10 نکته کلیدی در خرید رم DDR5
  • 19 خرداد 1401
  • 1

10 نکته کلیدی در خرید رم DDR5

با پیشرفت هر روزه‌ی تکنولوژی و ظهور تجهیزات به روز، رم که یکی از اساسی ترین اجزای مهم در سیستم های کامپیوتری می باشد نیز همراه تکنولوژی پیشرفت می‌کند. در حال حاضر پر استفاده‌ترین نسل رم در جهان رم DDR4 می‌باشد اما بزودی استفاده از رم DDR5 در دنیا بیشتر و بیشتر می‌شود و کاربران سیستم های خود را آپدیت می کنند و اکثر کاربران به دنبال خرید این رم خواهند رفت، اما در این بین کاربران باید اطلاعات درستی از سیستم مورد نیاز خود داشته باشند تا بتوانند خرید مناسبی داشته باشند. ما در این مقاله سعی بر این داریم تا به شما 10 نکته مورد توجه در خریدن این رم را بگوییم. در این مقاله به تعریف رم و رم DDR5 می‌پردازیم، نسل‌های رم DDR را به شما معرفی می کنیم و نکات مورد توجه در خرید این رم را نام برده و توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

رم و رم DDR5 چیست؟

رم یا RAM که کلمه اختصاری Random Access Memory به معنی حافظه با دسترسی تصادفی می باشد، محلی برای ذخیره موقت داده های در حال پردازش توسط پردازنده است که اطلاعات را تا زمانی که پردازش تمام شود و یا برق سیستم قطع شود در خود نگه می دارد. این حافظه انواع متفاوتی دارد و به مرور زمان توسعه داده شد و مدل ها و انواع متفاوتی از آن به بازار ارائه شد. یکی از انواع رم که الان بعنوان پر استفاده‌ترین نوع رم شناخته می‌شود حافظه DDR SDRAM می‌باشد که اولین نسل از آن در سال 1998 وارد بازار شد و به دلیل عملکرد خوبی که در آن زمان از خود نشان داد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کمپانی های تولید رم به مرور زمان با ارتقای سرعت و گنجایش و ارائه عملکرد بهتر به کاربران نسل های متفاوتی از DDR SDRAM ها را تولید کردند که در ادامه از آن ها نام خواهیم برد و فرکانس پایه آنها را خواهیم گفت.

 

انواع DDR SDRAM
400MHz DDR SDRAM
800MHz DDR2 SDRAM
1333MHz DDR3 SDRAM
2400MHz DDR4 SDRAM
4800MHz DDR5 SDRAM

 

جدید ترین نسل رم DDR SDRAM رم DDR5 است که در سال 2020 میلادی به دنیا معرفی شد. نسل قبلی این رم، یعنی رم DDR4 هنوز نیز پرطرفدار می باشد و در اکثریت سیستم‌ها بکار می‌رود اما همانطور که کاربران استفاده نسل های قبلی DDR SDRAMها را کمتر کردند؛ با ورود رم‌های DDR5 به بازار رم‌های DDR4 را کمتر استفاده خواهند کرد و به استفاده از رم DDR5 مشغول خواهند شد. یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که رم DDR4 و DDR5 با هم دارند این می باشد که رم DDR5 سرعت دو برابر و مصرف برق کمتری نسبت به رم DDR4 دارد. همانطور که قبل‌تر گفتیم کاربران به استفاده از رم DDR5 روی خواهند آورد اما قبل از خرید این رم نکاتی وجود دارد که کاربران باید بدانند. با ما همراه باشید تا 10 نکته کلیدی در هنگام خرید این رم را به شما توضیح دهیم.

 

خرید رم ddr5

 

به چه مقدار رم نیاز داریم؟

در اولین قدم باید بفهمیم که ما به چه مقدار حافظه رم نیاز داریم و براساس نیازمان انتخاب کنیم که گنجایش رم DDR5 ما باید چه مقدار باشد. مثلا برای استفاده‌های ساده و پردازش‌های سبک به کمتر از 8 گیگابایت رم نیاز داریم اما برای بازی و رندرینگ حرفه‌ای و همینطور برای برنامه نویسی حرفه‌ای رم 8 گیگابایت و بالاتر مناسب است و این در صورتی است که بازه‌ی گنجایش رم های DDR5 لپ تاپ یا دسکتاپ اعداد مشخصی بین 8 تا 128 گیگابایت هستند.  شما می توانید برای دیدن انواع این رم به صفحه ی محصولات رم دسکتاپ DDR5 و رم لپ تاپ DDR5 مراجعه کنید.

آیا مادربرد ما با رم DDR5 سازگاری دارد؟

چه مادربردی از رم DDR5 پشتیبانی می کند؟

یکی از مهمترین نکات در خرید یک رم مادربرد شما می‌باشد. بدلیل جدید بودن این تکنولوژی بسیاری از مادربردها رم DDR5 را پشتیبانی نمی‌کنند. برای دانستن اینکه آیا مادربرد شما از این رم پشتیبانی می‌کند باید در وبسایت سازنده مادربرد اطلاعات سیستم را در بخش System Model بررسی کنید. می توان گفت که این نکته مهم‌ترین نکته در انتخاب یک رم می‌باشد زیرا اگر مادربرد از رم پشتیبانی نکند رم بر روی سیستم کار نمی‌کند. در حال حاضر (تاریخ نگارش این مقاله) مادربرد‌هایی که از رم DDR5 پشتیبانی می‌کنند دارای چیپست های H610، B660 و Z690 اینتل و چیپست های B650E و B650 a شرکت AMD می‌باشند. دانستن این نکته که یک مادربرد از چه چیپستی استفاده می‌کند بسیار راحت است فقط کافیست به نام مادربرد خود دقت کنید؛ مثلا مادربرد ایسوس مدل PRIME Z690-P مدل چیپست مورد استفاده‌اش را، که چیپست Z690 است، درون نام خود دارد.

 

مادربرد ما چه تعداد اسلات حافظه دارد؟

یکی دیگر از نکات مورد توجه برای خریدن رم DDR5 تعداد اسلات حافظه می باشد. برای اینکه بتوانید مقدار حافظه مورد نیاز خود را بر روی مادربرد نصب کنید باید با در نظر گرفتن اسلات حافظه مقدار مورد نیاز رم‌های خود را به دست آورید و بدانید که چه مقدار حافظه را نیاز دارید و این مقدار باید در چند ماژول برروی سیستم شما نصب شود. سپس به راحتی می‌فهمیم که چند کانال از رم را برای سیستم تهیه کنیم.

مادربرد ما تا چه میزان رم را پشتیبانی می کند؟

این مورد یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای خرید رم DDR5 می‌باشد. هر مادربرد یک محدودیتی خاص برای مقدار حافظه رم دارد و این مقدار در این نسل از رم بدلیل اینکه گنجایش بالایی دارد برای کاربرانی که به مقدار زیادی حافظه رم نیاز دارند مهم است که مادربرد آنها تا چه میزان از حافظه رم را پشتیبانی می‌کند. برای دانستن این میزان هم باید به مشخصات مادربرد خود که در سایت شرکت تولید کننده آن است مراجعه کنید.

آیا پردازنده ای که بر روی سیستم من نصب می باشد از رم DDR5 پشتیبانی می کند؟

در حال حاضر تنها پردازنده‌های نسل 12 اینتل و سری رایزن 7000 شرکت AMD از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کنند. ارتباط مستقیم رم با پردازنده دلیل اهمیت بالای این نکته می باشد. سرعت رم و پردازنده باید با هم هماهنگی متعادل داشته باشند زیرا اگر هماهنگ نباشند سیستم از توان رم به درستی استفاده نخواهد کرد. قبل از خرید این رم حتما پردازنده ی خود را بررسی کنید و متوجه شوید که آیا پردازنده شما توان پشتیبانی از این رم را دارد، تا پس از نصب رم بر روی سیستم خود مشکلی برای شما پیش نیاید و شاهد تعامل بهتر بین پردازنده و حافظه درون سیستم باشید.

 

نکات خرید رم ddr5

 

میزان فرکانس رم DDR5 مناسب سیستم و کار ما باشد

یک ماژول رم یک سرعت معین در پردازش داده‌ها دارد که این سرعت معین را فرکانس می‌نامند و با واحد مگاهرتز (MHz) اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه مقدار فرکانس بالاتر باشد رم با سرعت بیشتری کار می‌کند. این مقدار در رم DDR5 از 4800 تا 7200 مگاهرتز می‌باشد. ما باید با مقایسه مقدار فرکانس رم که با سیستم بهترین سازگاری را نشان می‌دهد و مورد استفاده ما خواهد بود، رم مطابق با فرکانس مورد نظرمان را انتخاب کنیم. البته باید توجه هم داشته باشید که مادربرد شما هم این مقدار فرکانس را پشتیبانی می کند یا نه که برای این کار باز هم باید به مشخصات درج شده در وبسایت سازنده مادربرد خود مراجعه کنید.

پهنای باند رم DDR5 را بدست آورید

نکته مهم بعدی در خرید رم مقدار پهنای باند می باشد. پهنای باند به مقدار سرعتی گفته می شود که رم در بازه‌ای مشخص عملیات خواندن و نوشتن داده‌ها را با پردازنده انجام می‌دهد و با یکای مگابایت بر ثانیه نشان داده می‌شود. برای بدست آوردن این مقدار باید مقدار فرکانس یا Clock Speed رم را در 8 ضرب کنید. به طور مثال یک رم DDR5 با فرکانس 4800 دارای پهنای باندی به مقدار 38400 مگابایت بر ثانیه می باشد.

چه تعداد کانال رم را استفاده خواهید کرد؟

تعداد کانال های یک رم یک نکته بسیار مهم می باشد زیرا به کاربر نشان می دهد که برای نصب رم بروی سیستم خود به چند عدد اسلات حافظه نیاز دارند. به طور مثال رم دسکتاپ دو کاناله 32 گیگابایت کینگستون مدل Fury Beast از دو ماژول 16 گیگابایت تشکیل شده است که برای نصب آنها نیاز به دو اسلات حافظه می باشد اما رم دسکتاپ تک کاناله 32 گیگابایت کروشیال از یک اسلات برای نصب استفاده می کند.

ماژول رم با مادربرد مطابق باشد

رم دارای انواع ماژول می باشد که با نام های DIMM، UDIMM، RDIMM، SODIMM، FBDIMM و LRDIMM شناخته می شود. اگر نوع ماژول رم DDR5 مناسب اسلات حافظه نباشد نمی توان رم را بر روی مادربرد نصب کرد. در انتخاب این رم به نوع ماژول آن دقت کنید تا در زمان نصب رم بر روی سیستم مشکلی برای شما بوجود نیاید.

شرکت معتبر رم را انتخاب کنید

نکته ای دیگر که می خواهیم به آن اشاره کنیم شرکت ارائه دهنده آن رم می باشد. اعتبار یک شرکت و یا فروشگاه که رم DDR5 خود را می‌خواهیم از آن خریداری کنیم تعیین کننده کیفیت محصول و خدمات پس از فروش آن محصول می‌باشد. از معتبرترین کمپانی‌های تولید این رم در دنیا می‌توان به شرکت‌هایی از قبیل جی اسکیل (G.Skill)، کروشیال (Crucial)، کورسیر (Corsair)، کینگستون (Kingston) و ترنسند (Transcend) اشاره کرد. نکته بعدی این می باشد که به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید تا محصول اصل و با کیفیت مطلوب را بخرید و فروشگاه مسئولیت‌هایی که در برابر شما دارد را به بهترین شکل قبول کرده و انجام دهد. پس از خریدی که کاربر انجام می دهد، احتمال این وجود دارد که نیاز به راهنمایی و کمک داشته باشد؛ پس به سراغ فروشگاه‌های معتبر برای انجام خریدتان بروید تا در صورت نیاز به راهنمایی و کمک پاسخگویی و مسئولیت پذیری درست را در برابر شما داشته باشند و انجام دهند.

 

چگونه رم ddr5 بخریم؟

 

آیا قیمت رم DDR5 با بودجه ما هماهنگ است؟

یکی از اولین دغدغه های یک کاربر برای خرید رم DDR5 قیمت آن می باشد که برای خرید آن باید چه مقدار هزینه‌ای را پرداخت کند. این رم بدلیل جدید بودن تکنولوژی که بکار برده و بهتر بودن قطعا قیمت بالاتری به نسبت رم DDR4 دارد. مثلا قیمت یک رم لپ تاپ DDR5 کروشیال 32 گیگابایت حدود 1.000.000 تومان می باشد اما قیمت یک رم لپ تاپ DDR5 کروشیال 32 گیگابایت حدود 3.600.000 تومان است. اینکه قیمت این دو رم با هم تفاوت دارد درست است اما فراموش نکنید که سرعت و کیفیت عملکرد آن رم که از تکنولوژی DDR5 بهره برده است بهتر می‌باشد.

 گارانتی چیست و به چه دلیل باید محصول با گارانتی معتبر بخریم؟

یکی از سوالاتی که در هنگام خرید یک محصول در ذهن ما نقش می‌بندد، این است که گارانتی به چه دلیل مهم است یا گارانتی چه خدماتی برای ما دارد. بگذارید به زبان ساده به شما توضیح دهیم، گارانتی یک تضمین برای تعمیر و یا تعویض محصول در صورتی است که آن محصول به صورت غیر عمد و یا تصادفی خراب شود یا اشکالی پیدا کند. برای رم DDR5 که یک محصول خاص می‌باشد داشتن یک گارانتی معتبر ویژگی مهمی است؛ پس در این مورد دقت کنید و یک گارانتی معتبر را انتخاب کنید.

دو سوال رایج درباره رم های DDR5

چه پردازنده هایی از رم DDR5 پشتیبانی می کنند؟

پردازنده‌های نسل 12 اینتل و سری رایزن 7000 شرکتAMD  به بعد از رم هایDDR5  پشتیبانی می کنند.


مهمترین تفاوت رم DDR5 با رم DDR4 چیست؟

رم های DDR5 سرعتی دو برابری و مصرف برق کمتری نسبت به رم های DDR4 دارند.


جمع بندی

ما در این مقاله به معرفی رم DDR5 و 10 نکته مهم در هنگام خرید آن را به شما توضیح دادیم. امیدواریم که نکات بالا برای شما مفید باشد و در انتخاب و خریدتان به شما کمک کند. همچنین شما می توانید در صفحه اینستاگرام لپ مال نیر از نکات جالبی درباره رم‌ها مطلع شوید.

 

مشاوره رایگان لپ مال

اشتراک گذاری :