همه چیز درباره خرید لپ تاپ و کامپیوتر با فاکتور رسمی
  • 31 مرداد 1401

همه چیز درباره خرید لپ تاپ و کامپیوتر با فاکتور رسمی

احتمالاً تا به حال عبارت " فاکتور رسمی " به گوش شما خورده است. ما در این مقاله قصد داریم به تعریف این عبارت در زمینه کاری لپ مال بپردازیم و همه چیز درباره خرید لپ تاپ و کامپیوتر با فاکتور رسمی را شرح دهیم. برای این کار لازم است در ابتدا به تعریف فاکتور رسمی و تفاوت های آن با فاکتور غیر رسمی بپردازیم و سپس فواید و کاربردهای خرید رسمی را بررسی کنیم. پس تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

فاکتور رسمی چیست؟

هر زمانی که کالایی از لپ مال خریداری می‌شود سندی کاغذی برای خریدار صادر می‌ شود که تصدیق کننده کالای معامله شده است. به این سند کاغذی که دارای شرایط و ضوابط مورد تایید سازمان امور مالیاتی است، فاکتور رسمی گفته می شود. این فاکتور رسمی جهت بررسی و بر اساس قانون تسلیم سازمان امور مالیاتی می‌شود و سازمان امور مالیاتی از طریق این فاکتورهای رسمی بر امور مالیاتی لپ مال به عنوان یک بنگاه اقتصادی ثبت شده، نظارت می‌کند.

خرید لپ تاپ با فاکتور رسمی

انواع فاکتور رسمی

فاکتور رسمی خرید لپ تاپ و قطعات کامپیوتر بر اساس نوع شخصیتی که خرید رسمی را انجام می‌دهد به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود:

فاکتور رسمی اشخاص حقیقی

هر گاه طرف خریدار یک شخص حقیقی (یعنی شخصی که زنده است و وجود خارجی دارد) باشد فاکتور رسمی برای این شخص و بر اساس کدملی او صادر می شود.

نکته: یکی از دلایل اخذ کدملی شما در هنگام ثبت سفارش همین صدور فاکتور رسمی است.

فاکتور رسمی اشخاص حقوقی

اگر طرف خریدار شخصیتی حقوقی (مانند بنگاه های اقتصادی و شرکت ها) باشد فاکتور رسمی برای این شرکت و بر اساس شناسه ملی و کد اقتصادی آن ها صادر می شود.

تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی

تفاوت های اصلی فاکتور رسمی و غیر رسمی و وجه تمایز این دو مورد را شاید بتوان به دو مورد تقسیم کرد؛ از نظر بحث قانونی و از نظر شکل ظاهری

تفاوت اصلی فاکتور رسمی و غیر رسمی

تفاوت اصلی فاکتورهای رسمی از غیر رسمی بحث قانونی و مالیاتی آن ها است. فاکتورهای غیر رسمی از جهات قانونی هیچ رسمیتی برای سازمان امور مالیاتی ندارند اما فاکتورهای رسمی با هدف تایید معامله انجام شده بین طرفین و برای اطلاع سازمان امور مالیاتی ارائه می شود. 

تفاوت ظاهری فاکتور رسمی و غیر رسمی

شاید در نگاه اول تفاوت ظاهری زیادی بین فاکتور رسمی و غیر رسمی وجود نداشته باشد اما مواردی هستند که این دو مورد را از یکدیگر متمایز می کند. فاکتورهای غیر رسمی هیچ قالب بندی و شکل یکسانی ندارند و هر شرکت یا بنگاهی می تواند بر اساس سلیقه خود این فاکتورها را طراحی کند. اما فاکتورهای رسمی باید بر اساس شکلی که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده طراحی و ارائه شوند. در ادامه این مقاله به این ویژگی‌های بیشتر خواهیم پرداخت.

 نمونه فاکتور رسمی

فاکتور رسمی چه ویژگی هایی دارد؟

فاکتور رسمی باید بر اساس ویژگی‌ها و طبق فرمت ارائه شده سازمان امور مالیاتی صادر شود بر خی از این ویژگی ها عبارتند از:

مشخصات کامل: چه خریدار و چه فروشنده؛ باید اطلاعات دقیق آن ها در فاکتور رسمی درج شود. اطلاعاتی مانند کد اقتصادی، شناسه ملی و شماره ثبت برای اشخاص حقوقی و کد ملی برای اشخاص حقیقی، آدرس دقیق و شماره های تماس، کد پستی و ...

شرح دقیق کالا: کالای معامله شده، چه لپ تاپ چه قطعات کامپیوتر، باید به صورت دقیق و با جزئیات در فاکتور نوشته شود. همچنین قیمت ها، تعداد کالا ها، تخفیف ها و ... نیز باید تا کوچکترین رقم درج شود.

شماره فاکتور رسمی: از مهمترین ویژگی های فاکتورهای رسمی مورد تایید سازمان امور مالیاتی شماره فاکتور است. بر اساس قانون اداره مالیات این شماره باید به صورت چاپ برجسته، افست یا ملخی و با رنگ قرمز باشد تا از سایر چاپ های فاکتور مجزا و قابل تشخیص باشد.

تاییدیه و عدم خط خوردگی: فاکتور رسمی مورد تایید اداره مالیات باید بدون هرگونه خط خوردگی و مخدوشی باشد و از طرفی باید به وسیله مهر و امضا به تایید هر دو طرف خریدار و فروشنده برسد.

مراحل خرید رسمی با فاکتور چگونه است؟

برای خرید رسمی یا سازمانی قطعات کامپیوتر یا لپ تاپ از لپ مال شما نیاز هست که چند قدم ساده را انجام دهید تا هم فرایند خرید شما با سرعت بیشتری پیش برود و هم مشکلی در این فرایند به وجود نیاید.

مرحله اول: اطمینان از خرید

قبل از هر گونه در خواستی جهت خرید رسمی لطفاً از موجودی و قیمت های لپ مال و همچنین تصمیم خرید خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار می‌توانید علاوه بر موجودی و قیمت های وبسایت، از طریق راه های ارتباطی لپ مال هم با ما در تماس باشید.


اگر در انتخاب برند لپ تاپ مورد نظر خود سردرگم هستید می توانید مقاله " کدام برند لپ تاپ بهتر است؟ " را مطالعه کنید.


مرحله دوم: تماس با واحد فروش سازمانی لپ مال

اگر برای سازمان یا شرکت خود قصد خرید دارید نیاز هست که اطلاعات سازمان شما جهت درج در فاکتور رسمی توسط لپ مال اخذ شود. برای این کار می‌توانید از طریق شماره تماس 02188803514 و یا شماره واتساپ 09199234689 با ما تماس بگیرید.

مرحله سوم: تایید پیش فاکتور

پس از اطمینان از موجودی و ارسال اطلاعات سازمان خود پیش فاکتور رسمی در فرمت PDF برای شما ارسال خواهد شد. شما باید با بررسی دقیق مشخصات و موارد خریداری شده تاییدیه خود نسبت به این پیش فاکتور را به اطلاع لپ مال برسانید.

مرحله چهارم: تسویه حساب

بعد از تاییدیه پیش فاکتور شماره حساب رسمی لپ مال برای شما ارسال خواهد شد تا تسویه حساب فاکتور رسمی توسط شما انجام شود. پس از واریز وجه باید رسید واریز وجه از طریق راه های ارتباطی که با آن در ارتباط با لپ مال بودید ارسال شود.

مرحله پنجم: ارسال و یا دریافت محصولات

پس از تاییدیه واریز وجه توسط بخش مالی لپ مال هماهنگی ها جهت ارسال کالای شما توسط لپ مال و یا دریافت آن توسط خود شما در محل دفتر لپ مال انجام می‌شود.

نکته: لازم به ذکر است که تاییدیه بخش مالی لپ مال وابسته به واریز کامل مبلغ پرداختی شما به حساب لپ مال است. این مورد ممکن در حواله‌های بین بانکی تا 24 ساعت هم به طول بینجامد.

فاکتور رسمی خرید چگونه محاسبه می شود؟

در هنگام صدور فاکتور رسمی تمامی اطلاعات لپتاپ ها و قطعات خریداری شده به همراه قیمت هر عدد، تعداد هر کالا و قیمت کلی محصولات درج می‌شوند. سپس با احتساب درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده مبلغ نهایی فاکتور که باید توسط خریدار پرداخت شود محاسبه می شود.

نکته: اگر فاکتور رسمی تخفیفی داشت باید این تخفیف قبل از احتساب مالیات و ارزش افزوده محاسبه شود.


اگر قصد خرید لپ تاپ صنعتی با فاکتور رسمی دارید و نیاز به مشاوره برای انتخاب یک لپ تاپ مناسب مقاله را در ابتدا " چگونه یک لپ تاپ صنعتی خوب انتخاب کنیم؟ " مطالعه کنید.


برای صدور فاکتور رسمی به چه اطلاعاتی نیاز است؟

علاوه بر اطلاعات کالای خریداری شده و مبالغ و تخفیف ها، برای صدور فاکتور رسمی بر اساس شخصیتی که فاکتور برای آن صادر می شود به اطلاعات مختلفی نیاز است.

اطلاعات مورد نیاز برای صدور فاکتور رسمی اشخاص حقیقی

نام و نام خانوادگی خریدار، کد ملی، آدرس دقیق، شماره تماس و کد پستی

اطلاعات مورد نیاز برای صدور فاکتور رسمی اشخاص حقیقی

نام حقوقی سازمان خریدار، کد اقتصادی، شماره ثبت، آدرس دقیق، شماره تماس و کد پستی

 مشخصات فاکتور رسمی

صدور فاکتور رسمی برای چه کسانی ضرورت دارد؟

فاکتور رسمی برای تمامی اشخاص (چه حقیقی و چه حقوقی) مناسب است، اما برای اشخاص حقوقی مانند شرکت ها و سازمان ها که میخواهند خریدهای خود را به صورت رسمی و جزو هزینه های مالیاتی خود محاسبه کنند ضرورت بیشتری دارد.

نکات و سوالات مهم درباره خرید رسمی

مالیات فاکتور رسمی چند درصد است؟

در حال حاضر مالیات فاکتور رسمی 9 درصد است. که البته ممکن است با نظر سازمان امور مالیاتی هر لحظه تغییر کند.


فاکتور رسمی در چند نسخه صادر می شود؟

فاکتور رسمی حداقل در دو نسخه برای اطلاع طرفین معامله صادر می شود که باید به امضای هر دو طرف برسد.


آیا برای خرید لپ تاپ یا قطعات کامپیوتر با فاکتور رسمی نیاز به حضور در محل دفتر لپ مال است؟

خیر نیازی به حضور در دفتر شرکت لپ مال نیست و شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با لپ مال با ما در ارتباط باشید.


آیا فاکتور رسمی صوری در لپ مال صادر می شود؟

صدور فاکتور رسمی صوری بر اساس قوانین کشور ممنوع و جرم است. لپ مال هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی ثبت شده تابع این قوانین بوده و به هیچ وجه این کار در لپ مال انجام نخواهد شد.


سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر شما را با ماهیت فاکتور رسمی به خصوص در هنگام خرید های سازمانی و همچنین فرآیند خرید و صدور فاکتور رسمی در لپ مال آشنا کنیم و به برخی سوالات در این زمینه پاسخ دهیم. در صورت نیاز و داشتن سوال می‌توانید همین الان با ما تماس بگیرید.

خرید لپ تاپ با فاکتور رسمی

اشتراک گذاری :