

به طور کلی می توان گفت که انعطاف پذیری بسیار بالای این مادربرد DDR5 بستر مناسبی برای پیکربندی آن با قطعات سخت افزاری متوسط تا بسیار قدرتمند را فراهم ساخته و به کاربران اجازه می دهد تا بر حسب نیاز و بودجه مالی خود، به آسانی سیستم ایده آل خود (خواه یک سیستم با کاربری روزمره یا یک سیستم گیمینگ فوق العاده قدرتمند) را پیکربندی نمایند.

از سایر مشخصات برجسته این مادربرد DDR5 می توان به بهره مندی آن از گزینه های اتصال متنوعی همچون: «چهار پورت USB 2.0، دو پورت USB 3.0، یک پورت VGA، یک پورت HDMI، یک پورت اترنت ریل تک 1 گیگابیتی و سه جک 3.5 میلی متری هدفون»، سیستم خنک کننده انحصاری متشکل از «هیت سینک و هدرهای فن هیبریدی (با قابلیت کنترل پویا 9 حسگر حرارتی)» با امکان کنترل دمای کارت گرافیک از طریق نرم افزار +Fan Xpert 2 و «واحد پردازش انرژی هوشمند» اشاره داشت. همچنین لازم به ذکر است، این مادربرد از «بایوس دوگانه 128 مگابیت فلش ROM و UEFI AMI» و «نورپردازی RGB» پشتیبانی می کند.

مادربرد ازراک مدل B650M PG Riptide

مادربرد B650M PG Riptide ازراک (ASrock) دومین مادربرد DDR5 برتر سال 2024 از نگاه کارشناسان بوده و مناسب گیمرهای سطح «حرفه ای تا فوق حرفه ای» می باشد. این مادربرد اقتصادی و مقرون به صرفه دارای فرم فاکتور «Micro-ATX» و ابعاد «24.4 در 24.4 سانتی متری» بوده و به چیپست «B650» کمپانی AMD مجهز می باشد. مادربرد ازراک مدل B650M PG Riptide از پردازنده های سری Ryzen 7000 ای ام دی پشتیبانی کرده و به واسطه سوکت «AM5» به CPU خود متصل می شود. این مادربرد DDR5 به واسطه بهره مندی از 4 اسلات DIMM قادر است 4 رم دو کاناله نوع DDR5 با مجموع ظرفیت «192 گیگابایت» را بر روی خود جای دهد. همچنین ازراک با تعبیه دو اسلات توسعه M.2 امکان اتصال مادربرد B650M PG Riptide به هارد SSD از طریق دو کانکتور «PCI-E 5.0 x4 و PCI-E 4.0 x4» را در اختیار کاربران این محصول قرار داده است. از سایر ویژگی های منحصر به فرد این محصول می توان به بهره مندی آن از «چهار پورت USB 2.0، دو پورت USB 3.0، یک پورت USB 3.1، یک پورت Thunderbolt 4، یک پورت HDMI، یک پورت DisplayPort، یک پورت اترنت گیگابیت 2.5G و سه جک 3.5 میلی متری هدفون» و پشتیبانی آن از «نورپردازی RGB» اشاره داشت.


بهترین گزینه ها برای خرید مادربرد اقتصادی گیمینگ در سال 2024


مادربرد ایسوس مدل PRIME Z790-P D5

مادربرد PRIME Z790-P D5 ایسوس یکی دیگر از مادربردهای DDR5 قدرتمند کمپانی ایسوس در سال 2024 است. این مادربرد DDR5 با فرم فاکتور «ATX» دارای ابعادی «30.5 در 23.4 سانتی متری» بوده و به چیپست «Z790» اینتل مجهز می باشد. مادربرد ایسوس مدل PRIME Z790-P D5 با پردازنده های نسل 12 و 13 کمپانی اینتل سازگار بوده و از طریق سوکت «LGA 1700» به آن ها متصل می شود. این مادربرد DDR5 دارای 4 اسلات DIMM بوده و از رم های دو کاناله نوع DDR5 با حداکثر ظرفیت خیره کننده «192 گیگابایت» پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است مادربرد PRIME Z790-P D5 ایسوس از یک کانکتور گرافیکی «PCI Express 5.0 x16»، سه کانکتور «PCI-E 4.0 x4» نوع M.2 برای هارد SSD و چهار کانکتور «SATA 6.0» بهره می برد. بدون شک مشخصات قدرتمند این مادربرد DDR5، آن را به یک مادربرد ایده آل برای ساخت «سیستم های گیمینگ فوق العاده قدرتمند، سیستم های خلق و تولید محتوا بصری (تصویری و ویدیویی) و سیستم های محاسباتی و پژوهشی در حوزه های شبیه سازی های کامپیوتری، آموزش ماشین (ML) یا هوش مصنوعی (AI)» بدل می سازد.

از سایر مشخصات برجسته این مادربرد DDR5 می توان به بهره مندی آن از «چهار پورت USB 2.0، سه پورت USB 3.2 (نسل 1 و نسل 2)، یک پورت USB 3.2 تایپ C، یک پورت HDMI، یک پورت DisplayPort، یک پورت اترنت ریل تک 2.5 گیگابیتی و سه جک 3.5 میلی متری هدفون» و پشتیبانی آن از «بایوس 192 مگابیت فلش ROM» و «نورپردازی RGB» اشاره کرد.

مادربرد گیگابایت مدل Z790 Aorus Elite AX

بدون شک مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت (Gigabyte) در لیست 5 مادربرد DDR5 برتر گیمینگ سال 2024 قرار می گیرد. این مادربرد با فرم فاکتور «ATX» دارای ابعاد «30.5 در 24.4 سانتی متری» بوده و به چیپست «Z790 Express» اینتل مجهز می باشد. مادربرد گیگابایت مدل Z790 Aorus Elite AX با پردازنده های نسل 12 و 13 کمپانی اینتل سازگار بوده و قادر است از طریق سوکت «LGA 1700» این کمپانی با آن ها ارتباط برقرار کند. همچنین این مادربرد DDR5 دارای 4 اسلات DIMM بوده و به همین سبب قادر است به آسانی 4 رم دو کاناله نوع DDR5 با ظرفیت 48 گیگابایت (در مجموع 192 گیگابایت) را در دل خود جای دهد. علاوه بر این دو اسلات توسعه «PCIe 5.0 نوع M.2» و «PCIe 4.0 نوع M.2» وظیفه تأمین فضای ذخیره سازی داخلی در مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت را بر عهده دارند. از سایر ویژگی های بارز این مادربرد DDR5 می توان به بهره مندی آن از «چهار USB 2.0، دو پورت USB 3.2 تایپ C، سه پورت USB 3.0، دو پورت USB 3.1، دو پورت تاندربولت، یک پورت صوتی S/PDIF، یک پورت HDMI، یک پورت DisplayPort، یک پورت اترنت 2.5 گیگابیت و 2 جک 3.5 میلی متری هدفون» و پشتیبانی آن از اتصال به شبکه های بی سیم «Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.3» اشاره کرد. لازم به ذکر است، این مادربرد امکان نصب نورپردازی RGB بر روی خود را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

مادربرد ام اس آی مدل MPG B650I Edge WIFI

مادربرد MPG B650I Edge WIFI ام اس آی (MSI) پنجمین مادربرد DDR5 قدرتمند سال 2024 بوده و به صورت انحصاری و متناسب با نیازهای اساسی گیمرهای فوق حرفه ای طراحی شده است. این مادربرد با فرم فاکتور «Mini ITX» دارای ابعادی «17 در 17 سانتی متری» بوده و MSI آن را به چیپست B650 کمپانی AMD مجهز ساخته است. مادربرد ام اس آی مدل MPG B650I Edge WIFI با پردازنده های سری Ryzen 7000 ای ام دی سازگار بوده و از طریق سوکت «AM5» این کمپانی به آن ها متصل می شود. علاوه بر این این مادربرد DDR5 از 2 اسلات DIMM بهره برده و از رم های دو کاناله نوع DDR5 با حداکثر ظرفیت «96 گیگابایت» پشتیبانی می کند. همچنین مادربرد MPG B650I Edge WIFI ام اس آی از طریق 2 کانکتور «PCI-E 4.0 x4» یا 4 کانکتور «SATA 3» به 2 هارد SSD نوع M.2 متصل می شود. لازم به ذکر است این مادربرد DDR5 با کارت های گرافیک مجهز به کانکتور «PCI-Express 4.0 x16» سازگار است. از سایر مشخصات برجسته این برد می توان به بهره مندی آن از «سه پورت USB 3.1، دو پورت USB 3.0، یک پورت USB 3.2 تایپ C، یک پورت HDMI، یک پورت اترنت 2.5 گیگابایتی و سه جک 3.5 میلی متری هدفون» و پشتیبانی آن از اتصال به شبکه های بی سیم «Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2» اشاره کرد. در نهایت لازم به ذکر است که این مادربرد DDR5 به یک سیستم خنک کننده انحصاری متشکل از «یک هیت سینک، 3 فن و پدهای خنک کننده» مجهز بوده از «نورپردازی RGB» نیز پشتیبانی می کند.

کلام پایانی

با فراگیرتر شدن رم های نوع DDR5، در حال حاضر هر روزه سازندگانی همچون: «ایسوس، ازراک، ام اس آی، گیگابایت و ..» طیف متنوعی از مادربردهای DDR5 جدید خود را به بازار عرضه می کنند. در حالیکه وجود مادربردهای متنوع DDR5 می تواند دست کاربران را در انتخاب و پیکربندی سیستم کامپیوتری مورد علاقه خود باز بگذارد؛ با این حال این هجمه می تواند برای درصد قابل توجهی از کاربران خسته کننده و طاقت فرسا باشد. از این رو توصیه می کنیم تا پیش از خریداری یک مادربرد DDR5 اقتصادی برای سیستم جدید خود، در اولین گام، «بودجه مالی» و «نیازهای اساسی و انتظارات خود از یک سیستم ایده آل» را مشخص کنید.


ویژگی هایی در مادربرد که احتمالا به آنها نیازی نداشته باشید!


در گام بعدی لازم است سازنده پردازنده مرکزی دلخواه خود (اینتل یا AMD) را انتخاب کرده و قدرت عملکرد پردازنده مورد نظر (که می تواند از نسل 12، 13 یا 14 اینتل یا سری رایزن 6000 یا 7000 ای ام دی باشد) و ویژگی های منحصر به فرد آن نظیر «پشتیبانی از قابلیت اورکلاک» را بررسی کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در اغلب موارد مادربردهای مجهز به پردازنده های مرکزی از کمپانی اینتل، در رم خود سرعت انتقال داده بیشتری را نسبت به مادربردهای مجهز به پردازنده های AMD ارائه می دهند.

در نهایت توصیه می شود که با تعیین سایر خصوصیات سخت افزارهای حائز اهمیت نظیر: «حداکثر ظرفیت و نرخ انتقال داده در رم، تعداد اسلات های توسعه و حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده در هاردهای SSD، بهره مندی از گزینه ها و پورت های اتصال متنوع، میزان مصرف انرژی، بهره مندی از سیستم خنک کننده، پشتیبانی از نورپردازی RGB و ..» گزینه های متعدد و مادربردهای مورد نظر خود را فیلتر کرده تا به مادربرد DDR5 ایده آل خود دست یابید.

 

سوالات پرتکرار کاربران

کدام یک از پردازنده های فعلی با مادربرد DDR5 سازگار هستند؟

در حال حاضر مادربردهای DDR5 تنها از پردازنده های نسل 12، 13 و 14 سری Core i اینتل و سری Ryzen 6000 و Ryzen 7000 کمپانی AMD پشتیبانی می کنند.


برای اتصال پردازنده به مادربرد DDR5 به چه سوکت و چیپستی نیاز خواهیم داشت؟

به طور کلی پردازنده های اینتل با سوکت «LGA 1700» و یک چیپست از سری «600 یا 700» و پردازنده های AMD با سوکت «AM5» و یک چیپست از مدل های «B ،A یا X» از سری «600» به مادربرد DDR5 متصل می شوند.


هر مادربرد DDR5 حداکثر چند ماژول رم را در خود جای می دهد؟

به طور کلی تعداد ماژول رم های قابل نصب بر روی مادربردهای DDR5 به فرم فاکتور و تعداد اسلات های DIMM آن مادربرد وابستگی دارد. با این حال می توان گفت که اغلب مادربردهای دارای فرم فاکتور Mini-ITX به 2 اسلات و مادربردهای دارای فرم فاکتور ATX به 4 اسلات DIMM مجهز می باشند.


سریع ترین رم DDR5 با چه سرعتی داده ها را انتقال می دهد؟

در حال حاضر کیت رم 32 گیگابایتی DDR5-10600 جی اسکیل (G. Skill) به عنوان سریع رم نوع DDR5 قادر است داده ها را با سرعت «10600 میلیون انتقال در ثانیه» انتقال دهد.

 

مشاوره خرید لپ مال

اشتراک گذاری :